Komma åt Admininställningar på f d jobbdator
Hej Alla Datasnillen!
Företaget jag jobbar för byter ut de bärbara datorena när de är mellan 36-48 månader.
Jag har nu fått en sådan dator (IT-snubbarna har fixat den till mig "off the record" - dealen är dock att de inte vill lägga en enda minut på att fixa något på den)
Datorn har Win7 som operativsystem - min tanke var att uppgradera till Win10 (vilket ju går fortfarande).
Problemet är att jag vill komma åt fullständiga admin-rättigheter då det finns en massa inställningar jag vill ändra.
Jag kan naturligtvis logga in som user, men det har jag ingen större glädje av då rättigheterna är för låga här.
Kan jag kringgå det på något sätt? Jag vill ju inte bli av med operativsystemet genom att t ex formatera datorn. Hur gör jag då/vilka kommandon behövs?
En tanke har iofs varit att formatera hela skiten och köra t ex Ubuntu på den, det är ett alternativ om det blir för mekigt. Vill naturligtvis inte lägga pengar på nytt Win10 (och inte köra piratversioner)
Tips mottages - Tack!