• Heineken77

Till gyn och kolla att allt är ok?

Hej!
    Undrar om fler än jag ska kolla upp att allt är ok?
    Jag ska till gyn den 23 mars för att kolla upp om allt är bra och varför vi inte blir gravida.

Här är min historia:
    Min blindtarm sprack och orsakade bukinflammation för ca 10 år sedan. Blindtarmen brast på högra äggstocken och nu kan vi inte bli med barn. (jag vet inte om det är därför) Vi har försökt sen augusti 2005 och varje månad är en besvikelse. Att vi inte kan bli med barn kan bero på ärrbildningar efter blindtarmsbristningen i äggstocken/äggledaren... Nu ska jag till gyn för att se om allt är ok och ev få en remiss till kontraströntgen.

Undrar nu om det är fler än jag som ska till gyn för att se att allt är ok. Du behöver ju inte ha samma öde som min blindtarmshistoria men det vore kul att följas åt och jämföra behandlingar/undersökningar.

• Svar på tråden Till gyn och kolla att allt är ok?
  • Heineken77

Inte en enda själ?? *snyft*

• Långbenopluto

Men ni har ju "bara" försökt sedan i aug -05....man brukar inte start en utredning förren man har försökt i 1 år.

Men du har lite annan historia...

Jag önskar er lycka till och att ni får ett svar!

KRAM

• Nickis

Bra att du går och kollar upp dig redan nu tycke jag. Är det något problem med ärrvävnad eller nåt annat så är det ju ingen idée att vänta. Tumregeln är att man ska ha försökt minst ett år innan man söker hjälp men om man som du har en operation med sig i bagaget tycker jag att det är lika bra att kolla på en gång.
    Lycka till nu!!

• Heineken77

Cah: Det ska jag verkligen göra! Tusen tack för inbjudan!

• norbottenstös

Jag har oxå opererat blindtarmen för några år sedan. Och vi kan inte heller bli med barn? Men jag får dock inte komma på någon undersökning för jag är bara 21 år och har endast försökt i snart två år.... :(

Jag håller tummarna för dig att allt går bra! :)

• Heineken77

norrbottentös: Men man ska ju inte behöva vänta i mer än 1 år innan man får göra en utredning. Jag tycker att du ska ringa och få en tid för undersökning. Sen jag fick min gyn-tid har det kännts mycket bättre. Lycka till

• norpan79

Heineken77: Jag har precis samma bakgrund som du! Min blindtarm sprack för 15 år sedan (oj vad tiden går fort!) och vi kan inte heller,än så länge, bli gravida. Har varit hos en gyn. som gjorde ett VUL-såg inget konstigt då, men jag tror inte att jag har någon ÄL. Har testat med stickor utan något resultat. Min mens har dessutom blivit oregelbunden och det känns annorlunda på något sätt. Min sambo tycker vi ska kontakta gynekologen igen för att kolla upp allt så jag ska ringa efter helgen. Hoppas på det bästa!

Lycka till!!!

• Rhonda Breeze

hej! På fertility.se finns det en sida där det står beskrivet när man ska besöka en läkare beroende på hur länge man har försökt. Och har man haft en bukoperation så kan man påbörja en utredning efter 6 månader. Tyvärr hittar jag inte vart den sidan exakt är....

Själv har jag också haft en blintarmsinflammation (februari 05) och det verkar som om jag inte har fått några komplikationer utan min kontraströntgen mm har sett bra ut. Å andra sidan har jag inte blivit gravid ännu - så man vet ju aldrig....

• Heineken77

norpan79: Åh, vad skönt att höra att jag inte är ensam!!! Beklagar samtidigt! Hur länge har ni försökt? Jag ska på mit första gyn-besök imon (första gyn-besöket i barnlösheten). Jag lovar att berätta allt vad han sa och vad som hände. Kram så länge

Rhonda Breeze: Åh, tack så mycket för din fakta!!!!! Jag blir så glad att jag hoppar upp och ner i soffan! Du anar inte vad din info betyder mycket!!! Ska försöka hitta infon på länken du angav. Massa kramar till dig, min hjälte

• Rhonda Breeze

Heineken77: Det var så lite

Lycka till o Kram!

• Heineken77

Rhonda Breeze och alla andra: Hitade det du skrev om på fertility.se, och mycket riktigt ska man söka hjälp vid operation. TACK!!!!!!

klipper in texten rån websidan:

När bör vi söka läkarhjälp??

Infertilitet definieras som oförmågan hos ett par att lyckas med befruktning efter ett år av oskyddade samlag (sex månader om kvinnan är över 35) eller oförmågan att fullfölja en graviditet till födsel av ett levande barn.

Om du och din partner inte har lyckats bli gravida efter ett år av oskyddade regelbundna samlag är det en god idé att söka läkarhjälp. Om något av det nedanstående stämmer in på dig och din partner är det en god idé att söka hjälp redan efter sex månader:

Om kvinnan är över 35 år gammal

Oregelbundna menstruationer eller uteblivna menstruationer

Två eller flera missfall

Tidigare användande av spiral (IUD)

Prostatainfektion

Sjukdomshistoria av könssjukdom hos endera partnern

Sjukdomshistoria av infektion i könsorganen hos endera partnern

Tidigare magkirurgi hos endera partnern

Reversion av kirurgisk sterilisering hos endera partnern

Endometrios eller smärtsamma menstruationer

Flytningar från brösten

Överdriven acne eller kroppsbehåring hos kvinnan

Tidigare användning av preventivmedlet Depo Provera ihop med utebliven menstruation därefter

Kroniska medicinska tillstånd hos endera partnern som diabetes, högt blodtryck och liknande

Sjukdomshistoria av kemoterapi eller strålningsbehandling hos endera partnern

• Rhonda Breeze

Ja, det var precis den informationen jag menade!

• Heineken77

Underbart! TACK Rhonda Breeze! Ska genast informera min gyn om det imon!!! Tat ta!

• norpan79

Heineken77: Vi har försökt sedan september kan man säga. De senaste månaderna har jag har dock blivit så otroligt fokuserad på allt som har med menscykel, ÄL, osv. Min sambo tror att jag kan ge min kropp en "hang up" pga av stressen och att det kan vara en av anledningarna... Hur som helst ska jag ringa min gynekolog i nästa v.

Hoppas allt gick bra för dig idag på läkarbesöket! Håller tummarna för dig!!!

• Heineken77

Hej! Klipper in om mitt besök idag...
    Nu har jag varit hos gyn! Efter ett VUL konsterade han att han såg två förskrämda äggstockar.... Han sa att ÄL inte kommit igång ordentligt efter p-piller och att har man menscykel över 32 dagar så har man oftast ingen ägglossning. (fast jag haft det en gång sen p-pillerstopp). Men han skrev ut pergotime till mig och jag hoppas att det hjälper! Så nu är man en pergopingla. Det känns jättebra att ha gjort det. han var jättegullig och vi skrattade mycket. Känns bra. Så nu är det bara att vänta in mensen! *suck* kan jag inte ha en cykel på 28 dagar denna gången så jag slipper vänta ända in till mitten av april... Men nu är jag i och för sig ganska glad och hoppfull. Så jag får väl spinna på det ett tag Kram

• Rhonda Breeze

Heineken77: Jag har skickat dig ett privat meddelande.

Svar på tråden Till gyn och kolla att allt är ok?