Omplacera eller avliva?
Jag vet inte om jag ska fundera på omplacering eller om avlivning är det bästa för min hund..
Först och främst är han en blandras, Chihuahua och Dvärgpinscher. 6 år gammal, jag har haft honom sedan han var valp, så jag kan tycka att det är mitt fel att jag inte tränat bort problemen innan de blev för stora..
Han är jättesnäll med mig och min sambo, älskar mina föräldrar och alla närstående som alltid funnits där. Men främmande människor litar han inte på.. Han skäller, visar tydligt att han är nervös, kan inte slappna av, försöker nagga dem i benen om de går för nära eller när han smiter förbi. Han är dominant mot andra hundar och gör utfall ifall den andra hunden inte visar sig underlägsen. Han drar och skäller när vi möter hundar på promenader även då de går på andra sidan vägen. Hemma skäller han när han hör bildörrar stängas, när han ser människor gå förbi, och skäller som en galning när det knackar på dörren.
Han fungerar jättebra på hundträffar där han är med många hundar, men fortfarande skygg för människor.
Sedan väntat vi barn i December, och jag vill inte att han ska börja vakta barnet. Eller i värsta fall bita barnet då hon börjar upptäcka och röra sig mer. Jag kommer inte ha tid eller ork till att lägga flera timmar i veckan på att försöka träna bort dessa problem, så jag ser ingen möjlighet att ha kvar honom då han tydligen inte mår bra..
Skulle jag omplacera honom så skulle jag vara ständigt orolig att han skulle bita någon, eller att han skulle omplaceras flera ggr och må dåligt av det. Och skulle jag avliva honom så skulle jag gråta mig till sömns i en evighet då jag älskar honom så mycket, och själv låtit det gå så långt. Är det ens okej att avliva en ?frisk? hund?
Är det ens någon som vill ta hand om en 6 år gammal blandras med så många problem? Och som dessutom har problem med njursten och äter specialfoder?
Jag behöver åsikter av utomstående då mitt hjärta säger en sak men hjärnan en annan...