• Bettan78

Vill du ta ungar på din huskatt?

Lite nyttig information till er som trots överfulla katthem ändå vill avla på sin huskatt.

Vill betona att jag själv inte är för huskatt avel så länge katthemmen är så överfulla av hemlösa katter som det är nu, men tycker ändå att det är viktigt att nå ut med information hur seriös avel ska gå till.

Detta är kopierat från svenska katters sida (www.katter.nu)

Att avla på huskatter är ett ämne som är lite känsligt här eftersom det finns en mängd hemlösa katter som söker hem. De flesta här anser att det är bättre att kastrera huskatterna istället för att sätta ännu fler huskattsungar till världen. Öppna hellre ditt hem för en av alla de hemlösa katter som finns i landet! Men om du trots allt fortfarande vill ta en kull på din huskatt, så ställer vi gärna upp och hjälper dig med information!

Innan parning
    Innan du parar din katt så bör du ta reda på så mycket du bara kan om vad du har att vänta dig. Många problem kan uppstå längs vägen så det är bara att börja plugga. Till att börja med brukar vi rekommendera att boken ?Kattuppfödning? av Ylva Stockelberg samt ?Kattens sjukdomar? av Anne-Marie Nilsson. Båda böckerna brukar finnas i bokhandeln och på bibliotek.

Tänk på att om du till exempel har en långhårig huskatt så betyder inte det att ungarna kommer att bli långhåriga. Läs gärna på lite om hur färger och pälslängd nedärvs så att du utifrån det kan välja den bästa hanen till din hona.

Både mamma- och pappakatt bör testas mot FIV (Felint Immunsupressivt Virus, närbesläktat med människans HIV), FeLV (Felint leukemivirus) samt blodgrupperas. FIV- och FeLV-proverna görs för att försäkra dig om att inte sprida dessa sjukdomar som är dödliga. Blodgrupperingen är viktig för att utreda om mamman har blodgrupp B och hanen blodgrupp A. Om så är fallet så är det risk att ungarna dör av blodbrist kort efter födseln. Detta kan förhindras antingen genom att du helt enkelt låter bli att genomföra parningen, eller att du (efter noggrant övervägande) ändå parar katterna, men inte låter ungarna dia det första dygnet utan istället flaskmatar dem under den perioden. Som du säkert förstår är en sådan parning både riskfylld och besvärlig, och därför inget vi rekommenderar en nybörjare att göra.

Det finns det en rad rasrelaterade sjukdomar som HCM (Hypertrof Cardiomyopati), njursjukdomar som PKD (Polycystisk njurssjukdom, cystnjure), ögonsjukdomar som PRA (Progressiv Retinal Atrofi) och andra sjukdomar som testas med ultraljud, DNA eller andra tester. Hos en huskatt är det väldigt svårt att veta vad man skall testa mot, eftersom du inte med säkerhet kan säga så mycket om kattens bakgrund. Det räcker inte att veta vilka kattens föräldrar är. För att få en tydlig bild av släkten bör du känna till minst 4-5 generationer bakåt på både honans och hanens sida.

Dräktighet och förlossning
    Under dräktigheten är det viktigt att den blivande modern får bra mat med hög fett- och proteinhalt. Ofta rekommenderas kattungemat av någon sort, till exempel Royal Canins ?Kitten?. Denna mat bör mamman även få efter förlossningen och så länge ungarna diar. Ungarna bör också få äta kattungematen under sitt första levnadsår.

Vid förlossningen händer det ibland att det tillstöter komplikationer och du kan behöva åka akut till en veterinär för ett kejsarsnitt. Enligt lagen om alltings jäklighet så sker detta ofta på natten och/eller helgen då veterinärvård är som dyrast. En pengabuffert på ungefär 10.000 kr är bra att ha för att kunna ge din lilla kattfamilj den vård som behövs när det krisar. Tyvärr så garanterar inte detta att du får några levande kattungar? En försäkring som täcker en del av denna kostnad är att rekommendera!

Från parningens 62:a dag bör alltid någon vara hemma ifall katten behöver hjälp under förlossningen. Enligt djurskyddlagen är vi skyldiga att finnas till hands om något går på tok vid förlossningen. Även efter förlossningen bör någon finnas till hands dygnet runt för att hjälpa och stötta mamma katt med matning och se till att alla i den lilla familjen mår bra. Har du otur behöver kattungarna stödsmatas vilket tar mycket tid i anspråk - dygnet runt. Ungarna bör vägas en gång om dagen (vid ungefär samma tidpunkt) så att du ser att de går upp i vikt som de ska.

Kattungarnas första 12 veckor
    Första avmaskningen bör ske när ungarna är 19-20 dagar gamla. Detta för att maskägg (som ungarna får genom mammans mjölk) har en livscykel på ca 21 dagar. Avmaskning gäller främst utekatter. Innekatters avmaskning börjar man nu komma med andra rekommendationer på, men det är inte helt klart ännu.

