Brist på progesteron och därmed viktuppgång?
Eftersom min mens uteblivit i fyra månader och betett sig lite märkligt månaderna innan dess fick jag progesteron/gulkroppshormon utskrivet. Jag ska äta det i 10 dagar för att få igång mensen. Läkaren sa att om det funkar visar det att jag producerar östrogen.
Saker jag glömde fråga läkaren (som någon här kanske kan svara på?): Om jag inte producerar östrogen, innebär det att jag är på väg in i klimakteriet?
Har jag brist på progesteron eftersom jag behöver det för att få igång mensen igen? Påverkar detta min vikt? Jag har gått upp några kilo sista månaden...
Jag ska ha telefonkontakt med läkaren oavsett om medicinen jag fick fungerar eller inte och jag kan så klart fråga henne då, men jag är lite otålig och nyfiken.
Läkaren sa även (om jag fattade rätt) att jag troligtvis inte har någon hormonrubbning. Men ändå fick jag ju medicin? Det har tagits ganska många blodprov men jag vet inte exakt på vad.
Så sammanfattningsvis: Har jag brist på progesteron (jag ska bara medicinera i tio dagar) och kan det vara orsaken till en ofrivillig viktuppgång?