• Anonym (Körsugen)

Återkallat körkortstillstånd

Hej,

Jag tänker ansöka om ett körkortstillstånd nu då mitt nya jobb helst kräver att jag ska ha tillgång till bil MEN det finns ett problem: Mitt körkortstillstånd blev indraget för cirka fyra år sedan pga att jag var en vilsen tonåring och upprepade gånger för full. Problem nr två: en onödig diagnos i bagaget som bara det kräver ett läkarintyg att jag inte är för impulsiv utan att jag är kontrollerad och pålitlig i trafiken. Antar jag? Så jag har två saker emot mig! Är det värt att betala flera hundra och pröva ändå. Känns riktigt surt att bli besviken över beslutet och att tappa hoppet om körkort när det är så viktigt att ta och ha.

• Svar på tråden Återkallat körkortstillstånd
  • Frontline

Vill du ha jobbet eller andra jobb så är väl inte flera hundra några större pengar att tänka på.
    Dom får man ju snart tillbaka om man nu får körkortstillståndet och jobb..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Körsugen)
    Frontline skrev 2017-10-12 02:38:41 följande:

Vill du ha jobbet eller andra jobb så är väl inte flera hundra några större pengar att tänka på.

Dom får man ju snart tillbaka om man nu får körkortstillståndet och jobb..

Självklart! Det som de facto hindrar mig från att trycka på Ansök är att få ett NEJ alternativt att det blir en dyr och omständig process i efterhand. Vore förstås även lite surt att bli av med mitt redan ganska låga förtroende inom psykiatrin/sjukvården om dom får reda på det här.
  • Fjäril kär

Enklast är om du ringer och frågar vad som gäller. Kolla upp hur länge ett indraget tillstånd gäller och fråga en läkare om ditt intyg.

På så sätt får du veta om du kan ansöka igen och du slipper känna att du betalar i onödan.

Jag har Asperger och har körkort och min son med ADHD har körkort. Inga problem.

• Anonym (Körsugen)

Jag har ringt dit ett flertal gånger men dom svarar inte på mina frågor bortsett från om jag kan ansöka igen för det kunde jag. Angående vad som händer efter kan dom inte svara på nu utan jag behöver betala först, skicka in synintyg och sen prövar dom ansökan.

Skönt att höra att det var lätt för er. Behövde din son ett läkarintyg? Jag vet inte om min läkare skulle skriva att jag var pålitlig i trafiken. I doubt it. Definitivt inte om uppgifter från Transportstyrelsen kommer fram. Men jag behöver verkligen körkortet så får väl hålla tummarna.

• Långbenopluto
    Anonym (Körsugen) skrev 2017-10-12 10:08:53 följande:
    Jag har ringt dit ett flertal gånger men dom svarar inte på mina frågor bortsett från om jag kan ansöka igen för det kunde jag. Angående vad som händer efter kan dom inte svara på nu utan jag behöver betala först, skicka in synintyg och sen prövar dom ansökan.

Skönt att höra att det var lätt för er. Behövde din son ett läkarintyg? Jag vet inte om min läkare skulle skriva att jag var pålitlig i trafiken. I doubt it. Definitivt inte om uppgifter från Transportstyrelsen kommer fram. Men jag behöver verkligen körkortet så får väl hålla tummarna.
    Varför tror du inte läkaren skriver det? Är du lika omogen fortfarande som du var för 4 år sen?
  • Anonym (Körsugen)
    Tofflans skrev 2017-10-12 11:09:23 följande:
    Varför tror du inte läkaren skriver det? Är du lika omogen fortfarande som du var för 4 år sen?
    Absolut inte. Läkaren har ju dock tillgång till min journal och inte fyraåriga gamla incidenter som Transportstyrelsen går efter. Det förstnämnda kanske är snäppet värre. Men hur som helst så har jag precis gjort synprovet och ska betala in avgiften nu så bara att vänta och se. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Körsugen) skrev 2017-10-12 10:08:53 följande:

Både jag och min son behövde läkarintyg och det var inget bekymmer.
  • Anonym (Körsugen)
    Fjäril kär skrev 2017-10-12 15:10:15 följande:
    Både jag och min son behövde läkarintyg och det var inget bekymmer.
    Vad bra, det ska det ju inte vara heller. De vet dock redan att mitt tillstånd återkallats pga opålitlig i nykterhänseende plus diagnosen i sig. Sen står det en liten del om min alkoholkonsumtion i min journal med som jag antar läkaren kommer läsa igenom innan läkarintyg utfärdas.

Idag dricker jag väldigt sällan och blir aldrig för full heller men får se om det räcker att försvara sig med. Kan ju ha tur med att dom inte undersöker så noga. 
Svar på tråden Återkallat körkortstillstånd