• Lolloo82

Brist på progesteron och därmed viktuppgång?

Eftersom min mens uteblivit i fyra månader och betett sig lite märkligt månaderna innan dess fick jag progesteron/gulkroppshormon utskrivet. Jag ska äta det i 10 dagar för att få igång mensen. Läkaren sa att om det funkar visar det att jag producerar östrogen.

Saker jag glömde fråga läkaren (som någon här kanske kan svara på?): Om jag inte producerar östrogen, innebär det att jag är på väg in i klimakteriet?

Har jag brist på progesteron eftersom jag behöver det för att få igång mensen igen? Påverkar detta min vikt? Jag har gått upp några kilo sista månaden...

Jag ska ha telefonkontakt med läkaren oavsett om medicinen jag fick fungerar eller inte och jag kan så klart fråga henne då, men jag är lite otålig och nyfiken.

Läkaren sa även (om jag fattade rätt) att jag troligtvis inte har någon hormonrubbning. Men ändå fick jag ju medicin? Det har tagits ganska många blodprov men jag vet inte exakt på vad.

Så sammanfattningsvis: Har jag brist på progesteron (jag ska bara medicinera i tio dagar) och kan det vara orsaken till en ofrivillig viktuppgång?

• Svar på tråden Brist på progesteron och därmed viktuppgång?
  • Ninisen79

Hej! Jag vet inte hur gammal du är så det är svårt att säga sannolikheten för att du är på väg in i klimakteriet. Om du inte är i eller på väg in i klimakteriet så har du definitivt en hormonstörning. Finns flera bra tester man kan göra (eftersom sjukvården i Sverige tyvärr är värdelösa på kvinnliga hormoner) så att man får sin egen hormonstatus svart på vitt! Läs mer om dessa tester på bl.a. Hormoni.se eller mialundin.se! Intressant när man börjar förstå sitt eget hormonsystem. Kika in på dessa sidor, du kommer inte att bli besviken

• Ninisen79

Glömde också säga att det är väldigt vanligt att obalans i hormonsystemet ställer till det med vikten!

• Duckan

För min del hjälpte inte gulkroppen att få i gång min kropp då jag var i klimakteriet och ja, det medförde viktuppgång så visst kan det vara en orsak till det ts.
    Om din mens inte kommer i gång, se till att få ta ett blodprov som visar om du är eller är på väg in i klimakteriet.
    Jag hamnade där tidigt då det är ärftligt och finns på min mammas sida.

• Lolloo82

Jag är 35, så jag tänker att klimakteriet egentligen är för tidigt ???? Tack för länkarna med lästipsen. Det ska jag kolla in!

• Duckan

Ja ts, har ni det inte i släkten så låter det inte troligt att det är så.

Svar på tråden Brist på progesteron och därmed viktuppgång?