När ungarna är cirka 8 veckor gamla behöver de sin första vaccination. Den andra sprutan brukar ges knappt en vecka innan leverans. Då passar du även på att veterinärbesiktiga ungarna samt id-märka dem.

Leverans skall inte ske innan ungarna blivit 12 veckor gamla. Kattungar som levereras innan de fyller 12 veckor har inte hunnit lära sig ?kattspråk? och annat (som att bli ordentligt rumsren tex.) av mamman. Jämför med ett människobarn: Det är få som anser att 13-åringar är mogna att flytta hemifrån. Om de ändå skulle tvingas flytta då så skulle de antagligen överleva, men frågan är om de hade mått så bra av det.

Om du har fött upp din huskattskull enligt våra rekommendationer så har du haft stora utgifter för uppfödningen. Sälj därför kattungarna till ett pris som (minst) täcker de kostnader du haft. På sätt får du inte bara igen dina pengar, du ökar dessutom chansen för att ungarna kommer till bra hem. För att generalisera lite så kan man ju tänka sig att den som är villig att betala någon tusenlapp för katten är mera förberedd än någon som spontant hämtar en gratiskatt för att ge barnen i present.

Detta var trots all text väldigt kortfattat om saker du bör veta innan du tar en kull kattungar. Den vitt spridda inställningen att ?katter klarar sig själva? är tyvärr lika gammal som den är fel. Dagens katter har blivit så domesticerade att de tyvärr inte klarar sig själva på samma sätt som de tidigare vildkatterna gjorde. Att katten måste ha en kull innan den kastreras är även det en myt.

Om du efter att ha läst det här känner att uppfödning är för jobbigt, kostsamt och riskfyllt och att du egentligen mest ville uppleva att ha små söta kattungar hos dig, så rekommenderar vi dig att ta kontakt med ett katthem. Det finns massor av dräktiga honor som behöver få föda sina ungar i lugn och ro, erbjud dig att bli stödhem till en sådan katt! Det är också ett ypperligt tillfälle för dig att "prova på" innan du låter din egen katt få ungar.

• Svar på tråden Vill du ta ungar på din huskatt?
  • babytrin

Jätte bra att sprida lite info!!!

Tragiskt med alla katter som inte har något hem....

Har en i bekantskapskretsen som vill ta kattungar på sin bondkatt. Som dessutom var jätte sjuk (lunginflamation mm) det första halvåret i dess liv, och är kanske inte riktigt helt frisk än heller.... Vill ju givetvis ha en kattunge efter sin katt eftersom hon är så fin, söt och snäll, då vet man hur den växt upp med... bla bla bla.... (man blir så förbannad!!)

försöker så gott jag kan att övertala henne att ta en katt ifrån ett katthem eller ifrån någon annan... verkar ibland som att jag är på väg att lyckas.. *hoppas*

• Jessi74

Min hona fick inte gå ut förrän hon var ett år och kastrerad...så nä jag vill absolut inte ha kattungar. På landet gör de ju sig (inte alla så klart, men jag vet flera) av med kattungarna om det blir några och skiter i att kastrera, det tycker jag är jättehemskt.

• imp

så länge som det finns bonnakatter så länge finns det nog också en massa ungar på dem för jag tror inte många av dem som är bönder ger sina katter ppiller när de bara är stallkatter så där blir en massa ungar o även inavel o kattpest mm.

• Japonica

Föredrar Huskatter, bla. för att man slipper de sjukdomar som är betydligt mer vanligt på sönderavlade raskatter.

Annars tycker jag att det är toppen, om folk vill skaffa katt från katthem istället för att köpa nån annans katt, oavsett om det är en raskatt eller Huskatt.

• babytrin

jag tror inte heller att ''bönderna'' kommer att sterilisera, ge p-piller eller annat så att det inte blir fler ''oönskade'' kattungar. Personligen så tycker jag att det är hemskt att se vissa stall...

Men problemet finns ju inte bara där. Det är bara att surfa lite på blocket eller någon annan sida, så är det massvis med katter som bort skänkes eller säljs för en mindre peng.

Drömmen är ju att folk skulle sluta para sina katter/hundar mm hux flux...
    och ta hand om alla djur som har kommit till genom lathet/okunnighet mm i stället för att sätta nya till världen.

Men genom att försöka sprida fakta kommer man ju alltid en bit

• Selmas

Tack för all information!
    Har nu en katt hemma som löper som pga det så får hon vara inne eftersom hon inte är kastrerad ännu & ej har p-piller heller!!!

• Kenzie

Japonica: Du tror möjligen inte att det kan vara så att huskatter verkar friskare eftersom de inte får genomgå samma tester för att hitta dolda sjukdomar som raskatter får?

• Japonica

Kenzie: till viss del förståss, letar man inte, så hittar man inte.

Men vissa av dessa sjukdomar, som ex.vis FIP (dödlig sjukdom som även förekommer på Gepard) Är mer frekvent hos vissa raskattlinjer.(källa:Statens veterinärmedicinska anstalt)
    Risken för en vanlig huskatt, som inte kommer från en större uppfödning eller ett hem med många katter, att få FIP bedöms vara i storleksordningen 1 på 5000. (samma källa)

Men däremot, tror jag att de som har raskatter är betydligt bättre på att vaccinera sina katter och överhuvudtaget veterinärbesikta sina katter och ungar.
    Men så är det ju stålar inblandat också. Det är väl det jag tycker är så segt! För mig är en katt, en katt, oavsett ursprung.

