Tyska eller engelska?
Hej, läser tyska på en folkhögskola men funderar på att byta till engelska. Jag har varit intresserad av tyska väldigt länge men intresset för språket avtog lite innan jag började, och lite nu med. Vi ska bo i respektive länder ett tag nästa termin och jag undrar om jag fortfarande kommer ha så stort intresse av språket när jag är där i Tyskland. Innan för något år sedan, kunde jag tänka mig att jobba där, eller läsa vidare någon grundkurs på universitetet. Nu vet jag inte riktigtJag tycker tyska språket kan få ett bra flyt, men hårda konsonanter och en del ljud gör att jag personligen tycker det låter lite hårt. Men det kan låta mjukt om man anstränger sig t.ex. den här videon
Men då kanske engelska är mer flytande och lättare att prata, vill ha ett språk som inte är så svårt att prata.
Enda är att de flesta svenskar kan engelska, men inte lika många är bättre på det. Och att bo där i Tyskland kanske är enda chansen nu om man vill lära sig ett nytt språk. Vet inte om intresset kommer tillbaka senare
Kulturellt sett, detta kanske är generaliserat, är att tyskar småpratar ogärna och är mer direkt på sak medan engelsmän småpratar gärna innan de kommer till poängen. Tyskar kan vara mer ärliga, och visa vilket humör de är på, medan det är svårare att tyda vad engelsmän tycker ibland. Detta kanske är generaliserat som sagt. Då passar kanske england mig mer för jag brukar inte svara direkta svar, utan kommer till det senare, och gillar att småprata.
Detta är nog mest generaliserat och kanske inte stämmer, men engelsmän och irländare är mest skämtsamma medan tyska är mer effektiva och inte skämtar lika mycket har jag hört. Personligen gillar jag tysk humor med, men den kanske förekommer mer sällan än engelsmännens?
Jag skulle kunna gå nästa termin engelska på samma skola, men vet inte om det finns tid eller lust och då är inte samma personer med så det hade kanske blivit udda. Både tyskagruppen och engelskagruppen är bra. Men kanske har mer gemensamt med engelskagruppen, de i tyska gillar hårdrock, tänker gå på hårdrocksfestivaler och gillar att gå ut. Kan gå ut med ibland men inte lika ofta. I engelskagruppen är det blandat, de som gillar hemmakvällar med
I tyskland är studentboende med svenskarna på nuvarande skolan vanligast och då kan man umgås på dagarna, och på engelskakursen så är värdfamilj som är lättast och vanligast att få, men då kan man nog umgås med svenskarna på kvällarna.
Det hade varit intressant att bli bra på engelska, och dessutom är all kultur som jag gillar på det språket. Men då har man bara 2 språk. Fast kanske kan läsa tyska vid sidan om i boken. Men sen bytet kanske inte blir som man tror med ny grupp, har inte fått kontakt med alla där men en del
Vad tycker ni, byta eller inte?