• Anonym (cho)

Tyska eller engelska?

Hej, läser tyska på en folkhögskola men funderar på att byta till engelska. Jag har varit intresserad av tyska väldigt länge men intresset för språket avtog lite innan jag började, och lite nu med. Vi ska bo i respektive länder ett tag nästa termin och jag undrar om jag fortfarande kommer ha så stort intresse av språket när jag är där i Tyskland. Innan för något år sedan, kunde jag tänka mig att jobba där, eller läsa vidare någon grundkurs på  universitetet. Nu vet jag inte riktigt

Jag tycker tyska språket kan få ett bra flyt, men hårda konsonanter och en del ljud gör att jag personligen tycker det låter lite hårt. Men det kan låta mjukt om man anstränger sig t.ex. den här videon

Men då kanske engelska är mer flytande och lättare att prata, vill ha ett språk som inte är så svårt att prata.

Enda är att de flesta svenskar kan engelska, men inte lika många är bättre på det. Och att bo där i Tyskland kanske är enda chansen nu om man vill lära sig ett nytt språk. Vet inte om intresset kommer tillbaka senare

Kulturellt sett, detta kanske är generaliserat, är att tyskar småpratar ogärna och är mer direkt på sak medan engelsmän småpratar gärna innan de kommer till poängen. Tyskar kan vara mer ärliga, och visa vilket humör de är på, medan det är svårare att tyda vad engelsmän tycker ibland. Detta kanske är generaliserat som sagt. Då passar kanske england mig mer för jag brukar inte svara direkta svar, utan kommer till det senare, och gillar att småprata. 

Detta är nog mest generaliserat och kanske inte stämmer, men engelsmän och irländare är mest skämtsamma medan tyska är mer effektiva och inte skämtar lika mycket har jag hört. Personligen gillar jag tysk humor med, men den kanske förekommer mer sällan än engelsmännens?

Jag skulle kunna gå nästa termin engelska på samma skola, men vet inte om det finns tid eller lust och då är inte samma personer med så det hade kanske blivit udda. Både tyskagruppen och engelskagruppen är bra. Men kanske har mer gemensamt med engelskagruppen, de i tyska gillar hårdrock, tänker gå på hårdrocksfestivaler och gillar att gå ut. Kan gå ut med ibland men inte lika ofta. I engelskagruppen är det blandat, de som gillar hemmakvällar med
    I tyskland är studentboende med svenskarna på nuvarande skolan vanligast och då kan man umgås på dagarna, och på engelskakursen så är värdfamilj som är lättast och vanligast att få, men då kan man nog umgås med svenskarna på kvällarna.

Det hade varit intressant att bli bra på engelska, och dessutom är all kultur som jag gillar på det språket. Men då har man bara 2 språk. Fast kanske kan läsa tyska vid sidan om i boken. Men sen bytet kanske inte blir som man tror med ny grupp, har inte fått kontakt med alla där men en del

Vad tycker ni, byta eller inte?
  • Svar på tråden Tyska eller engelska?
  • Anonym (Nina)

Tror att du måste tänka efter vad du själv är mest intresserad av, och vilket språk du tror att du har mest nytta av att fördjupa dig i.

Strunta i vilka personer som är i grupperna, eller vilket slags boende du kan få. Vilket språk vill du helst vara bra på? Varför vill du plugga språket? Vad är dina mål? Vill du flytta till Tyskland/England i framtiden, eller är det bara ett intresse?

• Anonym (Tyska)

En rekryterare jag pratade med var bekymrad över att så få hade andra språkkunskaper utöver engelska, så jag röstar för tyska.

• sebbe420

Fortsätt med tyskan röstar jag för. Du kommer bo i Tyskland säger du, och ens värld blir större om man behärskar språket i det land man bor i. Man blir mycket intressantare och mer uppskattad i lokalbefolkningens ögon om man lärt sig/försöker lära sig språket. Det räcker inte med att kunna engelska i Tyskland. T ex så dubbar alla tv-kanaler ALLT till tyska. Så att kolla TV går typ inte om man inte kan tyska. Och ute i samhället pratar många ingen eller dålig engelska.

Engelska blir man bra på ändå. Men nu har du chansen att bli trespråkig.

• Anonym (cho)
    De som pluggar engelska åker till Brighton och de som pluggar tyska åker till Düsseldorf nästa år
    sebbe420 skrev 2017-10-10 20:58:26 följande:

Fortsätt med tyskan röstar jag för. Du kommer bo i Tyskland säger du, och ens värld blir större om man behärskar språket i det land man bor i. Man blir mycket intressantare och mer uppskattad i lokalbefolkningens ögon om man lärt sig/försöker lära sig språket. Det räcker inte med att kunna engelska i Tyskland. T ex så dubbar alla tv-kanaler ALLT till tyska. Så att kolla TV går typ inte om man inte kan tyska. Och ute i samhället pratar många ingen eller dålig engelska.