• Hanah

Håller med Japonica: "För mig är en katt, en katt, oavsett ursprung. "
    Älskar katter, och skulle aldrig i mitt liv köpa en raskatt för en massa dyra pengar när det finns såå många stackars hemlösa katter!! Min katt kommer från ett katthem...

• Västkusttjejen

All ära till dom som hämtar katt från katthem! =) Själv har jag en Birma och en huskatt. Huskatten har jag fött upp själv då mamman visade sig vara gravid då jag hämtade upp henne som en hittekatt hos en familj som i sin tur hade hittat henne lämnad men inte kunde behålla henne. Tyvärr gick inte mamman ihop med den katten jag hade innan birman, så jag fann ett bra hem till mamman och den andra bäbisen som kom. Sen behöll jag en själv =) Jag hade aldrig tagit bort bäbisarna bara för att det finns många hemlösa på katthem. Gjort var gjort och idag lever de två bäbisarna ett underbart liv. Jag tycker tankesättet är väldigt bra, men ska man vara riktigt ärlig mot sig själv så bör man då heller inte skaffa egna barn, då det finns så många hemlösa och föräldrarlösa barn ute i världen. Så guldpoäng till alla er som hämtar hem katt från hem, men jag har även stor förståelse för de som vill avla på sina egna dyrgripar =)

• LadyLila

Jätte bra med info men du glömde den sista biten; nämligen vaccinera och ID-märka.

• Madeleonten

Joho det står om vacc & ID ;o))

"När ungarna är cirka 8 veckor gamla behöver de sin första vaccination. Den andra sprutan brukar ges knappt en vecka innan leverans. Då passar du även på att veterinärbesiktiga ungarna samt id-märka dem."

• Zaria

Nopp här blir det inga kattungar,har två kastrater (huskatter) och efter dem blir det en katthemskatt...

• Bettan78

Vill bara tillägga ett par saker, detta har inget som helst med att göra om raskatter skulle vara "bättre" än huskatter. Ingen får få för sig att man är emot huskatter när man är emot huskattavel. Inte heller tycker jag man kan jämföra med att inte skaffa barn när det finns föräldralösa barn.

Allt handlar bara om att försöka få ner det otroligt stora antal hemlösa katter som finns (är kanske inte säker på att alla faktiskt vet hur många hemlösa katter som finns för tillfället, det räcker med att kolla runt på tex. kks. hemsida för att få sig en bild av det)
    Drömmen vore ju sen, om man skulle minska antalet hemlösa katter, att sedan sakta börja driva seriös avel så som sker med hundar och raskatter och noga stambokföra alla huskatter så man kan undvika sjukdomar mm.

Det skulle också innebära att huskatterna skulle få kosta en del, gärna lika mycket som raskatter och hundar då skulle man förhoppningsvis slippa spontanköpen som kanske annars slutar med att man tröttnar och låter katten springa vind för våg.

• Hanah

Hur kan man jämföra katthemskatter med föräldralösa barn??? Det är väl en väldig skillnad på att vilja ha egna barn ist för att adoptera. Adoption är dessutom en mycket lång och krävande process.

• finemang

Jättebra fakta. Fast ifs har jag ju redan läst på det mesta på den sidan!
    Tycker också att ska man avla på sina huskatter så ska man även göra det med stil, och inte ta 25 kr tassen!

Jag själv hoppas att min helvita honkatt är med kattungar, men tyvärr har jag inte kollat deras blodgrupper och inte för dessa sjukdomar! Allt kom så plötsligt, hade inte räknat med parning så här tidigt då hanen är väldigt ung än, men det hände.
    Kan man göra det nu när det kanske redan hänt!?

Sedan har vi så klart försäkring osv på katterna och de är vaccinerade och avmaskade samt id-märkta, och så ska självfallet kattungarna också vara.
    Så nu går jag och hoppas att det blir kattungar för min helvita honkatt och min gråa långhåriga hane! Visst kan ungarna bli bedårande!?

• vackrastarflow

tänk om alla katter, vare sig raskatt eller inte, såldes för en dyr pänning... då skulle nog folk tänka sig för innan de skaffade sig katt.

men det är en heeeelt annan historia.

bra info!

• Crappy

Nej, skulle aldrig ta kattungar på någon huskatt........Har bara kastrat.

Bra att man tar upp liknande saker.

• majzzan

Jag har huskatts avel........ testat dom vuxna hos Vet ua. Och efterfrågan är det på katterna åxå... 1 kull om året.. har så pass stort att han katten kan bo för sig själv under tiden så töserna löper.. nu är bägge dräktiga med BF i april.. har folk som står på lista för att få en kattunge..

Svar på tråden Vill du ta ungar på din huskatt?