• Tussan05

Uppblåst mage, obekvämt! Hjälp mig med tips tack!

Fy jag är SÅ uppblåst i magen. På morgonen är den liten men ju längra dagen går desto mer uppblåst blir den och desto mer sväller den. Jag äter grovt bröd till frukost och försöker äta nån frukt under dagen vilket går bra men när jag sedan kommer till middagen så sväller jag upp som en gris.

De senaste dagarna har jag haft ont i tarmarna på kvällen för jag svällt upp så mycket och i dag känner jag mig rapig och illamående.

Snälla ge mig tips på bra mat som inte går att jag sväller upp så mycket. Eller igentligen på vad som helst som jag kan äta/dricka som underlättar lite.

• Svar på tråden Uppblåst mage, obekvämt! Hjälp mig med tips tack!
  • Karpet

Jag har precis samma sak som du. Morgonen smal, kvällen tjock, morgonen smal, kvällen tjock och så förtsätter det.

Jag gör ungefär som du. Äter bra och tom kanske lite mindre än vad jag gjorde innan jag blev gravid. Fast det är mest för att jag är nästan konstant illamående. Det enda som smakar gott är vatten, apelsinjuice och frukt. Vill absolut inte ha något sött eller fett längre.

Jag vet inte vad det beror på, så jag kan inte hjälpa dig på den punkten. Jag kan bara berätta att det åtminstone finns en till som är líkadan.

• MianZ

ja man får dricka samarin när man är gravid!

• Linda MI

Jag har försökt att äta något lättare på kvällen, typ fil, yoghurt eller liknande. För precis som du skriver så gör det ont i tarmarna ibland:(

Lycka till!

• ullis79

har samma jag!!
    Fick rådet att dricka mkt vatten så man sköljer igenom allt.
    Ska börja med det idag å se om det funkar.
    Äter med lätt på kvällen men blir ändå svälld...

Hoppas nån har ett fungerande råd!!

• FIAPIA

Känner precis som du de flesta dagarna. Har provar de flesta huskurer mot trög mage.
    Detta är mina bästa tips:

Det första du gör när du vaknar är att dricka två glas vatten, sakta.
    Innan du äter frukost äter du en eller två kiwifrukter.
    Om du ska iväg på morgonen så försök att gå på toa innan du går hemifrån.
    Fortsätt dricka mycket under dagen. Tänk på att du behöver vätska om du äter myckat fibrer.
    Ät frukt mellan målen, ca fem frukter om dagen säger min BM, de innehåller fibrer och vätska.

Eftersom jag gillar katrinplommon brukar jag äta detta också och så tar jag 1 msk linfrön i filen på morgonen.

Tipsen har jag fått av min BM och de funker jättebra för mig.

Lycka till, FIAPIA!

• Gwen

jag skulle dö utan samarin, har kollat och det är oki att dricka det :) bra va!

• Sax

Jag har också jätteproblem med detta! ;(

• milin

Jag har oxå problem med detta från och till....

• Verisen 1976

Min mage är som en ballong på kvällarna (ser ut som typ 6 månader gången).. som tur är inte så stor på dagarna..

Jag försöker också att äta rätt /mycket frukt osv, men det hjälper inte alls..

• Tussan05

Skönt att höra att man inte är ensam i att känna såhär ialla fall.

Jag har upptäckt att av vatten blir jag bara blaskig i magen och dricker gärna blåbärssoppa eller nåt liknande i stället vilket underlättar lite faktiskt. Det var bättre i dag men jag åt inte så mycket och åt mycket grönsaker och frukt till/efter/föra maten.

Hoppas det lättar för ar alla och att magen inte är lika "jäsig" som nu.

• petra e

samma här!!
    Har haft problem med förstoppning och gaser,thoho..nu tar jag laktulos till kvällen och äter dimetikon på dagarna(finns på apoteket) det gör att gasblåsorna spricker i tarmen, tar några dagar innan det ger effekt men sen funkar det.
    har oxå upptäckt kiwi, kanon för magen:)

• Kolan

Var så uppsvälld och smärtpåverkad av gaser en natt att maken fick ringa sjukvårdsupplysningen, det de sa var:

Samarin

Massage på ryggen

Hjälpte jättebra.

Svar på tråden Uppblåst mage, obekvämt! Hjälp mig med tips tack!