• Anonym (vegiterian)

    Accepterar inte att jag ej vill äta djur

    Jag är vegetarian, varit det i ca 2 år men kan inte förstå att jag ätit djur men man tror ju att det är normalt först pga en vana. Iallafall så blir jag inte accepterad för att inte äta kött, dom köper bara kött till mat och blir sura om jag inte äter/kommentarer det trots att dom vet att jag är vegetarian. Jag kan laga mat själv men det får jag inte+ att jag inte har pengar till att köpa mat. så blir ju att man inte äter någon mat hemma typ. Borde dom eller föräldrar inte acceptera att man är vegetarian? Om det spelar nån roll är jag 14 år.

  • Svar på tråden Accepterar inte att jag ej vill äta djur
  • Anonym (Gabriella)

    Det tycker jag låter helt fel.
    Det är klart att ditt val att äta vegetariskt, ska respekteras, det är ju inte en nyck eller så, det är ju något som känns viktigt för dig, annars skulle du knappast levt så i 2 år. 
    Ta det här vidare, prata med skolsköterskan eller din handläggare på socialen. 
    Om inte familjehemmet respekterar det här så är det kanske inte rätt familjehem. 

    Tyvärr kan det spela in att du är omyndig, men jag tycker att dom ändå borde lyssna på dig i det här. 

  • BossHoss

    Låter dumt av föräldrarna såvida de inte har råd med den dyrare vagetarianska maten. Förstår det är krångligare vid matlagning att alla inte äter samma, men det borde ju inte va några problem, speciellt inte när du vill hjälpa till med matlagningen

    Vad händer om du följer med dem och handlar och "hjälper" dem plocka rätt mat till dig?

  • Anonym (vegan)

    Att laga annat protein till dig kan väl inte vara så svårt? Det finns Quorn, linser, ärtor etc. Om du läser på och ber dina föräldrar handla det du skriver upp på listan, så kanske du själv kan lära dig laga det? Tur du inte är vegan för det hade jag förstått att dina föräldrar inte orkade leva upp till. 

  • enanna

    Du nämner inget om familjehem i trådstarten men har lagt tråden i kategorin familjehem, är det alltså ett familjehem det gäller?

  • Anonym (Vego)
    BossHoss skrev 2017-10-12 10:01:48 följande:

    Låter dumt av föräldrarna såvida de inte har råd med den dyrare vagetarianska maten. Förstår det är krångligare vid matlagning att alla inte äter samma, men det borde ju inte va några problem, speciellt inte när du vill hjälpa till med matlagningen

    Vad händer om du följer med dem och handlar och "hjälper" dem plocka rätt mat till dig?


    I vilken värld är vegetarisk mat dyrare? Kött är ju svindyrt! :O
  • BossHoss
    Anonym (Vego) skrev 2017-10-12 10:32:41 följande:
    I vilken värld är vegetarisk mat dyrare? Kött är ju svindyrt! :O
    Nja jag har inte koll direkt skall erkännas.
    Mer att mina vänner som har blivit vegetrianer som säger så, så jag tog dem på orden. Samt en som gärna äter vegetariskt men sa att han inte har råd med det så ofta som han vill. Därför antog jag detta då jag ansåg de hade mer koll än mig som inte är vegetarian

    Och när jag köper conrfärs tex så kostar den 28.50:- på ica vilket är 95:- kilot. ren nötfärs från gotland kostar 69:- kilot
  • Anonym (Nu..)
    BossHoss skrev 2017-10-12 10:41:30 följande:

    Nja jag har inte koll direkt skall erkännas.

    Mer att mina vänner som har blivit vegetrianer som säger så, så jag tog dem på orden. Samt en som gärna äter vegetariskt men sa att han inte har råd med det så ofta som han vill. Därför antog jag detta då jag ansåg de hade mer koll än mig som inte är vegetarian

    Och när jag köper conrfärs tex så kostar den 28.50:- på ica vilket är 95:- kilot. ren nötfärs från gotland kostar 69:- kilot


    Kanske för du isf köper dyraste? Om dy köper 1 kg sojafärs är kostnaden typ 20 kr för torkad och 60 kr för fryst. Om man köper baljväxter ist är kg kostnaden typ 5kr/kg för torkad och ca 20kr/kg för tetra.
  • nevermind
    Anonym (vegan) skrev 2017-10-12 10:10:54 följande:

    Att laga annat protein till dig kan väl inte vara så svårt? Det finns Quorn, linser, ärtor etc. Om du läser på och ber dina föräldrar handla det du skriver upp på listan, så kanske du själv kan lära dig laga det? Tur du inte är vegan för det hade jag förstått att dina föräldrar inte orkade leva upp till. 


    Dom vill ju inte handla det, om jag har förstått rätt.
  • BossHoss
    Anonym (Nu..) skrev 2017-10-12 12:09:57 följande:
    Kanske för du isf köper dyraste? Om dy köper 1 kg sojafärs är kostnaden typ 20 kr för torkad och 60 kr för fryst. Om man köper baljväxter ist är kg kostnaden typ 5kr/kg för torkad och ca 20kr/kg för tetra.
    Japp jag säer inte emot.

    Men jag som inte är vegetarian på heltid men äter det någon gång tycker utbudet på ICA som jag handlar på olika sorters "fileer" burgare, korvar mm är väldigt dyrt jämfört med vanlig köttfärs och kyckling file. 

    MEN om man är vegetarian har man troligen 1000% mer koll än mig/oss på vad som är prisvärt

    Och det är troligen detta som hennes föräldrar behöver undervisas i också..
Svar på tråden Accepterar inte att jag ej vill äta djur