• LejonSa

Höstblåsor!! Hjälp

Sonen på 2 år (26 mån) har fått höstblåsor. Först trodde vi vattkoppor men läkaren via Kry appen sa höstblåsor och jag håller med. Kollat på bilder. Ser ut som höstblåsor.

Fått runt munnen, skinkorna, baksida lår och fram. Knä. Fötter! Får ont när han går. Händer och lite på armar. Inget på mage/rygg (än?!). Haft det sedan söndag. Nu tycker jag de börjar torka. Men märkte då att en del av dom blivit typ svarta. På benen. Inte ansikte eller rumpa.

Blir det så när de torkar ut?

Tänkte först att det kanske är ludd från kläderna som satt sig men är kvar även när jag tvättat.

Brukar de bli så??? Blir fundersam... tänkte ringa läkaren igen och fråga. Han fick även en medicin utskriven som ska lindra klådan. Oral lösning. Minns inte vad den heter nu.

Har någon tips på hur man kan lindra?? Inget verkar hjälpa. Igår natt sov han INGENTING. sparkade o hade sig för att de klia så mkt antar jag. I natt sov han till slut efter att ha gråtit och sparkat till 2 pp natten. Lägger på kylbalsam och duschar av honom med tvål o vatten varje dag och baddar torrt.

Usch! Trodde höstblåsor var milda jämfört med vattkoppor. Det har han inte haft än förvisso men jag har ju och minns att de kliade förvisso men inte att det blev sån mängd och så ont!! lägger med en bild.

• Svar på tråden Höstblåsor!! Hjälp
  • LejonSa

Är på väg dit. Eller jourmottagning. Vc hänvisade oss till morgondagen :-/

• LejonSa

Kom så klart på att jourmottagningar öppnar först 16. Ska boka tid då. Men 1177 tyckte inte det lät som något anmärkningsvärt. Så länge han inte har feber och det inte förvärras menade dom på.

Och undrade om det inte kunde vara koagulerat blod och/eller "ludd" från kläder som fastnat.

• Långbenopluto
    Kasperina skrev 2017-10-10 18:03:03 följande:
    Jag hoppas du åkt och visat upp ändå, hellre en gång för mycket...
    Jag också!
  • 1234568

Jösses, det där måste du få hjälp med idag. Han behöver penicillin. Så där allvarliga blåsor kan bli farliga infektioner, och läget kan förändras snabbt.

Och jag skulle nog inte säga höstblåsor om det där. Dom brukar vara värst i munnen, händer och fötter. Och mina barn har inte kliat ihjäl sig av det.

Men till akuten nu, om du inte redan varit. Absolut inte vänta tills imorgon. Och ge värkmedicin! Det där måste göra grymt ont.

• LejonSa
    Kasperina skrev 2017-10-10 18:03:03 följande:

Jag hoppas du åkt och visat upp ändå, hellre en gång för mycket...

Tofflans skrev 2017-10-10 18:15:05 följande:

Jag också!

1234568 skrev 2017-10-10 20:46:12 följande:

Jösses, det där måste du få hjälp med idag. Han behöver penicillin. Så där allvarliga blåsor kan bli farliga infektioner, och läget kan förändras snabbt.

Och jag skulle nog inte säga höstblåsor om det där. Dom brukar vara värst i munnen, händer och fötter. Och mina barn har inte kliat ihjäl sig av det.

Men till akuten nu, om du inte redan varit. Absolut inte vänta tills imorgon. Och ge värkmedicin! Det där måste göra grymt ont.

Vi har varit till akuten. Jag åkte dit direkt med honom.

Två läkare kollade honom. Diagnos: höstblåsor. Åtgärd: inget.

De svarta konstaterade dom var från kläder. De var dock tre stycken som verkligen studerade det för det hade satt sig rejält. Blåsorna i sig sa dom ser något infekterade ut men inte så pass att det ska behövas antibiotika. Om inte det blir värre så klart och då skulle jag tillbaka med honom direkt. Eller om han får feber. Har inte det nu. Tog blodprov också som så klart påvisade infektion, men ändå inte så högt att det föranleder antibiotika av den anledningen.

Smärtstillande får han redan och det skulle vi fortsatta med. I övrigt inte mkt man kan göra förutom tvätta rent varje dag. Alsollösning använder vi redan o ska fortsätta med. Kylbalsam gav de inte mkt för dock.

Han har blåsor i munnen också (men ändå inte så pass att han vägrar äta) och det är "värst" på fötterna på så sätt att han får jätteont av att gå och vill så klart inte göra det. Däremot ser blåsorna värst ut på baksida lår. Och runt munnen.

