• Funderaren

Psorisasis och graviditet!?

Har psoriasis, inte så mycket som tur är utan bara ett utslag i nacken. Tar salvan betnovat för att få bort det men vågar just nu inte eftersom jag inte vet om det påverkar fostret.

Nån som har information om det? Blir galen, kliar så jag tror jag går i bitar snart *grr* och jag skulle väldigt gärna vilja få bort det nu!

• Svar på tråden Psorisasis och graviditet!?
  • Mom2BeAgain

Tycker att du ska fråga din läkare om detta.....

• Funderaren

Ja om ingen vet nu så ska jag ta upp det med barnmorskan har jag tänkt. Men det är en liten stund kvar tills dess och är det nån som vet här så är jag glad.

Tack

• Saltlakrits

Det jag hade på kroppen försvann under min grav.
    Däremot hade jag kvar det i håret och mot det använder jag nu betnovat (lösning).
    Har för mig att det står att man ska rådgöra med läkare först. Till mig sa de att det gick bra. Jag försöker ta så lite som möjligt.
    Vet inte om det är nån skillnad på Betnovat lösning eller salva???

• Funderaren

Ingen aning, borde det väl inte vara, % kanske är olika på dem..

Ja, jag får väl vänta då =P Är svårt att få tag på läkaren, dels så har jag ingen "egen" och så måste man besätta tid via tidbokning etc

Men det är ju inte så stort utslag, lite i nacken bara..

Äh, får väl överleva ett tag till då

Tack

• Saltlakrits

Är det så lite tror jag inte att det är någon fara. Den betnovat jag använder är 1mg/ml kutan lösning. (stark steroid)..
    Jag tror inte att det är nån fara. Är du orolig ring sjukvårdsrådgivningen så får du ett snabbt svar.

• Funderaren

Hmm, min är 0,1%, stark steroid det med... ingen koll på om det är lika som ditt

Ja sjukvårdsupplysningen finns ju! Tänkte jag inte på!

Men jag tror jag vågar chansa eftersom det är så lite, om det är ok att du gör det med dina utslag.

Tack så jättemycket

• Saltlakrits

Jo det är samma.
    Ja, jag skulle ta det... Annars går man ju och river sönder sig totalt..
    Lycka till

• mästerkattenistövlar

Det första som hände mig i graviditeten var att jag fick psoriasis i ansiktet. Men det försvann efter en vecka, som tur var. Fejk-psoriasis kanske man kan kalla det?
    Har haft psoriasis på resten av kroppen i 7 år, men har aldrig hört om den salva ni använder. Är det kortison eller?

Om det är det, så rekomenderar jag er starkt att få en annan salva. Kortison är inte bra för psoriasishud.
    Om det inte är det, så kör på! Ni vet såklart bäst själva vad som funkar och ej, men ibland så kan inte heller hudläkare allt om hudproblem.

Ett litet tips bara. Någon annan har kanske fler tips om psoriasis?

• Funderaren

Salvan jag har fungerar väldigt bra, mer vet jag inte Jag ska smörja i två veckor ungefär när jag får utslag och själva utslaget försvinner på bara nån dag när jag börjar smörja. Sen blir det tyvärr att jag slarvar och glömmer och då dröjer det inte så länge innan det kommer tillbaka. Sköter jag mig dock så kan det hålla sig borta i flera år.

Vilken tur att det försvann ifrån ansiktet, INTE kul att ha där!

Tack

• Mistii

Så här står det i Fass under Betnovat 0,1%:

Graviditet (Läs mer om graviditet)
    Kategori C.
    Reproduktionstoxikologiska effekter har visats i djurförsök för kortikosteroider, även topikala (se Prekliniska uppgifter). Relevansen för människa är okänd. Efter långtidsbehandling har hos människa konstaterats reducerad placenta- och födelsevikt. Dessutom föreligger vid långtidsbehandling risk för binjurebarksuppression hos det nyfödda barnet. Under graviditet bör därför med beaktande av ovanstående vid behandling av större kroppsytor under längre tid, i första hand lågpotenta steroider förskrivas.

Du kan läsa själv på www.fass.se

• Funderaren

Jo! Dock vet jag att detta är den enda salva jag hört psoriasisare har (vet dock att det finns fler) Både pappa och farmor och vårdtagare på jobbet har det...

Så mycket vet jag

• Funderaren

Tack Mistii

EFtersom jag har ett så litet utslag och det bara handlar om ett ca två veckors behandling så vågar jag nog på det, i alla fall om man läser det du skrivit

• Mistii

Ja, det verkar inte vara någon fara om du behandlar ett litet område under en kortare period. Det verkar mer handla om stora mängder som kan påverka fostret så att födelsevikten blir lägre osv.

• Saltlakrits

Samma här. Det enda som hjälpt mig (har testat ett otal olika salvor och annat). Jag har en 2-veckorsbehandling. Sen brukar jag inte få utslag igen på ett bra tag.
    Jag har innan använt dermovat som är mycket starkare.

• Saltlakrits

Min mamma har använt det i snart 40 år. Som barn/tonåring låg hon inne på sjukhus tre månader i taget. Tyvärr är dermovat det enda som biter på hennes utslag. Ja, och solljus kombinerat med saltvatten. Hon bor vid havet på sommrarna

• Knörven

Halloj!

Min fd sambo hade psoriasis o använde en tjärsalva o tjärschampo. För första gången någonsin försvann utslagen!!! Det fungerade fantastiskt bra o är dessutom en naturprodukt = inga problem för oss m bebisar i magen. Om läkare skriver recept o salvan finns på apoteket vet jag faktiskt inte (han fick sitt av sjuksyster på skolan han jobbade på), men Psoriasisförbundet har åtminstone schampot att köpa (toppen även mot "vanligt" mjäll o kliande hårbotten). De vet kanske även var salvan finns att köpa.

LYCKA TILL!

• Funderaren

Tack så jättemycket alla för era förslag, uppskattar dem verkligen

Har börjat med salvan nu och kör den en gång per dag i två veckor. Redan är utslaget borta, försvann första dagen tom, och nu har det nästan slutat klia helt också.

Eftersom det är ett så litet område (ca 1,5 cm i diameter) så tror jag att våran lilla bebis klarar sig från biverkningar. Får jag problem igen efter den här kuren så kontaktar jag nog läkaren eftersom jag inte vill göra fler behandlingar om det inte är helt ok.

Tack åter igen!

Svar på tråden Psorisasis och graviditet!?