• Anonym (Anonym)

Frågor om surrogatmamma

Hej!

Jag har kämpat med att bli gravid. Har inte lycksts trots inseminationer och ivf. När jsg väl lyckades så blev det extrempremetur.

Nu har jag börjat fundera på surrogatmamma. Pengarna finns och jag har ett embryo som finns i Danmark.

Mina frågor är följande, om någon vet:

Hur får jag tag i surrogatmamma som vill åka med/bor i Danmark?

Är det lagligt i Danmark?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Frågor om surrogatmamma
  • Anonym (ÄD?)

Inte tillåtet göra så med överblivna embryon i Danmark vad jag vet. Prova själv det sista och sen kanske fundera på ÄD? Eller surrogat i de länder man kan göra det?

• Kasperina

Det är inte lagligt i Danmark, och det är inte så enkelt att flytta embryon.
    Håller med ovanstående att det bästa du kan göra är att göra ett sista (?) försök med embryot som finns kvar.
    Vet du varför det blev prematurt? Det kanske finns något du kan göra för att minska risken?
    Tänk även på att om du anlitar surrogat med ÄD kan det bli svårt att få hem barnet då det inte är ditt enligt svensk lag.
    Jag vet att en norsk kvinna råkade ut för det i Indien.
    Hon fick tvillingar mha donerade ägg och spermier samt en surrogatmamma.
    Enligt Indisk lag är barnen hennes, det finns alltså ingen som tar hand om dem, men enligt norsk lag är de INTE hennes och hon får därför inte ta hem dem till Norge utan adoptionshandlingar, något hon inte kan få då barnen enligt Indisk lag är hennes.
    Det är mycket viktigt att kontrollera förutsättningarna rent juridiskt.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (ÄD?) skrev 2017-10-05 20:38:36 följande:

Inte tillåtet göra så med överblivna embryon i Danmark vad jag vet. Prova själv det sista och sen kanske fundera på ÄD? Eller surrogat i de länder man kan göra det?

Tack för svaret! Jag ska höra med kliniken vad de säger. Jag vet inte om jag vågar vara gravid själv längre. ÄR kan jag inte göra så jag är ensamstående. Finns lag på att man måste göra det med en partner. Vet du om det finns länder man kan ha surrogat som ensamstående?
  • Anonym (Anonym)
    Kasperina skrev 2017-10-05 20:44:33 följande:

Det är inte lagligt i Danmark, och det är inte så enkelt att flytta embryon.

Håller med ovanstående att det bästa du kan göra är att göra ett sista (?) försök med embryot som finns kvar.

Vet du varför det blev prematurt? Det kanske finns något du kan göra för att minska risken?

Tänk även på att om du anlitar surrogat med ÄD kan det bli svårt att få hem barnet då det inte är ditt enligt svensk lag.

Jag vet att en norsk kvinna råkade ut för det i Indien.

Hon fick tvillingar mha donerade ägg och spermier samt en surrogatmamma.

Enligt Indisk lag är barnen hennes, det finns alltså ingen som tar hand om dem, men enligt norsk lag är de INTE hennes och hon får därför inte ta hem dem till Norge utan adoptionshandlingar, något hon inte kan få då barnen enligt Indisk lag är hennes.

Det är mycket viktigt att kontrollera förutsättningarna rent juridiskt.

Tack för svaret! Då vet jag att det inte är lagligt i Dk. Så synd! Ingen vet varför jag födde premetur. De har försökt ta reda på svaret men inte hittat fel hos mig eller barnet som dessvärre dog. Jag har utvecklat fobi mot att bära ett barn efter denna upplevelse. Oj oj. Stackars henne! Vilken sits. Tack för att du upplyser!
  • Kasperina
    Anonym (Anonym) skrev 2017-10-05 20:47:53 följande:
    Tack för svaret! Jag ska höra med kliniken vad de säger. Jag vet inte om jag vågar vara gravid själv längre. ÄR kan jag inte göra så jag är ensamstående. Finns lag på att man måste göra det med en partner. Vet du om det finns länder man kan ha surrogat som ensamstående?
    Jag har en bekant som gjort ÄD som ensamstående, tror att det var i någon av baltstaterna men jag är inte helt säker.
    I Indien kan du göra surrogat som ensamstående, och det finns säkert fler länder. Det blir som sagt mycket mer problematiskt om du blandar ÄD med surrogat.
    Har du funderat på adoption? 
  • Anonym (Anonym)
    Kasperina skrev 2017-10-05 20:54:44 följande:

Jag har en bekant som gjort ÄD som ensamstående, tror att det var i någon av baltstaterna men jag är inte helt säker.

I Indien kan du göra surrogat som ensamstående, och det finns säkert fler länder. Det blir som sagt mycket mer problematiskt om du blandar ÄD med surrogat.

Har du funderat på adoption? 

Om man gör ÄD som ensamstående skulle det nog kännas lite mystiskt för mig. Om man skulle göra surrogat som ensamstående i Indien så undrar jag vilka spermabanker som man har tillgång till. Vet du det? Jag antar att det är spermier från Indien eller i närheten? Adoption känns inte så lockande som ensamstående. Jag vill så gärna att barnet ska bära mina gener. Jag läste lite snabbt en artikel om en svensk kvinna som var surrogat åt sin bästa vän. Funkar det i Sverige?
  • Kasperina
    Anonym (Anonym) skrev 2017-10-05 21:06:31 följande:
    Om man gör ÄD som ensamstående skulle det nog kännas lite mystiskt för mig. Om man skulle göra surrogat som ensamstående i Indien så undrar jag vilka spermabanker som man har tillgång till. Vet du det? Jag antar att det är spermier från Indien eller i närheten? Adoption känns inte så lockande som ensamstående. Jag vill så gärna att barnet ska bära mina gener. Jag läste lite snabbt en artikel om en svensk kvinna som var surrogat åt sin bästa vän. Funkar det i Sverige?
    Nej, det är inte tillåtet.
    Googla på vilka länder det är lagligt i. Jag tror att Indien har tillgång till alla de internationella spermabankerna, dvs även de danska.
    Det borde finnas på klinikernas hemsidor.
  • Anonym (Anonym)
    Kasperina skrev 2017-10-05 21:13:55 följande:

Nej, det är inte tillåtet.

Googla på vilka länder det är lagligt i. Jag tror att Indien har tillgång till alla de internationella spermabankerna, dvs även de danska.

Det borde finnas på klinikernas hemsidor.

Kasperina skrev 2017-10-05 21:15:20 följande:

Kolla tex den här www.nordicsurrogacy.se

Tusen tack! Jag kan tänka mig att betala mer för ett land med bättre villkor för kvinnorna än i Indien. Jag ska ta reda på i vilka länder man kan ha surrogatmamma som ensamstående. Vet du fler länder på rak arm?
  • Anonym (ÄD?)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-10-05 20:47:53 följande:
    Det finns länder som har ÄD för ensamstående- blir ju ED då. Polen hade förr vet jag, men finns länder nu med.
Svar på tråden Frågor om surrogatmamma