• Anonym (Järnbrist)

Kraftig järnbrist anemi + infektioner

Jag hade för några veckor sedan kraftig järnbrist hb 54 och järndepåerna låg på 1. Att järnet sjukligt sakta men konstant under en längre tid är rätt självklart annars hade jag tuppat av enbart på den kraftiga järnbristen. Lämnade prover av en annan anledning 1 vecka innan som visade järnbrist och hade då 60 i hb, fick akut åka in på vårdcentralen och få järndropp och då sa sköterskan att jag skulle komma till baka om 2 v för en ny omgång järndropp och sedan vänta 4 v tills dom kunde ta nya prover för att se vad jag hade för hb. Åkte hem i tron på att nu har dom en god plan och jag skulle bli återställd även om jag tidigare fått järndropp och då 3 gånger i veckan även om hb alltid legat över 80 iaf. På kvällen samma dag som droppet började jag må mycket dåligt och frös så jag skakade som en galning, frös, började bli mer förvirrad än tidigare, trött och kunde inte hålla mig vaken mer än max 10 min åt gången och enormt mycket mer ont i kroppen. Jag kunde vakna av att jag hörde mig själv jämra mig i sömnen. Sambon och många andra försökte få mig att uppsöka akuten men jag sa det är ingen fara det blir snart bra för det sa ju sköterskan. 3 dagar låg jag så, var uppe korta stunder men var så snurrig att jag knappt klarade av att gå utan att gå efter väggarna och sluddrade mycket. 4:e dagen ringde sambon 1177 och fick rådet att genast se till att jag kom in till akuten, jag vägrade och han hotade med att ringa ambulans om jag inte frivilligt satt mig i bilen. Valde tillslut att lyssna. Väl där så fick jag veta att hb låg nere på 54 och järndepåerna nere på 1, blev uppkopplad på en massa maskiner och fick en massa nålar. Jag kunde inte ens hålla mig vaken under undersökningen god blev medvetslös till och från. Fick ligga på iva och få blod och antibiotika direkt i blodet då jag hade 3 infektioner på det hela, njurbäckeninflammationen och e-kolli i blodet. Först efter 3 dagar började infektionerna ge med sig och crp sjönk.

Blev långt men själva frågan jag har som jag inte fått svar på är hur viktiga är järndepåerna och hur farligt är det att ha nästan helt tomma järndepåer?

Var ju som sagt rätt dålig hela sjukhusvistelsen och mådde bara lite bättre när jag åkte hem.

• Svar på tråden Kraftig järnbrist anemi + infektioner
  • Anonym (¨å)

Hur har du fått så dåligt blodvärde?

• Anonym (I)

Hu!

Järn är viktigt för en massa saker i kroppen, inte bara blodet.

Men, precis som föregående påpekade så är det inte normalt att få så uttalad järnbrist. Möjligen på extremkost som är helt järnfri men på vuxna beror det nästan alltid på något underliggande, som inte behöver vara farligt men kan vara det.

Har man utrett det?

• Anonym (Järnbrist)

Dom har gissat på att det beror på kraftig mens, även om dom 2 senaste gångerna har jag knappt haft mens mer än 1-3 dagar och väldigt sparsam. Dom beslutade att jag skulle träffa gynläkare medan jag låg inne på medicinavdelningen, bestämde med gynläkaren att testa se om mensen minskar och mindre dagar eller slutar helt med hormonspiral som hon satte in på en gång trots jag är steriliserad. Men jag har även med hormonspiral legat lågt tidigare men aldrig under 88 i hb, depåerna vet jag inte hur dom varit tidigare. Har även under två grav fått järndropp, andra och sjätte grav. Jag köper inte att det beror helt på mensen utan tror det är någon störning i produktionen men stt mensen hjälper till stt järnet minskar. Ligger aldrig på 120 som är normalt för mig enligt vikt och längd.

Äter normalt och äter kött, rätt varierad kost, dålig på grönsaker ofta men försöker få med det också, lagar mat från grunden 9 av 10 gånger.

Dom har inte gjort någon omfattande utredning och kommer inte att görs det heller ifall provsvaren ser bra ut som jag lämnade i fredags, tog ju endel prover och hittade njurbäcken inflammation och sepsis pga e-kolli i blodet plus en infektion till som jag inte vet riktigt vad det var. Fick dåligt med info tycker jag och en läkare gick dessutom över huvudet på mig och ringde min man och sa att jag ljög när jag sagt att jag gått upp ca 5 kg till 49,9 kg 4 dagar innan jag blev inlagd på iva. Hon hade läst min journal (tydligen väldigt slarvigt) att jag pendlat i vikt och högt över 60 kg 2013,2014 och 2915, min sambo skrattade lite och sa att dwt inte var så konstigt att jag vägde mycket mer då eftersom vi fick barn 2013, 2014 och 2015. Jag förstår inte varför hon inte frågade mig direkt istället för att ringa min man och säga att jag ljuger om att jag gått upp och istället gått ner i vikt.

Hade ungefär samma problem 1993 med lågt hb på 64 som lägst men då sjönk blodvärdet snabbare. Kom in på akuten och hade då över 80 i hb och 6-8 timmar senare när jag låg inne på barn hade 64 i hb, den gången gjorde dom en massa undersökningar och då var mjälten svullen och förstorad men dom kunde inte se blod i mjälten och nör blodetvärdet ökad så släppte dom det den gången med. Järntabletter har aldrig fungerat på mig.

Frågar om depåerna då läkaren jag frågade sa att dom saknade betydelse då hb var det ända som var viktigt. Och han tyckte 105 i hb var riktigt bra och att jag skulle ut och springa i skogen så skulle allt bli bra.. förra testet på vårdcentralen visade 109 och 3 dagar senare på akuten efter jag ramlat och varit väldigt trött igen och yr var hb 105 så det hade börjat sjunka.

• Anonym (Järnbrist)

Var bara så trött och slut, ville bara sova. Tänkte inte klart, hela kroppen var ju påverkad av både järnbristen och infektionerna så hjärnan fungerade inte alls som den skulle. Såg syner och inbillade mig att jag pratat med människor och Smsat fast jag inte alls gjort det.

Svar på tråden Kraftig järnbrist anemi + infektioner