• Svep1

    Letar efter mig själv

    Hej!

    Jag har suttit nu ikväll och reflekterat över mitt liv och vill skriva av mig lite och se om någon känner igen sig eller har något bra att komma med.. alla tips uppskattas :)

    Jag växte upp med systematisk misshandel dagligen. I förskolan och skolan såg alla mig som snäll och väluppfostrad. När jag började högstadiet så fick jag inte gå med några av mina gamla kompisar och jag var nu ensam. Hela första året blev jag mobbad. Till slut fick jag nog då skolan inte gjorde något och jag började slå tillbaka. Jag blev snabbt populär, fick massa vänner. Resten av högstadiet och gymnasiet var fyllt med fest o droger.

    Efter gymnasiet så bodde jag hemma utan jobb, jag va dock aldrig hemma. Alltid hos polare o rökte på, kort därefter så började jag ta mer och mer tjack och mycket benzo för att landa efteråt. Vid 20 års ålder så sov jag i trapphus. Hade några polare med egen lägenhet men dom va trötta på mig. Jag var beroende av amfetamin och jag vägde 48kg på 180 cm när jag kom till ett hem för avgiftning efter att jag själv gått till soc och bett om hjälp. Jag ville förändra mitt liv.

    Allt gick bra, kom ut och fick en lägenhet. Fick öppenvård istället för behandlingshem. sökte jobb och efter sex månader så fick jag anställning. Har sedan dess jobbat på några olika arbetsplatser, dock aldrig haft en fastanställning. Är nu 30 år gammal och har alltså jobbar i strax över 9 år utan en enda semester.

    Idag har jag sambo, barn, husdjur, jag lever ett bra liv och just nu studerar jag för att kunna hjälpa andra med missbruksproblem.

    Under dom åren som jag skulle ha funnit mig själv så va jag helt upptagen med att knarka.

    Jag har aldrig fått någon ro i mig själv efter all misshandel jag växte upp med. Jag kan aldrig slappna av, det är som att jag alltid är redo typ. Som att jag har en försvarsmur runt mig hela tiden.

    När jag bröt med mitt destruktiva liv så förlorade jag alla mina vänner och jag har jättesvårt för att träffa nya. Alla jag träffar blir bara bekanta, jag har svårt för att släppa in folk, även om jag vill så är jag rädd att dom ska göra mig illa, fast jag vet att dom inte kan göra det på samma sätt som min far gjorde. I dagsläget så har jag en vän, en barndomsvän som står mig nära.

    Jag känner mig vilsen i mig själv, jag har aldrig haft någon förebild eller någon som visat mig hur en man ska va, hur en förälder ska va, hur en vuxen ska va. Jag gör allt för att vara en bra människa men jag känner mig osäker på det mesta. Känns ungefär som att man ska köra bilen till Tyskland utan karta eller gps och det enda jag kan förlita mig på är små hintar jag ser på vägen (skyltar), vad gäller det mesta. Jag är osäker i mig själv, tillbakadragen, analyserande och försiktig. Samtidigt så försöker jag visa utåt att jag är självsäker och stark för att jag på nåt vis skäms över vad jag blivit...

    Kan tillägga att jag tagit kontakt med en psykolog på vårdcentralen och efter 5-6 möten tyckte han att allt va löst och jag fick gå därifrån med ett recept på sertralin, vilket jag åt i en månad sen slängde jag skiten...

  • Svar på tråden Letar efter mig själv
  • Sams

    Du verkar ju veta en hel del om vad du vill redan. Jag kan tycka att det ibland hjälper att skriva ner saker. Har höga prestationskrav på mig själv och känner mig misslyckad när saker inte går bra. Vid de här tillfällena burkar jag alltid tänka tillbaka på det jag har gjort i livet och hur långt jag faktiskt har kommit. En lärare sa att det är viktigt att inte bara blicka framåt utan även bakåt så man inser hur långt man faktiskt kommit. Jag har själv aldrig haft något fast jobb, jag pluggar just nu och förlorade kontakten med många vänner eftersom jag har bott utomlands i flera år. Detta gör att jag kan känna mig ensam men samtidigt har jag ett väldigt socialt extrajobb och trivs rätt så bra att få egentid. Jag har fått någon nära vän genom jobb och har kvar någon sen barndomen. Är däremot väldigt reserverad när det kommer till känsliga områden och då är min sambo den enda jag känner att jag kan prata med. Eftersom du har barn och husdjur bordet du ha goda möjligheter att träffa nya människor om det är det du vill. Det går ju aldrig att veta i förväg vem som kommer bli en nära vän som man eventuellt kan lita på i framtiden, det är en relation som ofta växer fram. Annars finns ju alltid internet som en möjlighet att bolla tankar och erfarenheter. En del tycker det är lättare att vara sig själva när de kan vara anonyma.
    Angående att hitta sig själv är det nog bra att sitta och bara fundera över vad du tycker om, hur du är (vad gör dig glad, arg, ledsen mm), varför du reagerar som du gör i olika situationer, är det något du vill förändra i ditt liv. 

    Det kanske inte alls är detta svar du söker och i så fall hoppas jag att det fungerar som en halvkass godnattsaga

  • Janede

    u verkar ju vara rejält på rätt spår i livet, bara det att du inte är medveten om vilka superkrafter du har med dig från din bakgrund och att det du gått igenom faktiskt ger dig ett större och djupare livsperspektiv och styrka än vad de flesta andra kommer kunna tillskansa sig under en livstid.

    Det bästa är ju att hitta en yrkes-samtals partner (läs terapeut haha) som vet vad din erfarenhet EGENTLIGEN innebär. En terapeut utan djup kunskap av tex uppväxt med misshandel ska egentligen bara avsäga sig uppdraget (egen erfarenhet). Sök vad det finns för resurser hos kommun och landsting. Bär du ett trauma och är påverkad av ptsd (upplever livet som lite utanför sig själv) kan citalopram vara bra hjälp. Kolla mycket på motivations klipp/föreläsare osv (följ "goalcast" på facebook eller youtube ) och hitta sådana kanaler som relaterar till det du verkar gå mot yrkesmässigt. Anti drugs och anti våld. På instagram finns tex www.instagram.com/peter_svensson_/

    Inspiration, får mig att tänka på det du skriver om dig. Sök dig till personer och omgivningar och inspiration som driver och bekräftar dig i din sak. Och, sist men inte minst - prova gå till en yogastudio - först yoga-light, kanske yin yoga och öka med tuffare pass. Grundar i själen och du kommer må asbra. Du har något. Du är på gång. Go for it!!!!

Svar på tråden Letar efter mig själv