• Anonym (Beere)

Kampsport med glasögon

Jo jag är lite fundersam på om det finns kampsporter där det inte är olämpligt med glasögon. Är väldigt närsynt, utan glasögon flyer allt ihop i en enda röra. Tittar jag på skärmen t.ex. utan glasögon ser jag det vita ljuset av skärmen, vissa färgfläckar av grått från familjelivs hemsida och så en tjock svart ram runt som är skärmens utsida liksom.

De kampsporter jag känner till är främst judo, karate och kungfu. Nu bor jag inte i närheten av varken Stockholm eller Göteborg, så det finns inte så stort utbud. Men kan någon rekommendera någon kampsport för glasögonormar? :)

Vore trevligt om någon annan med glasögon och samma problem har erfarenheter att dela med sig av.

• Svar på tråden Kampsport med glasögon
  • Anonym (Judomamma)

På grabbens judoträning ser jag glasögon, även vuxna och ungdomar med glasögon.

Personligen tycker jag kontaktlinser är bra vid sportande.

Om du ska tävla kan det ju vara bra att försvinna in i matchen genom att ta av glasögonen och skärma av omvärlden.

• Anonym (Beere)

Rätt illa om glaaögonen går sönder på träningen och man måste köra hem. Judo är väl kasy och grejer?

• Anonym (badanka)

Du borde kunna ha glasögon vid rätt många träningsmoment men vid sparring lär det inte funka.

Kontaktlinser måste vara att föredra eller? 

• Ser0tonin

Att ha glasögon inom kampsport är en risk både för den som bär dom och sina medtränare. Som andra sagt så borde du satsa på kontaktlinser. 

• Anonym (Beere)

Har ganska stort synfel så vet inte om det går att korrigera med linser ens. Men ska höra med min optiker.

Vad brukar linser gå på idag? Sist jag provade var för över tio år sen. Då var det linser man tog ur 2 timmar innan sänggång och 1 timme i efter vaknande. Skulle bli lite bökigt med jobbet. så vida man inte har dem i enbart för träningen... Vad kan det bli, 1 ggr/vecka?

• Anonym (Ej läkare)

Du behöver inte lika bra korrektion för kampsport som för t.ex läsning, bilkörning etc. Du kanske kan hitta linser som du enbart använder för kampsport/idrott.

Vad har du för synfel?

• Glinda från Oz

Det går jättebra att ha glasögon vid de flesta kampsporter, särskilt som nybörjare då det inte är så avancerat.

Svar på tråden Kampsport med glasögon