• Entie90

Depression?

Hej. Jag och min sambo har precis blivit gravid vilket är jätte kul. Det var något som vi båda ville. Han har två barn sen tidigare. Innan jag träffade min sambo led jag av depression och använde alkohol som dämpning. Så när vi träffades så slutade jag dricka och fann mening med livet. Och nu de första två veckorna var jag pigg och jätte glad. Men nu ca 1 månad in i graviditet mår jag dåligt orkar inget finner ingen lust att göra något som tidigare. Får den där känslan av tomhet när jag vaknar precis samma känsla jag hade då jag var deprimerad. Inget känns roligt eller bra. Tycker synd om min sambo som vill hitta på de där sakerna som vi brukar göra. Jag vill känna som förr men går inte..

Är jag deprimerad eller är det så här att vara gravid ?

Jag vill känna lycka.

• Svar på tråden Depression?
  • Christi38

Det är ju massor med hormoner som spökar, klart det innebär en känslomässig berg och dalbana emellanåt, så kände jag med, även om det var som jobbigast runt v 8-12 med andra barnet då illamåendet var galet jobbigt.

Du får prata med BVC om det håller i och än mer påfrestande framöver.

• Entie90

Jo det är klart.

Men att man inte är så glad känns konstigt.

• Anonym (Vanligt)

Har till stor del känt detsamma. Haft svårt att glädjas åt graviditeten + skuldkänslor för att jag inte är glad. Har läst om det en del och det finns ett stort mörkertal kring hur många som upplever depression under sin graviditet, pga det är lite tabu iom att man "ska" vara så himla glad. Bara så du vet så är du inte ensam!

Vilken vecka är du i? När jag var på mitt inskrivningssamtal nämnde min bm att man kan få hjälp med graviditetsdepression och att de jobbar med att uppmärksamma problemet. Kanske finns någon liknande hjälp att få i ditt landsting?

• Entie90
    Anonym (Vanligt) skrev 2017-10-06 16:31:37 följande:

Har till stor del känt detsamma. Haft svårt att glädjas åt graviditeten + skuldkänslor för att jag inte är glad. Har läst om det en del och det finns ett stort mörkertal kring hur många som upplever depression under sin graviditet, pga det är lite tabu iom att man "ska" vara så himla glad. Bara så du vet så är du inte ensam!

Vilken vecka är du i? När jag var på mitt inskrivningssamtal nämnde min bm att man kan få hjälp med graviditetsdepression och att de jobbar med att uppmärksamma problemet. Kanske finns någon liknande hjälp att få i ditt landsting?

Jag vet inte säkert men fick en fäst blödning i mitten av augusti jag ska på ultraljud den 17/10. Och inskrivning nu på måndag. Jag tänkte berätta detta. Ifall det är depression eller om det bara är så nu med alla hormoner.. Men orkar inte göra något.
Svar på tråden Depression?