Ok, jo det är sant, det är värdefullt. Frågan är hur intresset är till tyska är, om det ökar igen eller inte. Kanske hur det sociala blir med, men det kanske är mindre viktigt Kanske går att plugga tyska på egen hand? Har "en del" grunder nu
  • IsadoraW1

Röstar också för tyskan.

Så gott som alla svenskar pratar skaplig engelska. Min erfarenhet som halv engelsk / halv svensk och tvåspråkig är att det inte spelar någon roll på den svenska arbetsmarknaden om man behärskar engelska på det sätt som den genomsnittlige svensken gör eller om man är flytande / riktigt duktig.

Tror du har mer att vinna på att lära dig tyska på samma nivå som normalsvensken talar engelska än på att bli bättre än genomsnittet på engelska.

• Anonym (cho)

Det går inte att plugga in tyskan jämsides? Kanske inte blir lika bra, men hyfsat bra? Just resan lockar lite med. Kanske kan läsa tyska på universitetet efter att ha läst det parallellt på egen hand, men det blir nog inte lika stabilt.
    Om man skulle bo i något av länderna, vilket är det "stökigaste"? Tyskland har ju Oktoberfest. Men man dricker nog en del med i England. Vilket land har mest drickkultur, där det t.ex. är svårt att beställa alcofree, och där det vanligaste är att gå ut och dricka en afton? eller det kanske är svårt att säga

• Alessia
    Anonym (cho) skrev 2017-10-10 22:27:46 följande:

Det går inte att plugga in tyskan jämsides? Kanske inte blir lika bra, men hyfsat bra? Just resan lockar lite med. Kanske kan läsa tyska på universitetet efter att ha läst det parallellt på egen hand, men det blir nog inte lika stabilt.
    Om man skulle bo i något av länderna, vilket är det "stökigaste"? Tyskland har ju Oktoberfest. Men man dricker nog en del med i England. Vilket land har mest drickkultur, där det t.ex. är svårt att beställa alcofree, och där det vanligaste är att gå ut och dricka en afton? eller det kanske är svårt att säga

Jag tycker att du har ett något märkligt incitament för dina språkstudier....

Emellertid - jag har god erfarenhet av bo, studera och jobba i såväl UK som i Tyskland. Jag föredrar klart Tyskland. Artigare, hjälpsammare, trevligare människor. Engelsmän kan förvisso vara trevliga de också men inte just mot utlänningar. Oftast rent, snyggt, välordnat i Tyskland. England raka motsatsen.Grisigaste staden i Tyskland är nog Berlin, men Berlin är oerhört mycket renare, trevligare och gästvänligare än London om vi nu ska jämföra huvudstäder. Och tyskar i gemen har en ytterst civiliserad dryckeskultur om nu det oroar dig. Mer flåsupande i UK och mer droger. Tyskland är fortfarande märkbart ett kultursamhälle där även mellanstora och mindre städer har föreläsningsföreningar, teatrar, konsertlokaler, körer och orkestrar. På hobbynivå oftast - men de finns och det präglar samhällena. Såg sällan detta i engelska städer. Jo, i Wales, faktiskt.
  • Anonym (cho)
    Alessia skrev 2017-10-10 22:48:48 följande:
    Jag tycker att du har ett något märkligt incitament för dina språkstudier....

Emellertid - jag har god erfarenhet av bo, studera och jobba i såväl UK som i Tyskland. Jag föredrar klart Tyskland. Artigare, hjälpsammare, trevligare människor. Engelsmän kan förvisso vara trevliga de också men inte just mot utlänningar. Oftast rent, snyggt, välordnat i Tyskland. England raka motsatsen.Grisigaste staden i Tyskland är nog Berlin, men Berlin är oerhört mycket renare, trevligare och gästvänligare än London om vi nu ska jämföra huvudstäder. Och tyskar i gemen har en ytterst civiliserad dryckeskultur om nu det oroar dig. Mer flåsupande i UK och mer droger. Tyskland är fortfarande märkbart ett kultursamhälle där även mellanstora och mindre städer har föreläsningsföreningar, teatrar, konsertlokaler, körer och orkestrar. På hobbynivå oftast - men de finns och det präglar samhällena. Såg sällan detta i engelska städer. Jo, i Wales, faktiskt.
    Ok, intressant, tack för upplysningen. Fast det är intresset för tillfället som jag går efter mest, och resan och det andra kommer därefter. Vet inte om jag kommer intressera mig mer för det senare. Det har inte gått alltför lång tid på utbildningen
    Hur är det med rökning i jämförelse med UK?  vet inte om det sker oftare i offentliga utrymmen, men har sett att det röks ganska mycket t.ex. cigaretter som hålls ur bilfönstren.
    Jag tyckte också folket var trevligt i Berlin när jag var där, pratade inte jättemycket dock med folk, utan mest hotellreceptionisten och kassörer. Men visste inte att det var så stor skillnad med UK. 
    På vilket sätt är det renare? mer rensat på gatorna, renare toaletter etc?
  • Alessia
    Anonym (cho) skrev 2017-10-11 00:58:23 följande:
    Ok, intressant, tack för upplysningen. Fast det är intresset för tillfället som jag går efter mest, och resan och det andra kommer därefter. Vet inte om jag kommer intressera mig mer för det senare. Det har inte gått alltför lång tid på utbildningen
    Hur är det med rökning i jämförelse med UK?  vet inte om det sker oftare i offentliga utrymmen, men har sett att det röks ganska mycket t.ex. cigaretter som hålls ur bilfönstren.
    Jag tyckte också folket var trevligt i Berlin när jag var där, pratade inte jättemycket dock med folk, utan mest hotellreceptionisten och kassörer. Men visste inte att det var så stor skillnad med UK. 
    Renare på så sätt att det är oftast välstädat på gatorna, husen prydliga, pyntade, parkerna ansade. Det är betydligt renare på offentliga inrättningar också: gym, simhallar,biografer, kaféer, restauranger. Jag avskyr när det är skräpigt, kladdigt och nergånget och ingen bryr sig om att reparera eller åtgärda. Man bryr sig inte särskilt i UK utanför de allra mest posha kvarteren.  Rycker på axlarna och säger who cares?? Tycker att det röks mer i UK också. Definitivt betydligt mer droger i omlopp. Jo, det är rätt stor skillnad mellan UK och Tyskland.
  • Anonym (Tyska)

