Anonym (Voff) skrev 2017-10-12 13:57:31 följande:
Hur är jag inte expert på hundköp, men spontant så borde ni kunna stå med bägge två som köpare på ett avtal (som vid vilka andra köp).
Nu antar jag att ni är sambos, skulle ni gå isär så ingår inte husdjur som gemensam "egendom", utan endast boende och bohag (för gemensamt bruk). Det kan vara värt att komma ihåg.
Dock så uppstår frågan om samäganderätt, och även om endast en av er står som ägare (på ett köpeavtal) så kan lagen om samäganderätt åberopas - om ni exempelvis båda har bidragit till köpet, till foder, vaccinationer, veterinärbesök etc. Man kan prata om "dold samäganderätt".
Enligt SKK så är deras ägarregister inget juridisk register som handlar om ägarrätten.
Är ni dessutom osäkra, men bägge vill väl, så kan du och sin sambo upprätta ett eget samäganderättsavtal. Där det framgår att hunden är er gemensamma hund, och att ni har ett gemensamt ansvar för hundens väl och ve, och att hunden inte kan "avvyttras" utan bägge parters godkännande, etc bla bla.
Tack för ditt inlägg!
Ja, man kan ju tycka att man i alla fall bör kunna stå två på köpeavtalet gällande hund. Men jag har googlat runt för att få lite mer kunskap gällande detta och många säger faktiskt att man bara kan stå en som ägare på hunden när man skriver på köpeavtalet.. så det blir ju kanske lite problem då, vem av oss som ska skriva på.
Dock så tror jag att om vi nu skulle göra slut så skulle vi kunna komma överens om hunden utan att behöva riva upp himmel och jord. Jag tror att vi hade kunnat bestämma att båda kommer få ha hunden, eftersom att vi kommer se det som bådas hund och båda kommer betala för den, även om bara en står på köpeavtalet. Men man kan ju inte vara för säker.