• Anonym (Frustrerad)

Katt jamar och skriker konstant

Vi fick hem en renrasig ragdoll-kille med stamtavla i förrgår. Han är helt bedårande och vi har läst på allt vad vi kan men jag är helt slut. Kisen jamar och kiksom skriker hjärtskärande från morgon till kväll förutom då han sover. på natten ligger han hos oss och då sover han fint. är det för att han är ny här? Han är veterinärbesiktigad utan anmärkning och verkar frisk.

Vi valde en ragdoll då de är lugna och sällskapkiga men detta skrikandet, det är hela tiden och han går efter mig och skriker överallt. han har en kattkomois som redan bor här aom försöker leka med honom men ham fräser. Kommer detta bli bättre eller är det en katt som kommer höras på detta viset?

Har någon annan varit med om det och att det går över?

• Svar på tråden Katt jamar och skriker konstant
  • Glinda från Oz

Är han könsmogen och okastrerad kan det vara det, är han 12 veckor skriker han säkert efter sin mamma.

• Anonym (Frustrerad)

Han skriker exakt som en könsmogen hane!!! Exakt. Han får den där grova konstiga rösten. Han skriker konstant varenda sekund. han kan inte vara könsmogen redan?

• Glinda från Oz

Hur gammal är han?

• Anonym (Frustrerad)
    Glinda från Oz skrev 2017-10-12 14:54:33 följande:

Hur gammal är han?

12 veckor
  • Glinda från Oz
    Anonym (Frustrerad) skrev 2017-10-12 15:10:46 följande:

12 veckor

Då är han inte könsmogen, men katter kan råma ändå (skrika som om de är okastrerade) Det kommer gå över då han känner sig mer trygg.
  • Primulina

Han känner sig säkert rädd och övergiven i den stora nya världen. Det bästa är att försöka vara med dem så mycket som de vill. Alltså inte tvinga på nått kramande men klappa och krama om de kommer självmant. 

Låta honom ha buren med snuttefilt (filten som uppfödaren förhoppningsvis skickade med) stående nån stans där han kan känna sig trygg.

Det borde gå över när han stabiliserat sig. Vissa kattungar blir räddare än andra. Men snart kommer han nog till ro.

• BurningDiamond

Som jag förstår det så har kitten bott ho s dig i bara ett par/några dagar. Jag tror att han fortfarande är lite chockad over flytten från mamma och syskon och "hans föregående människor". Tänk själv hur trygg en liten 5-åring hade känt sig om du flyttade denna från allt den känner till en helt ny miljö, nya personer, lukter, smaker, möbler osv.

Ge den ett par veckor att bo in sig, lära känna er och sitt nya hem. Undertiden rekomenderar jag att ni googlar och youtubar efter tips och råd angående att ta hem en kattunge och hur göra för att få den trygg I sitt nya hem och med sin nya familj. Jag rekomenderar alltid Jackson Galaxy, han finns även på youtube, det finns även specifika kattforum (kattforum.se , katter.i.fokus m. fl. ) på svenska.

• Anonym (Frustrerad)

Uppfödaren berättade igår att han alltid jamat så här och vill bli buren i en bärsele för att vara tyst

Detta är inget jag fått fram om ragdolls och helt omöjligt med 2 barn varav ett med asperger som inte klarar ljuden från detta höga skrikandet.

Han skriker konstant. vi bär runt på honom och då är han tyatare. hon säger att detta inte går över för han är sådan så ikväll gör vi ett åteeköp pch får pengarna tillbaka. Hade vi orkat bära runt på en katt alla vakna timmar då kunde vi lika gärna skaffa ett barn till vilket vi bestämt att vi absolut inte vill och då är detra en mardröm

• EmberEyes

Men oj, vilken liten individ! Vad synd att det inte passar i din familj. Själv blir jag nästan lite sugen på en liten katt som är såpass kelsjuk att han skriker om han inte får vara nära. Fast bara nästan. Solig

Svar på tråden Katt jamar och skriker konstant