• Anonym (Rädd tjej)

Dra ut tand som ilar och smärtar!! Hjälp- ge mig ers berättelser!

OBS! Jag har dragit ut 4 tänder innan som varit friska i och med en tandställning men de jag undrar över är just ILANDE tänder:

Jag har en tand som ILAR något så KOLOSALT MYCKET och smärtar något så VANSINIGT! Från hörselgången till halsen strålar det..

Tror ni att TROTS bedövning + lugnande så kommer jag ändå VAKNA till av att han träffar en nerv eller är man så "borta" i skallen så man inte märker de?

Jag kan ta smärtan men INTE att de kommer åt en nerv under operationen. Har fler varit med om det?

Nu menar jag inte tänder ni dragit ut som varit relativt friska ex för en tandställning , utan såna som gjort ENORMT ont och framför allt ILAT!

Så hit me med era solskenshistorier och skräckhistorier.. men gärna då ni haft lugnande!!

Jag vill ta reda på om man kanske ändå inte känner ilningen eller nerven om man redan är borta i huvudet..

• Svar på tråden Dra ut tand som ilar och smärtar!! Hjälp- ge mig ers berättelser!
  • Sisterofthesun

Jag tror inte att du behöver oroa dig! Jag hade hemsk tandvärk som jag fixade för ungefär en vecka sen. Drog aldrig ut den med borrade en massa och kände det inte ett dugg. Fick bedövningskräm och spruta. Jag vet att det inte är samma sak som att dra ut en tand men jag hade som sagt superont bara av att dricka vatten fick tanden att ila något hemskt!

• Anonym (...)

Det är lugnt. De vill inte att du ska ha ont så de kommer bedöva tills du är bedövad så att säga. Så länge du pratar med dem. Och känner du något är det inte hela världen, det ilar till, du säger till så slutar dem på en gång och bedövar mer. De ser det på dig, man kniper ju ögon osv men kommunikation är a och o. Har en sjukdom som påverkar saliven så gjort en del både lagningar och utdragningar. Jag brukar behöva några sprutor på vissa ställen, andra ställen räcker det med en spruta. Överdriv inte bara för sakens skull utan låt den verka först och känn efter innan du ber om mer, man kan bli rätt ömm om de sticker flera ggr - gör ondare än själva utdragningen tycker jag och ju mer bedövning ju längre tid tar det att släppa, det kan vara obehagligt.

Bara tagit lugnande en gg. Det var jobbigare än utan för då var man skev i huvudet hela dagen istället för helt klar när man gick därifrån. Aldrig mer och jag avråder dig från det helt.

Själva utdragningen är smidig. Är det en hörntand delar de den först, du märker ingenting. Helt plötsligt är de klara och du kommer undra vad som hände. Värsta som hänt mig är att jag fick sinuskommunikation, blev ett hål mellan munnen och bihålan. Övre tantraden, tand långt fram. Gjorde inte ont men var en lustig känsla att få luft därifrån. Då får du gå på en mega antibiotikakur,antingen drar det ihop sig eller så får du sy lite.

Fick dra ut en tand helt utan bedövning en gång för att jag skulle behövas på annat ställe och ville inte ha hela munnen bedövad. Då höll de i mitt huvud och drog ut den, det kändes, men inte så mycket som jag var rädd för och jag överlevde det också.

Gör lite ont efteråt men brukar inte göra jätteont. Tänk på att inte äta smuligt, typ nötter och sådär utan kör mjuk eller flytande föda någon dag

• Anonym (...)

Glömde lägga till att mina just ilat, som du frågade

• Anonym (Rädd tjej)

Va söta ni är! <3

Så trots de ilade för er så gick de bra? Jag får en sån enorm smärta bara de kommer lite vatten på tanden, blev 2 alvedoner och en Ipren efter jag druckit. Kändes som jag skulle dö, högg in mot hörselgången. Usch tänker man läst såna som trots lugnande så har de skrikit till av smärta.. är livrädd för de :/

• Anonym (...)
    Anonym (Rädd tjej) skrev 2017-10-11 20:10:17 följande:

Va söta ni är! <3

Så trots de ilade för er så gick de bra? Jag får en sån enorm smärta bara de kommer lite vatten på tanden, blev 2 alvedoner och en Ipren efter jag druckit. Kändes som jag skulle dö, högg in mot hörselgången. Usch tänker man läst såna som trots lugnande så har de skrikit till av smärta.. är livrädd för de :/

Fast lugnande som sagt gör dig skev. Jag skulle inte vilja få ont utan att känna att jag har kontroll i huvudet så att säga. Klart du skriker om du redan inte har full kontroll

Nej, de bedövar ju. Du känner lika mycket som med en 'vanlig' tand. De bedövar ju nerven, nerven blir tillfälligt förlamad. Om den ilar så mycket kommer du känna redan när verktyget nuddar tanden och då säger du till bara, antingen väntar de lite till eller så ger dem dig mer. Säg till innan att du är rädd för smärtan så kommer dem att vara extra noga. Är ju ingen tortyr du betalar för
  • Sisterofthesun
    Anonym (Rädd tjej) skrev 2017-10-11 20:10:17 följande:

Va söta ni är! <3

Jag vet precis hur det känns! Kunde inte äta eller dricka vissa dagar för jag fick så galet ont efteråt. Satt bara och kved och åmade mig. Ilade något fruktansvärt och jag va så rädd för tandläkaren och att det skulle bli obehagligt med borren men det gick hur bra som helst :)

Hoppas allt går bra!
  • Anonym (...)

Föresten under tiden du har ilandet kvar, sprit alt stark munskölj (mild funkar tyvärr inte) doppa en bomullstuss i det och så chockar du tanden där det ilar genom att trycka den mot. Svider till men sen lägger det av för ett tag och du kan äta/dricka utan hemsk smärta. Befrielse. Krossa en alvedon och blanda med vatten och lägga massan på funkar också men jag rekommenderar inte det mer än om du vaknar på natten tex, det funkar bättre än sprit på bomull, men det är inte bra för slemhinnorna så använd det endast i nödfall

Svar på tråden Dra ut tand som ilar och smärtar!! Hjälp- ge mig ers berättelser!