• Giraffeeen

Någon som läst naturvetenskapligt basår?

Klarar man detta om man inte är en mattemänniska? Jag är beredd att plugga hårt. Är mest orolig för fysiken. Har en högskoleutbildning, men vill uppgradera mig.

Någon som vill dela med sig av erfarenheter?

You can lock the door, pretend your safe, but the evil is out there, waiting...
  • Svar på tråden Någon som läst naturvetenskapligt basår?
  • Mascaraklumpar

Matte är som språk eller att spela ett instrument. Det finns några enstaka personer som bara kan sätta sig vid ett piano och börja spela eller läsa igenom en mattebok på några timmar och förstå innehållet, men de allra flesta av oss behöver lägga ned ordentligt med tid för att lära oss. Min upplevelse är att de flesta som påstår att de "inte är mattemänniskor" är personer som inte lagt ned den tiden. Ibland har de försökt men börjat på en för hög nivå.

Jag tycker du ska börja med att repetera matte A och B (eller 1 och 2 eller vad de nu heter nu för tiden) från gymnasiet innan kursen startar. Förstår du allt från b-kursen blir det inga problem, men kan man inte grunderna blir fysiken svår.

• Giraffeeen

Ja nu har jag viljan och motivationen, det hade jag inte på gymnasiet. Men fixade ändå matte a och b där. Har väl mest trott att jag inte är en mattemänniska, men det kan bero på som du skriver att jag inte lagt ner nån tid på det. 

Man lever ju bara en gång, så det är ju inte fel att testa iallafall, så ser man om det funkar. 

• NELJ

Jag har inte gått basår men läst mycket matte och faktum är att för mig blev det inte svårare på de högre nivåerna utan snarare lättare för matten ändrades och fördjupades, man lär sig att tänka logiskt och systematiskt och förstå hur allt hänger ihop i stället för grundskolans "så här är det, lär dig det utantill".

Men däremot glömmer man massor av matte när man inte tränar så satsa på att repetera mycket innan utbildningen. Är du peppad så kommer det gå jättebra tror jag.

• Giraffeeen
    Mascaraklumpar skrev 2017-10-05 17:42:41 följande:

Matte är som språk eller att spela ett instrument. Det finns några enstaka personer som bara kan sätta sig vid ett piano och börja spela eller läsa igenom en mattebok på några timmar och förstå innehållet, men de allra flesta av oss behöver lägga ned ordentligt med tid för att lära oss. Min upplevelse är att de flesta som påstår att de "inte är mattemänniskor" är personer som inte lagt ned den tiden. Ibland har de försökt men börjat på en för hög nivå.

Jag tycker du ska börja med att repetera matte A och B (eller 1 och 2 eller vad de nu heter nu för tiden) från gymnasiet innan kursen startar. Förstår du allt från b-kursen blir det inga problem, men kan man inte grunderna blir fysiken svår.

Bra inlägg förresten, gav lite hoppGlad 
Svar på tråden Någon som läst naturvetenskapligt basår?