Känner mig trygg med deras bedömning och håller koll här hemma så klart om det förvärras. Men vet att de är noga med honom eftersom han är ett "känt" barn hos dom då han föddes för tidigt och haft mkt eftervård där hela första året. Så de tog emot oss direkt utan väntetid alls.

1177/vårdcentral ger jag inte mkt för dock...!
  • Bertram

Fy, stackarn. Du kan smörja med xylocain, det är iaf lokalbedövande.

• LejonSa
    Bertram skrev 2017-10-10 21:34:11 följande:

Fy, stackarn. Du kan smörja med xylocain, det är iaf lokalbedövande.

Tack! Ska till Apoteket imorgon och köpa den. Får ont i hela mig av att se honom så. Men idag har han ändå varit sitt glada jag till och från. Skrattat så han kiknat. Men väldigt ont i fötterna så att stå upp är inte aktuellt. Så den salvan blir nog bra lindring till iaf fötterna. Resten av kroppen verkar han inte så bekommen av. Bara att det kliar lite på benen, men inte så att han kliar sig konstant av det. Armarna kliar han inte alls. Inte händerna heller. Men fötterna märker man att han har mkt obehag av. Tack igen!
  • emelie vilmer

Min son har typ sådana utslag just nu fast 10 gånger värre. Han testade positivt för halsfluss samtidigt och läkarna konstaterade att det var svinkoppor han har. Svinkoppor och halsfluss fås genom samma bakterie. Han äter nu penicillin och vi baddar med alsol och hoppas på det bästa.

• LejonSa
    emelie vilmer skrev 2017-10-10 22:56:25 följande:

Min son har typ sådana utslag just nu fast 10 gånger värre. Han testade positivt för halsfluss samtidigt och läkarna konstaterade att det var svinkoppor han har. Svinkoppor och halsfluss fås genom samma bakterie. Han äter nu penicillin och vi baddar med alsol och hoppas på det bästa.

Usch!! Stackars våra små!! Låter inte alls kul.

Halsfluss tror vi inte på här. Såg fint ut i halsen när de kollade och han äter obehindrat om än med något sämre aptit. Svinkoppor funderade jag också på och frågade läkarna men de var alla överens om att det i vår sons fall rör sig om höstblåsor.

Hoppas att det snart blir bättre för båda våra grabbar. <3 Får ju ont i hela mig av att se honom så här.
  • Jill 79

Men lilla stackarn. Min lilla hade nyligen höstblåsor. Massor men inte lika mycket som er. Men hans verkade inte alls göra ont eller klia. Tycker de ser unfekterade ut oavsett vad BVC tycker.

• LejonSa
    Jill 79 skrev 2017-10-11 19:31:15 följande:

Men lilla stackarn. Min lilla hade nyligen höstblåsor. Massor men inte lika mycket som er. Men hans verkade inte alls göra ont eller klia. Tycker de ser unfekterade ut oavsett vad BVC tycker.

Det var inte bvc som kollade. Det var på akuten, då vi rekommenderades åka dit där. Två barnläkare, den ena överläkare. Litar på deras bedömning som var att det var infekterat men inte till den grad att det behövs antibiotika för det i dagsläget. Hans infektionsvärden var förhöjda men inte farligt högt alls.

Ser faktiskt redan bättre ut idag också. Det svarta har försvunnit och blåsorna börjar torka ut allihop och han har inte lika ont i fötterna längre utan går relativt obehindrat nu. Ville inte gå alls i 2-3 dagar.

Men ja, det ser inte kul ut. Han har ju tendens till torr hud och använder en kräm plus mini derm för det sen innan så kanske det påverkar också...?
  • Jill 79
    LejonSa skrev 2017-10-11 21:08:19 följande:

Det var inte bvc som kollade. Det var på akuten, då vi rekommenderades åka dit där. Två barnläkare, den ena överläkare. Litar på deras bedömning som var att det var infekterat men inte till den grad att det behövs antibiotika för det i dagsläget. Hans infektionsvärden var förhöjda men inte farligt högt alls.

Ser faktiskt redan bättre ut idag också. Det svarta har försvunnit och blåsorna börjar torka ut allihop och han har inte lika ont i fötterna längre utan går relativt obehindrat nu. Ville inte gå alls i 2-3 dagar.

Men ja, det ser inte kul ut. Han har ju tendens till torr hud och använder en kräm plus mini derm för det sen innan så kanske det påverkar också...?

Skönt att det blir bättre. Bli inte rädd om det snart blir värre dock. För när mitt barns torkade ut så tappade han typ all hud på fötterna. Och kompisens son blev ännu värre. Han fuck hon bandagera fötterna på för att han skulle kunna sätta ned dom på golvet över huvud taget och dessutom tappade han alla naglar på både händer och fötter.

Dessa höstblåsor är inge kul.
Svar på tråden Höstblåsor!! Hjälp