• Anonym (Jag)

Vad begära i lön?

Har sökt jobb inom restaurangbranschen.

Har ingen erfarenhet sen tidigare och ska på intervju. Vad kan jag begära vid lönefrågan?

Vill inte gå ned i lön (om det nu är möjligt med tanke på att vi inom vården är klart underbetalda) och jobbar inom vården just nu.

• Svar på tråden Vad begära i lön?
  • viseversa

Restaurangbranchen är itne heller något man tjänar pengar för. Ofta får man jobba många timmar övertid UTAN ersättning. Mao kommer du få jobba säkert 10h veckan GRATIS. Tror nog det är sämre än inom vården.

• Anonym (Nja)

Vad jag vet så är lönerna i hotell och restaurang branchen ännu sämre än i vården.

• viseversa

Bara att googla så kommer det upp massor om hur restauranger utnyttjar sina anställda och låter dom jobba en massa övertid som dom sen inte får betalt för. Knappast något nytt fenomen. 

• viseversa
    Anonym (Nja) skrev 2017-10-10 14:38:47 följande:
    Vad jag vet så är lönerna i hotell och restaurang branchen ännu sämre än i vården.
    Precis. 
  • Rebecca1987

Tror lägsta lönen som är utan utbildning och erfarenhet via hotell facket så ligger det på ca 119-121 kr /timme.

• IsadoraW1

Håller med ovanstående ; restaurangbranschen är enormt slitsam och ej välbetald. Samtidigt rolig och speciell men efter att ha jobbat inom restaurang under studietiden har alla andra yrken känts lyxiga och närmast slappa.

Enligt HRF är minimilönen för en person utan relevanta kvalifikationer 121 kr/timme. Sedan finns det ju tyvärr en hel del aktörer som inte är anslutna till något kollektivavtal och då är ju minimilön ej tillämpligt men likväl, det kan kanske vara en fingervisning.

• Anonym (Berorpå)

Avtalsenlig minimilön, ej kvalificerat arbete, utan erfarenhet är 121,63kr/h.

Det är väl något att ha med sig i samtalet med sin arbetsgivare.

Det går 13 restauranger på dussinet, somliga är bra, somliga sköter sig, andra inte. Somliga tillämpar kollektivavtal, eller delar av, andra inte.

Där jag jobbar så tillämpar vi inte övertid, dock så får alla betalt för arbetad tid, samt ob, samt röda dagar (100%). Så vill man jobba mycket så kan man tjäna mycket (för ett i sig okvalificerat arbete!).

Sen är hotell&restaurang generellt ingen bransch som betalar bra "per timme", det bör man givetvis förstå. Men vill man jobba, saknar kvalifikationer, så finns det jobb.

• Anonym (tips)

Minimilön för arbetsplatser med kollektivavtal:

Timlön: 121 kronor

OB1: 22 kronor

OB2: 41 kronor

• Anonym (Jag)

Fy så dåligt. De blir en lönesänkning iaf då om man får det el tar det.

Har idag 135 i timmen.

• Anonym (Hhhh)

Det är ett ständigt gnäll på vårdpersonal om att ni skulle vara så underbetald, men det är inte sant. Restaurang ligger under er och något lyft blir det inte.

Svar på tråden Vad begära i lön?