• emmy1982

    ADD egenremiss BUP västra götaland tips

    Hej.

    Jag har begärt att få en egenremiss till BUP för min son som är 13 år och har svårigheter med koncentrationen och att fokusera på skolarbetet. Flera problem finns.
    Han har gjort en logos-utredning på skolan med två pedagoger som anser att han har någon form av dyslexi (sonens pappa, två kusiner och troligen farfar har också dyslexi) men pedagogerna tyckte vi skulle be om en utredning även på ADD. Så jag ringde till BUP som ligger i västra götaland och kommer få en blankett/söknad att fylla i som sedan skickas till en remissenhet för bedömning.

    Vi är nästan 100 procent övertygade om att sonen har ADD eller någon annan form av svårigheter och han kommer inte att klara högstadiet om vi inte får hjälp.
    Det hjälper inte hur mycket extra hjälp han får med läsning och skrivning om han inte klarar att koncentrera sig på lektionerna. Han har svårt att fokusera på arbetet och tappar lätt fokus om det är något utifrån som stör, tex någon annan elev som går på toa, ett ljud från korridoren mm. Hemma kan han inte ta mer än 1-2 uppgifter, tex "gå och borsta tänderna", packa ryggsäcken ta på skorna så kan han ha glömt nått av det. 
    Ibland hjälper det inte heller att säga till han tex om han börjar greja med något och man säger nej, sluta nu eller låt bli så är det inte alltid som att han lyssnar varken första andra eller tredje gången. spelar heller ingen roll om man säger ifrån vänligt eller bestämt eller argt.

    Önskar nu tips på hur man bör och inte bör skriva i söknaden för att få komma in och få en utredning. Finns det några kriterier som man bör uppmärksamma mer!?

    Tack på förhand till er som orkar svara. Börjar bli lite desperat

  • Svar på tråden ADD egenremiss BUP västra götaland tips
  • emmy1982

    Blir lite nedstämd när jag ser att över 200 har läst men inget svar. Måste ju finnas någon med erfarenhet?

Svar på tråden ADD egenremiss BUP västra götaland tips