• Anonym (Nära väninna)

Socialtjänsten i Karlskrona är inte kloka!!!

Jag har en väninna som jag umgås regelbundet och vi har barn i samma åldrar ca 4- 9 år gamla. En dag ringer min väninna och är helt förstörd. Då har polisen varit och hämtat hennes ena barn i skolan utan hennes eller pappans vetskap och tagit i för förhör för att skolan anmält mamman för att hennes barn säger att mamman slagit honom. Till saken hör att barnen har väldig stor fantasi och är sinsemellan ofta i luven på varann. Bråkar och överdriver. Men aldrig någonsin har jag sett att mamman som är min nära väninna slagit dem och det finns inte ens såna tendenser. Hon har bättre tålamod än vad jag har med mina barn. Hur kan detta ens hända?? Nu ska det startas en utredning och min väninna har fått rekommendationen att barnen ska vara hos sin pappa till rättegången. Jag är helt chockad och min väninna likas och pappan till barnen undrar vad fasen de håller på med polisen och soc. Polis som hämtar barn i skolan. Barn som mår bra som jag känner och vi har hittat på så mycket roligt med. Ska det ens få gå till så här det är ju helt sjukt samhälle vi har isåfall. Hur Ska jag kunna hjälpa min väninna?

• Svar på tråden Socialtjänsten i Karlskrona är inte kloka!!!
  • Anonym (...)

Jag förstår att detta är frukansvärt om hon är felaktigt anklagad. Barnen kommer få träffa personer som är inriktade på barn, som förhoppningsvis är väldigt kompetenta. De är medvetna om att barn har livlig fantasi, men kommer utreda om det finns någon grund och sanning i detta. Även om din väninna är felaktigt anklagad så är det oerhört viktigt att en sån här sak utreds.

Det är bra att myndigheterna tar ansvar där, och ser till barnens bästa. Och i karlskrona var det en liten flicka dom dog av följderna från att ha blivit misshandlad och torterad i hemmet, trots indikationer utifrån, där gjorde myndigheterna ett stort misstag som kostade hennes liv.

Med detta menar jag inte att barnen i ditt fall utsätts för detta. Men det är bra att resurserna i Karlskrona skärp till sig.

• Anonym (Ann)

De kan inte veta hur det ligger till innan de pratat med barnet. De har fått indikationer på att barnet blir misshandlat och måste ju agera efter det. De känner inte din vän och måste ta det säkra före det osäkra.

Du hjälper din vän bäst genom att lugna henne om att sanningen kommer fram och få henne att samarbeta på bästa sätt. Att snacka skit och bygga upp ett hat baserat på okunskap hjälper henne inte alls.

• Carambolan

Jag tror också att de är extra mycket på hugget i just Karlskrona pga Yara-fallet.

• Anonym (M)

Hur tycker du att skola, socialtjänst och polis ska kunna veta att barnen bara hittar på? Även till synes "bra" föräldrar kan faktiskt behandla sina barn illa, så det är väldigt svårt att veta vad som hänt utan utredning.

Situationen är naturligtvis jättetråkigt och jobbigt för din väninna, men förhoppningsvis har även barnen lärt sig en läxa om de bara hittat på detta.

• Anonym (Veronica)

I många fall är socialen ett skämt.Mycket som inte stämmer där.

• Jullius2013

De har ju gjort helt rätt! Och jag förstår varför de agerar så kraftigt med tanke på stackars lilla Yara. Det är för barn i hennes situation de här rutinerna finns.

Din väninnas barn får ju vara med sin pappa under tiden så hen är ju inte utan förälder.

Givetvis blir det här jobbigt för dem nu, men de som barnet träffar är proffs på sånt här och förhör med barn sker som samtal i lugna miljöer med leksaker mm.

Syskonen får en tuff lärdom om att sånt här skojar man inte om.

Finns för din väninna och trösta henne med att om det inte är sant så händer inget efter utredningen. Det är pga omsorg om barnen det här sker. Men kanske ska du också lämna öppet i era samtal för eventuella erkännanden. OM hon har slagit barnen kommer det förmodligen fram nu och då kommer hon att behöva ditt stöd ännu mer.

• Anonym (Soc sekr)

När ett barn berättar att det blivit utsatt för våld är skolan skyldiga att göra en anmälan. De får inte reda i det själva och prata med föräldrarna. Det står i lagen att socialtjänsten bör anmäla brott till polisen. När det görs kan man inte berätta det för barn eller föräldrar innan för då kan de påverkas. Därför hämtar man barnet i skolan och då brukar en lärare följa med för att barnet ska känna sig tryggt. Barnet har även en särskild företrädare som företräder barnet juridiskt under tiden eftersom föräldrarna inte kan det. Barnet får prata med en polis som är bra på att prata med barn. Polisen får inte påstå saker eller utgå frn det som står i anmälan utan de ställer bara öppna frågor. Jag har varit på flera sådana förhandlingar och många av gångerna läggs det ner för att barnets berättelse är vag. Även om socialtjänsten misstänker att föräldrarna faktiskt kan ha slagit barnet så är det väldigt ovanligt att barnet inte får bo med sina föräldrar. det är mycket som inte stämmer här. Om det här nyligen har hänt så vet man inte om det blir någon rättegång ens. det tar flera månader.

Det måste vara en hemsk upplevelse som förälder att få veta att ens barn varit hos polisen men jag hoppas att processen verkar förståelig.

Och jag förstår att du vill stötta din vän och det är mycket möjligt att det du skriver stämmer men om det är så allvarligt så är det väldigt otroligt att inget skulle ha hänt.

Svar på tråden Socialtjänsten i Karlskrona är inte kloka!!!