• Tom Araya

Frågor om märkeskläder

Jag har lite frågor om märkeskläder, framförallt när det gäller second hand. Jag är tacksam om du kan dela med dig av din kunskap och/eller uppfattning i de frågor som dyker upp.

• Svar på tråden Frågor om märkeskläder
  • Tom Araya

Min första fråga gäller jeans och jeansjackor.

Vad är "märkes-" i detta fall, alltså ett märke på plagget som höjer dess värde, oavsett om det är nytt eller begagnat. Nämn de märken du känner till som "märkes-" i detta fall.

Har du något begrepp om värde? Om vi exempelvis tar en Levi's jeansjacka i herrstorlek  L för herrar?

• Aniiee

Vet inte alltför mycket om second hand-marknaden för kläder eftersom jag inte köper tyg second hand, MED UNDANTAG för just jeansjackor. Där är det de klassiska jeans-märkena som man kan få en slant för, alltså Levi's, Lee, Balmain, Diesel....

Personligen skulle jag lätt ge 6-800 kr för en herrjacka av dessa märken i small-medium beroende på årgång, snitt, skick, mm. Som tumregel har jag att en sån jacka går för ca 60% av vad det skulle kosta att köpa en helt ny idag (inte vad den kostade för 40 år sedan, justera för inflation). Mindre än 50% skulle vara rena rama kapet, i min bok.

Andra "dussinmärken" typ dressman/hm/offbrand-jeans räknar jag mer med kostar max 40% av nypris.

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2017-10-09 01:02:52 följande:

Vet inte alltför mycket om second hand-marknaden för kläder eftersom jag inte köper tyg second hand, MED UNDANTAG för just jeansjackor. Där är det de klassiska jeans-märkena som man kan få en slant för, alltså Levi's, Lee, Balmain, Diesel....

Personligen skulle jag lätt ge 6-800 kr för en herrjacka av dessa märken i small-medium beroende på årgång, snitt, skick, mm. Som tumregel har jag att en sån jacka går för ca 60% av vad det skulle kosta att köpa en helt ny idag (inte vad den kostade för 40 år sedan, justera för inflation). Mindre än 50% skulle vara rena rama kapet, i min bok.

Andra "dussinmärken" typ dressman/hm/offbrand-jeans räknar jag mer med kostar max 40% av nypris.

Så man kan ta 300-500 spänn för en begagnad jeansjacka (i herrstorlek) utan att skämmas?

Hur är det med fodrade jeansjackor, finns någon marknad för det? Låt oss säga en Levi's eller Lee i herrstorlek L?

Vad räknas märken som Rocky, Only m.fl.
  • Stårschan

Jag är helt nollad på sånt, men ett bra sätt att få ett hum om andrahandsvärdet på saker och ting är att gå in på Tradera eller Blocket och göra sökningar på det man själv har tänkt sälja, för att se var prisnivån verkar ligga.

Svar på tråden Frågor om märkeskläder