• Anonym (Trött)

Hur delar ni upp sysslor hemma och med barnet?

Vi har ett barn på 6 månader och jag är föräldraledig. Min sambo ska ta över när barnet är ett år. Undrar hur ni delar upp ansvaret därhemma? Hos oss gör den som är föräldraledig allt dvs handlar och lagar all mat, tar all tvätt för bebis, tar alla nätter och kvällar och dagar med bebis. Den som jobbar behöver bara jobba och kan ta hur långa sovmorgnar den vill på helgen. Min sambo sover nu fast klockan är två... Kommer ju även gälla mig när jag börjar jobba... Jag skulle vilja ha en annan uppdelning men sambon tycker det är bra såhär. Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur delar ni upp sysslor hemma och med barnet?
  • Anonym (X)

Det låter sanslöst jobbigt att göra allting själv. Vi tycker det är smidigare att hjälpas åt. Ibland kanske det är enkelt för den som är ute med barn och vagn att handla på vägen och ibland är det omöjligt. Min sambo går ofta och handlar med barnet medan jag snabbstorstädar.

• Anonym (Trött)
    Anonym (X) skrev 2017-10-07 14:20:11 följande:

Det låter sanslöst jobbigt att göra allting själv. Vi tycker det är smidigare att hjälpas åt. Ibland kanske det är enkelt för den som är ute med barn och vagn att handla på vägen och ibland är det omöjligt. Min sambo går ofta och handlar med barnet medan jag snabbstorstädar.

Skulle också vilja att vi hjälptes åt mer. Ibland storhandlar han dock (hänt fyra gånger /6 månader).
  • Anonym (Why?)

Varför så överdrivet?

Har man ett lätt barn kan man absolut sköta det mesta av hushållet när man är hemma. Har man ett svårt barn kan man kanske inte göra något alls... man får väl prova sig fram och hitta det som fungerar bäst.

Men att den som är fl inte ska få någon sovmorgon någonsin låter ju bara överdrivet.

Vi gjorde för övrigt tvärtom. Den som skulle vara hemma med barnet fick sova 'ostört' på natten. Den som skulle jobba tog alla uppvak. På helgen när ingen skulle jobba tog vi vars en sovmorgon var.

• Maria 434

Jag förstår inte riktigt såna här frågor...

Är du inte nöjd med upplägget sig till din partner.

Alla har olika upplägg baserat på hur de vill ha det och vad som funkar för dom, är du inte nöjd med ert upplägg säg ifrån.

• Anonym (Trött)
    Maria 434 skrev 2017-10-07 14:33:42 följande:

Jag förstår inte riktigt såna här frågor...

Är du inte nöjd med upplägget sig till din partner.

Alla har olika upplägg baserat på hur de vill ha det och vad som funkar för dom, är du inte nöjd med ert upplägg säg ifrån.

Och jag förstår inte såna här svar. Jag vill veta hur DU gör hemma, inget annat liksom.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Why?) skrev 2017-10-07 14:26:13 följande:

Varför så överdrivet?

Har man ett lätt barn kan man absolut sköta det mesta av hushållet när man är hemma. Har man ett svårt barn kan man kanske inte göra något alls... man får väl prova sig fram och hitta det som fungerar bäst.

Men att den som är fl inte ska få någon sovmorgon någonsin låter ju bara överdrivet.

Vi gjorde för övrigt tvärtom. Den som skulle vara hemma med barnet fick sova 'ostört' på natten. Den som skulle jobba tog alla uppvak. På helgen när ingen skulle jobba tog vi vars en sovmorgon var.

Det låter intressant! Har ni väldigt lätt för att somna om eller kan ni dåsa på jobbet?
  • Maria 434

DU är ju inte nöjd med upplägget, blir du plötsligt nöjd om nån annan säger att det funkar för dom?

Är du inte nöjd så är det inte ok, prata med din partner.

• Anonym (X)
    Anonym (Trött) skrev 2017-10-07 14:25:58 följande:

Skulle också vilja att vi hjälptes åt mer. Ibland storhandlar han dock (hänt fyra gånger /6 månader).

När min sambo var föräldraledig så ägnade jag all min ledga tid åt att vara med barnet och fixa hushållssysslor. Att vara på jobbet var som att vila upp sig i jämförelse. Så jag kände inte att jag behövde sova till kl 14. Vi turas om att sova till 9.
  • vipsan

Kan ju inte låta bli att tänka om det verkligen kommer att vara likadant när du börjar jobba? Kommer du verkligen att få "slippa" allt jobb hemma och få sova precis hur länge du vill eller kommer villkoren att ändras då? Har lite svårt att föreställa mig att någon som gör absolut ingenting i hemmet ska ta över precis allt från en dag till nästa.

• Jill 79

Oj. Vi har gjort annorlunda. Det är iochförsig jag som varit hemma mest med barnen. Men jag har skött allt runt barnen under dagen. Kört de äldre till skola och förskola. Den skött lite basic hushållarbete som att plocka ur diskmaskinen eller kört en tvätt. Ibland städade jag men oftadt gjorde vi det ihop på helgen. Föräldrarledigeten är ju för att vara med barnen inte att utföra hushållasrbete på dagtid. Nu när båda jobbar igen så hinner vi ju ändå.

Sambon brukade handla på väg från jobbet. Det är ju mycket enklare att göra utan barn. Vi har nog haft ungefär samma arbetsfördelning både under föräldraledigheten och när vi båda arbetat.

Finns väl ingen anledninng att den som jobbar helt plötsligt ska få allt serverat och massa sovmorgnar bara för att en förälder är hemma.

Svar på tråden Hur delar ni upp sysslor hemma och med barnet?