Dessutom är det lättare att bli ännu bättre på tyska när man sen BOR i Tyskland. En gyllene chans säger jag.
  • Anonym (Tyska)
    Anonym (cho) skrev 2017-10-11 00:58:23 följande:
    Konstigt att inte vara intresserad av språket när du ska bo i landet. Det borde ju ÖKA intresset. Vill du inte kunna prata med folk? Läsa lokala tidningar?
  • Anonym (mm)

Ny forskning har visat att vi svenskar är mycket sämre på språk än vad vi tror! Man vill försöka på något sätt stimulera till att elever vill läsa mer språk igen. Kan du mer än engelska har du en mångsidighet som inte alla har. 

• IsadoraW1

Jag känner inte till Tyskland så kan inte jämföra på det sättet men det dricks och röks betydligt mycket mer i England än i Sverige i vart fall. Med det sagt, jag reserverar mig för lokala skillnader; kommer själv från norra England.

Just Brighton är lite speciellt också, känt för att vara en liberal stad, England's homo-huvudstad. Det är ett vanligt mål för möhippor och svensexor så mycket av en partystad. Ligger även högt på listan över städer med mest drogrelaterade dödsfall.

Känner att jag inte säljer in mitt halva hemland här! De positiva sidorna är många ; folk (här i norr iaf) är generellt bra mycket socialare än i Sverige, pubkulturen är - i mitt tycke- enormt trevlig och jag finner generellt att jag skrattar mer och oftare här än i Sverige.
  • IsadoraW1

Jag känner inte till Tyskland så kan inte jämföra på det sättet men det dricks och röks betydligt mycket mer i England än i Sverige i vart fall. Med det sagt, jag reserverar mig för lokala skillnader; kommer själv från norra England.

Just Brighton är lite speciellt också, känt för att vara en liberal stad, England's homo-huvudstad. Det är ett vanligt mål för möhippor och svensexor så mycket av en partystad. Ligger även högt på listan över städer med mest drogrelaterade dödsfall.

Känner att jag inte säljer in mitt halva hemland här! De positiva sidorna är många ; folk (här i norr iaf) är generellt bra mycket socialare än i Sverige, pubkulturen är - i mitt tycke- enormt trevlig och jag finner generellt att jag skrattar mer och oftare här än i Sverige.
  • Anonym (Nina)

Bor själv i England just nu, och tycker att e-cigaretter har ju dock blivit så poppis här nu, så det är ju nästan oftare man ser någon med en sån än en vanlig cigarett.

Tycker att Alessia överdiver lite. Ja, britterna gillar när husen är lite gamla och slitna, men det är ju inte direkt nergånget? Bor i en mindre stad norr om London, och många caféer, restauranger, pubar etc. här är fräscha och fina. Det finns en liten teater och var och varannan helg är det marknader, temadagar och olika evenemang. Bor dessutom med en kille som inte dricker alkohol, och ingen bryr sig om det när vi är ute.

Det enda jag tycker britter är dåliga på är väl när det gäller bilar. Folk kör rätt snabbt och parkerar lite överallt.

Men oavsett, borde du väl basera ditt beslut på vilket språk du är mest intresserad av?

• LFF

Jag har provat att plugga tyska på universitetsnivå efter 3 års tyskalektioner på gymnasiet. Det gick käpprätt åt helvete och även studievägledare på universitetet förstod inte hur det kan stå att man ska kunna klara av universitetsstudier i tyska efter bara 3 år när man läst med de som pluggat språket i 6 år. Och jag har aldrig pluggat så mycket som jag gjorde den terminen jag läste tyska på universitetet (har lätt för studier annars).
  • Anonym (H)

Håller med
Svar på tråden Tyska eller engelska?