• nytt eller gammalt

    hur får tonåringar kompisar?

    Jag har en tonåring som inte har kompisar och såklart är otroligt ledsen över det.

    Hur får era tonåringar nya kompisar?  Jag känner att jag inte vet hur det går till nuförtiden. När han pratat lite mer med nån i skolan och är glad över det så föreslår jag att de kan byta nummer eller att han kan fråga om de ska ses efter skolan eller nåt. Men dels så vågar han inte (rädd att få nej - där kan jag stötta honom tror jag), dels säger han att det inte går till på det sättet nuförtiden.

    Han tänker att alla andra reda har massor av vänner på snapchat eller vad det är som gäller nu. Och så verkar det ju faktiskt vara. Någon som kan förklara hur det funkar för mig så jag kan stötta min son på bästa sätt?

    (förresten så ska jag ladda ner snapchat nu så jag ser lite själv hur det verkar vara...)

  • Svar på tråden hur får tonåringar kompisar?
  • tvillingmammaVastmanland

    Jag har en son i tonåren och han har fått vänner genom att spela onlinespel. Han har jättetrevliga kompisar som bor i närheten och de umgås genom att spela med varandra. De sitter med hörlurar och mikrofon och talar med varandra på Skype när de spelar och har jättetrevligt. Ibland pratar de om allt möjligt, skolan, jobbiga föräldrar etc. Ett annat sätt är via idrott eller andra fritidsaktiviteter. Jag tror inte man får kompisar via Snapchat, det är mer att underhålla de kontakter man har. Rekommenderar onlinespel, helst med killar han känner från skolan eller kvarteret. Han kan fråga klasskompisarna vilka spel de har och köpa de spelen, det gäller ju att ha samma spel som vännerna annars fungerar det inte.

    Enligt minerfarenhet så umgås man inte IRL på det sätt vi gjorde. Min son träffar dock sina spelkompisar ibland och då går de ut och äter , tex Pizza.

  • nytt eller gammalt

    Tack, ja tyvärr gillar han inte onlinespel, han har en massa andra intressen (där han dock inte umgås med kompisar)... han har själv sagt att om han bara gör samma som de andra så skulle han ha kompisar, men han står inte ut med att göra supertråkiga saker hela tiden bara för att ha kompisar. Så det är ett dilemma...

  • tvillingmammaVastmanland
    nytt eller gammalt skrev 2017-10-06 14:15:04 följande:

    Tack, ja tyvärr gillar han inte onlinespel, han har en massa andra intressen (där han dock inte umgås med kompisar)... han har själv sagt att om han bara gör samma som de andra så skulle han ha kompisar, men han står inte ut med att göra supertråkiga saker hela tiden bara för att ha kompisar. Så det är ett dilemma...


    Ja, då måste han ju på något sätt träffa kompisar som har samma intressen, genom att tex gå med i en förening. Om han har ett ovanligt intresse kanske någon form av diskussionsforum kring detta intresse på nätet kan vara en möjlig väg att hitta vänner, men är hans intressen väldigt ovanliga är väl risken att han inte hittar någon med detta intresse i samma stad. Men en onlinevän i ett annat land är väl bättre än ingen vän alls? Jag tror tyvärr inte att tonårskillar umgås med varandra utan ett gemensamt intresse.
  • No Logo

    Man byter definitivt inte mobilnummer med varandra utan addar varandra på Snap. Där kan man, om man vågar, fråga om någon ska hänga med på bio, hänga i parken, etc. Man brukar dock först ha etablerat lite mer av en kontakt några gånger innan, tex hängt med när de andra går och köper godis på rasten, gått och ätit på Donken, gå hem till någon och käka mellis & se på Youtube-klipp, följt med och spelat fotboll etc.

    Att ha ett gemensamt intresse är inte alltid nödvändigt, här träffas tonåringar i grupper som varierar i sammansättning, ibland bara killar/tjejer och ibland mixat. Vår son träffar klasskompisar, kids från parallellklasserna samt från gamla skolan, från fotbollen, tjejer som han träffat på fotbollscup och kompisars kompisar. Ibland bara från en källa" men oftast lite blandade kompisar.

    Tipset från mig är att börja med att våga hänga mer med klasskompisarna, man kan börja med de tillfällen då många ska med och säga "jag hänger också på". Enklast är att börja med allmänna tillfällen som att gå och handla, särskilt om det är någon han pratar mer med som föreslår det. Då får han en chans att visa att han vill vara med i gänget + kan prata lite med de andra också. Så småningom får han börja ta mer kontakter själv och förslå saker, det kan vara små saker som "jag ska till Teknikmagasinet efter skolan och köpa xx, nån som vill hänga på?". Genom klasskompisarna kan han förhoppningsvis lära känna andra också. Var inte rädd för att fråga om andras Snap!

Svar på tråden hur får tonåringar kompisar?