• Anonym (Vill flytta)

    Får jag flytta med barnen?

    Hej!

    Jag är en tjej i 30 års åldern som har en särbo i en annan stad.

    Jag har 2 barn på 5 och 11 år med mitt ex.

    Jag har barnen mest. De är hos sin pappa varannan helg och nån natt varannan vecka, så det inte blir så långt innan pappan träffar barnen nästa gång.

    Nu har pappan fått ett jobb vilket innebär att han kommer ligga borta i veckorna och jobba.

    Vilket innebär att han inte kommer kunna, även om han vill, ha barnen varannan vecka.

    Nu till min fråga.

    Kan jag flytta till min särbo i en annan Stad, eller kan mitt ex säga att jag inte får flytta?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Får jag flytta med barnen?
  • Anonym (osäker)
    Anonym (Vill flytta) skrev 2017-10-05 20:31:15 följande:

    Hej!

    Jag är en tjej i 30 års åldern som har en särbo i en annan stad.

    Jag har 2 barn på 5 och 11 år med mitt ex.

    Jag har barnen mest. De är hos sin pappa varannan helg och nån natt varannan vecka, så det inte blir så långt innan pappan träffar barnen nästa gång.

    Nu har pappan fått ett jobb vilket innebär att han kommer ligga borta i veckorna och jobba.

    Vilket innebär att han inte kommer kunna, även om han vill, ha barnen varannan vecka.

    Nu till min fråga.

    Kan jag flytta till min särbo i en annan Stad, eller kan mitt ex säga att jag inte får flytta?

    Tacksam för svar.


    Jag är osäker men jag tror att om ni har gemensam vårdnad så måste båda godkänna flytten. Om ni inte kan komma överens är det nog familjerätten som gäller.
  • Tom Araya

    Du kan flytta, men låt honom då välja om barnen ska bo hos honom eller hos dig.
    Att han har ett jobb som kan vara ett hinder för honom att ha barnen på heltid med varannan helg hos dig är hans problem, inte ditt.

  • Anonym (Vill flytta)

    Jo vi har gemensam vårdnad så han måste ju godkänna att jag flyttar.

    Så om han nekar, måste jag gå till familjerätten då?

    Han kommer ju ändå inte kunna ha barnen ena veckan ändå, eftersom han ligger borta.

  • Anonym (Ego)

    Ja vad smart att utnyttja hans situation med att han just nu inte kan ha barnen varannan vecka.... kört hårt smart av dig

  • Anonym (osäker)
    Anonym (Vill flytta) skrev 2017-10-05 20:52:25 följande:

    Jo vi har gemensam vårdnad så han måste ju godkänna att jag flyttar.

    Så om han nekar, måste jag gå till familjerätten då?

    Han kommer ju ändå inte kunna ha barnen ena veckan ändå, eftersom han ligger borta.


    Kommer ni överens så behöver ni ju inte det. Men det borde ju ligga i bådas intresse att barnen får träffa och umgås även med sin pappa? Är det omöjligt för honom att ha dem med det jobbupplägget så borde han kanske se över det? Annan stad kan ju vara 1 eller 30 mil bort. Är det bra för barnen att byta förskola/ skola? Vad vill de själva? Det är ju fler än en parameter här.
  • Anonym (Suss)

    Hur långt tänker du flytta? Är just stor skillnad på 4-5 mil och 15 mil...personligen tycker jag inte att man flyttar långt ifrån den ena föräldern... Då anser jag att den som flyttar inte ska ha barnen boendes hos sig. Varför kan inte din särbo flytta till dig?

  • Anonym (Vill flytta)

    Vi kommer i så fall flytta en timmes bilresa från nuvarande stad.

    Pappan har sökt jobb länge och detta var det han fick.

    Jag har frågat om han alltid kommer ligga borta och som det ser ut nu så kommer han göra det.

    Den stora flickan vill nog inte flytta nu nej, men jag är ?ego? som nån skrev och tänker på vad blir bäst för barnen.

    Bo kvar ( träffa pappa varannan helg) stå med allt själv, som jag gjort de senaste åren.

    Flytta (träffa pappan varannan helg) och man kan dela upp jobbet och köra till fritidsaktiviteter mm

    Ego, tycker jag inte jag är.

  • Anonym (Vill flytta)
    Anonym (Suss) skrev 2017-10-05 21:24:57 följande:

    Hur långt tänker du flytta? Är just stor skillnad på 4-5 mil och 15 mil...personligen tycker jag inte att man flyttar långt ifrån den ena föräldern... Då anser jag att den som flyttar inte ska ha barnen boendes hos sig. Varför kan inte din särbo flytta till dig?


    Han har barn varannan vecka.

    Och jag har ju mina barn på heltid typ vilket gör det bäst om jag flyttar.
  • Anonym (Vill flytta)
    Anonym (Suss) skrev 2017-10-05 21:24:57 följande:

    Hur långt tänker du flytta? Är just stor skillnad på 4-5 mil och 15 mil...personligen tycker jag inte att man flyttar långt ifrån den ena föräldern... Då anser jag att den som flyttar inte ska ha barnen boendes hos sig. Varför kan inte din särbo flytta till dig?


    Visst skulle jag kunna flytta. Men vem skulle ha barnen då, om inte pappan kan ha dem?
Svar på tråden Får jag flytta med barnen?