• Anonym (jobbigt)

    Ska man tvinga barnet?

    Har två barn med en man som psykiskt misshandlade oss, speciellt mig och det yngsta barnet. Vi separerade för 6 år sedan när det minsta var 3 år gammal.


    Barnen bodde ett tag varannan helg och vi hade lite olika varianter där han träffade dom två dagar i veckan, tisdagar och lördagar. Det minskade hela tiden pga att barnen inte ville men framför allt för att han hade noll intresse.


    Jag har ensam vårdnad, vilket han skrivit över på mig.


    Nu bor han sedan drygt 3 år i England. Han har ett nytt liv där och vi träffar honom ca 2-3 ggr/år. Det har minskat för varje år som går. Han har inga pengar utan när vi ses så får jag och min sambo stå för det mesta...


    Nu har vi äntligen bestämt (jag försöker verkligen att barnen ska få en god relation med honom och att de iaf inte ska kunna säga att jag hindrade dom från att se sin pappa, utan när de blir stora så får de bestämma sjävla hur de vill göra med kontakten) att han åker till Sverige en gång per år och hälsar på och vi åker till England en gång per år. Det är ju dock en ansenlig summa vi måste lägga vid båda tillfällena för att HAN valt att flytta utomlands.

    Nu är det dags för oss att åka dit men minsta barnet som är 9 år vill verkligen INTE. Tycker det är för långt och att pappa inte är snäll! Stora barnet vill gärna åka, inte nån "WHOHO" grej men han vill gärna åka och träffa pappa.


    Hur gör man nu??? Ska man tvinga 9 åringen?? Han har verkligen blivit utsatt av sin pappa och har t o m förr PTSD diagnos pga allt han upplevt...Ideer????


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-25 12:17
    Nu har vi pratat mer om resan. Stora barnet vill väl resa och så men vill "inte slösa pengar" på en resa till pappa. Han vill hellre att vi lägger den på nåt skoj med vår familj i stället. Så beslutet är att INTE åka.

    Nu har jag dock några andra funderingar som jag tänkte ni kanske kunde hjälpa mig med...

    När ska man lägga ansvaret på barnen att ta kontakt? Som det är nu så är det bara pappan som ringer via skype 1 gång per vecka ungefär, ibland mer sällan och nån enstaka gång 2 ggr/v men det är oftast om han känner sig ensam eller så och vill prata med dom .Samtalen är rätt "intetsägande" och pågår ca 10 min totalt med båda barnen om det inte är så att de hittar nåt att snacka om, typ ett TV spel...men oftast har de inget att prata om.

    Barnen själva frågar ALDRIG om de får ringa pappa. De frågar ALDRIG nåt om honom. Och de pratar mindre och mindre om honom rent allmänt. Väldigt sällan. Oftast om de nämner honom nuförtiden så är det nåt han INTE gjort eller nåt de är irriterade på eller nåt han gjort för att göra dom besvikna tidigare.

    Så efter denna utläggning nu, NÄR kan jag lägga över ansvaret för kontakten på barnen? Vilken ålder? Att DE får ringa honom om de vill, men att vi inte svarar när han ringer (för de vill oftast inte prata då utan jag får tjata att de ska svara). När kan vi "utesluta" honom ur livet och att barnen får ta kontakt med honom när DE vill? När man kan invänta att barnen ska be om att ses, och inte att det ska vara vi föräldrar som planerar?

    För som det ser ut nu så har de inget intresse i att ses mer än max 1 gång per år typ och den minsta inte alls...
  • Svar på tråden Ska man tvinga barnet?
  • Anonym (mm)

    Om han misshandlat barnen så nej. 

    Räcker nog när pappan åker till Sverige, om ens det. Tänker ibland att barn tvingas stå ut med så hela mycket pga oss vuxna! Varför tvingas umgås med någon som satt sådana men i barnet, ni vet ju at det är så? 

  • Anonym (Anna)

    Klart ni kan åka, men han behöver ju inte träffa pappan.

