• Anonym (Hjälp)

Dagen efter piller hjälp mig fattar inte

Jag hade oskyddat sex i fredags kväll tog dagen efter piller igår på eftermiddagen 41 timmar efter hur kan jag ha positiv ägglossning test idag ? Gör inte dagen efter piller så att ägglossningen inte kommer ?

• Svar på tråden Dagen efter piller hjälp mig fattar inte
  • Anonym (Hjälp)

Ingen som vet

• Anonym (Hjälp)
    Tofflans skrev 2017-10-09 09:13:07 följande:

Du har tagit det för sent.

Läs bruksanvisningen, allt står där.

Står att man ska ta inom 72 timmar och de gjorde jag ju
  • Tscscdv

Dagenefterpiller sjuter bara på ägglossningen, men om du är på väg att ha ägglossning eller har ägglossning vid tillfället du har sex så gör inte pillret någon skillnad.

Många som missat den lilla detaljen, det är inte ett mirakelpiller. Så vänta 14 dagar och ta ett grav test då, är det negativt så grattis du hade tur. Annars, har du ett och annat att fundera på.

• Anonym (Hjälp)
    Tscscdv skrev 2017-10-09 09:36:44 följande:

Dagenefterpiller sjuter bara på ägglossningen, men om du är på väg att ha ägglossning eller har ägglossning vid tillfället du har sex så gör inte pillret någon skillnad.

Många som missat den lilla detaljen, det är inte ett mirakelpiller. Så vänta 14 dagar och ta ett grav test då, är det negativt så grattis du hade tur. Annars, har du ett och annat att fundera på.

Okej min ägglossning skulle inte komma förrän om ca 1 vecka men tog ägglossning test och den blev positiv så verkar som pillret hade motsatt effekt på mig
  • Anonym (Kms)

Tror dagen efter piller kan ge falsk förhöjning på äl-tester pga att de innehåller Gul kroppshormon. Borde väl gå att läsa i bipacksedeln?

• Anonym (Kopparspiral)

Akut p-piller kan skydda emot graviditet ändå om jag inte tar fel... främst genom att skjuta upp ägglossningen men tror även att det kan ge viss effekt även om det är nära ägglossning eller är ägglossning redan. Man ska alltid ta Akut P-piller om man haft oskyddat och inte vill bli gravid. Men Ännu bättre om man tror det är försent med akut P-piller, är att snabbt sätta in en Kopparspiral då kan den stoppa graviditet upp till fem dygn efter ägglossning! Vill man inte ha Kopparspiral sen kan man byta Preventivmetod efter att man vet att man inte är gravid.

Tips: P-stav, Hormonspiral Mirena, Hormonspiral Jaydess, P-ring med mera.

• Anonym (M)
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-10-09 09:29:41 följande:

Står att man ska ta inom 72 timmar och de gjorde jag ju

Gränsen för hur länge man kan ta akut p-piller har inte med ägglossningen att göra, det har med spermierna att göra. Spermierna kan bara överleva en viss tid, så du kan ta akut p-piller även 72h efter, men det är länlöst eftersom spermierna ändå är döda vid det laget, så du skjuter bara upp ägglossningen i onödan.

Sen är det, som någon redan påpekats, ingen garanti att det fungerar. Ägglossning kan redan vara på gång/hinna sättas igång innan du tar akut p-piller. Därför det är effektivare ju snabbare du tar det, större sannolikhet att du hinner skjuta upp ägglossning.
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2017-10-09 16:40:55 följande:

Gränsen för hur länge man kan ta akut p-piller har inte med ägglossningen att göra, det har med spermierna att göra. Spermierna kan bara överleva en viss tid, så du kan ta akut p-piller även 72h efter, men det är länlöst eftersom spermierna ändå är döda vid det laget, så du skjuter bara upp ägglossningen i onödan.

Sen är det, som någon redan påpekats, ingen garanti att det fungerar. Ägglossning kan redan vara på gång/hinna sättas igång innan du tar akut p-piller. Därför det är effektivare ju snabbare du tar det, större sannolikhet att du hinner skjuta upp ägglossning.

Eller, som tillägg - det har också med det verkande medöet att göra.
    Anonym (Kms) skrev 2017-10-09 11:12:46 följande:

Tror dagen efter piller kan ge falsk förhöjning på äl-tester pga att de innehåller Gul kroppshormon. Borde väl gå att läsa i bipacksedeln?

Naej, akuta p-piller som ska tas inom 72h innehåller levonorgestrel. EllaOne innehåller ulipristalacetat. Så de innehåller inte progesteron, men ändrar kroppens naturliga progesteron-aktivitet.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Kopparspiral) skrev 2017-10-09 16:26:10 följande:

Akut p-piller kan skydda emot graviditet ändå om jag inte tar fel... främst genom att skjuta upp ägglossningen men tror även att det kan ge viss effekt även om det är nära ägglossning eller är ägglossning redan. Man ska alltid ta Akut P-piller om man haft oskyddat och inte vill bli gravid. Men Ännu bättre om man tror det är försent med akut P-piller, är att snabbt sätta in en Kopparspiral då kan den stoppa graviditet upp till fem dygn efter ägglossning! Vill man inte ha Kopparspiral sen kan man byta Preventivmetod efter att man vet att man inte är gravid.

Tips: P-stav, Hormonspiral Mirena, Hormonspiral Jaydess, P-ring med mera.

Vi vill ha barn men inte just nu och vi glömde kondom i stundenshetta
  • Anonym (Seriöst?)
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-10-09 17:06:52 följande:

Vi vill ha barn men inte just nu och vi glömde kondom i stundenshetta

Hur fan glömmer man kondom? Seriöst?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Seriöst?) skrev 2017-10-09 18:09:15 följande:

Lite alkohol i kroppen räcker ibland
  • Anonym (Hjälp)

• Anonym (Hjälp)

• Anonym (Hjälp)

Märkligt nog fick jag positiv ägglossningtest idag igen

• Anonym (Hjälp)

Mensen började igår en vecka tidigare

• Anonym (Kopparspiral)
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-10-23 16:45:00 följande:

Mensen började igår en vecka tidigare

Vad skönt! Blir det ett säkrare preventivmedel nu?
Svar på tråden Dagen efter piller hjälp mig fattar inte