Anna60 skrev 2017-10-06 11:30:09 följande:
Kontakta din arbetsgivare och få en ny brukare att arbeta med. Eller söker nytt jobb? Det finns massor med assistansbolag som behöver folk. Och ja, om du inte får jobb så får du a-kassa, under förutsättning att du har betalat in din a-kasseavgift under den tid a-kassan stipulerat. Men för att få a-kassa måste du också anmäla dig till arbetsförmedlingen och stå till arbetsmarknadens förfogande. OCH vara med på arbetsförmedlingens ev aktiviteter de kallar till.
Det är inte bara att få en ny brukare. Är hon anställd av kommunen så kan hon få en ny. Men i dom flesta privata assistansbolag så är man anställd hos en specifik brukare och inte hos företaget. Det är en av dom viktigaste grejerna inom assistans att brukaren själv får välja sina assistenter. Så det är inte bara att begära en ny.
FrozenGarden skrev 2017-10-06 11:19:36 följande:
Jag är för tillfället mammaledig. Jag är anställd som personlig assistent och min brukare har blivit mycket sämre och kanske inte kommer leva mycket länge till. Det är svårt att söka jobb när man är mammaledig. Därför undrar jag om jag har rätt till a-kassa när mammaledigheten är slut ifall det skulle va så att brukaren avlider innan jag är tillbaka på jobbet.
Är du medlem i a-kassan och har betalt in avgiften även under föräldraledigheten så ja då har du rätt till a-kassa om brukaren skulle dö.
Men jag förstår inte varför det är svårt att söka jobb när du är föräldraledig? Jag söka massa med jobb när jag va hemma minsta, va då ensamstående med 2 barn.