  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (mm) skrev 2017-10-11 17:35:23 följande:

    Om han misshandlat barnen så nej. 

    Räcker nog när pappan åker till Sverige, om ens det. Tänker ibland att barn tvingas stå ut med så hela mycket pga oss vuxna! Varför tvingas umgås med någon som satt sådana men i barnet, ni vet ju at det är så? 


    Grejen ät ju att jag har två barn ovh den ena vill ju. Ve inte hur jag sla lösa det. Helst skulle jag vilja säga upp kontakten helt men svårt när ett barn vill..
  • Anonym (mm)
    Anonym (jobbigt) skrev 2017-10-11 17:52:28 följande:
    Grejen ät ju att jag har två barn ovh den ena vill ju. Ve inte hur jag sla lösa det. Helst skulle jag vilja säga upp kontakten helt men svårt när ett barn vill..
    Men måste ni åka nu? Säg att ni inte kan/inte har råd eller vad som helst. 
  • Anonym (Förslag)

    Nej, jag tycker absolut inte att du ska tvinga barnet till att träffa sin pappa. Varför insistera? Vill han inte så vill han inte. Du är orolig för att dina barn ska tänka att du hindrat dem från att träffa sin pappa, men du är inte orolig över att ditt yngsta barn ska tänka att du tvingat honom att träffa sin pappa?

    Antingen så åker ni allihop, och 9-åringen och din sambo får göra något annat trevligt när äldsta syslonet tröffar pappa. Eller så får 9-åringen stanna hemma med din sambo och du och det äldre barnet får pka bara ni två. Tycker dock att du kan berätta för 9-åringen att han inte behöver träffa pappa bara för att man åker till UK. Finns ju så mycket annat att göra där.

  • Anonym (Freja)

    Tycker inte att ni ska tvinga 9-åringen att träffa honom. Ska sambon också följa med er? I så fall kanske 9-åringen kan följa med på resan, och göra annat tillsammans med sambon, när du och ditt andra barn träffar pappan? Då är 9-åringen fortfarande där, och ifall han ångrar sig kan han också passa på att träffa pappan.

    Tror inte att barnen magiskt får en bra relation med pappan för att ni tvingar dem. Uppmuntra gärna, men de måste ju själva vilja ha en relation.

  • Almina

    Nej, när någon har misshandlat sitt barn, och tom så långt att barnet fått PTSD, så känns det som en fortsatt misshandel att tvinga barnet träffa förövaren. Tycker pappan har förlorat sina rättigheter efter att ha utsatt barnet för detta. Det finns gränser även för att uppmuntra relationen till den andra föräldern.

    Tycker att du fått bra förslag på lösningar som gör att äldste sonen kan träffa pappan utan att den yngste behöver göra det.

  • Anonym (U)
    Lena skrev 2017-10-11 19:24:22 följande:

    Varför kostar det er pengar när han åker till Sverige?


    Han har inga pengar så ts betalar för honom.

    Nej ts jag tycker inte ni ska tvinga barnet att träffa pappan. Det kommer att förvärra deras relation. Han kommer säkert vilja göra det när han blir äldre och kan se klarare på saken. Vänta in hans vilja. Det andra barnet som gärna vill ska ju går göra det tycker jag. Säger som de andra. Sambon stannar hemma med 9-åringen eller gör nåt annat med honom i England när storebror får sitt besök.
  • Anonym (:()

    Usch men fy så hemskt! Vad gjorde han mot yngsta som satt så djupa spår?

    Jag tycker det är hedersvärt av dig att du kämpar för att främja deras relation, det är verkligen starkt och bra av dig! Men jag förstår ju verkligen att du inte vill tvinga ditt yngsta barn.

    Jag kan tycka lite att 'styrkan i dina övertalningsförsök' bör bero på dels vad han faktiskt gjorde mot ert barn, huruvida det var medvetet, och dels på hur han betett sig efteråt, dvs har han bett om ursäkt, är han ångerfull?

    Annars kan jag tycka att 9-åringen gott kan få slippa...

Svar på tråden Ska man tvinga barnet?