Åh, vi i vårt hushåll är färjenördar !
Vår baby har åkt med ett tiotal olika färjor! Cinderella till Riga tror jag blir supermysigt!
Vad ska ni ha för hytt och vad har ni för vagn? Man får ALLTID in vagnen i hytten på ett eller annat sätt. Vi har åkt i minimala B-hytter på en del färjor (bl.a. Regina Baltica) och aldrig haft problem med det. Ibland kan man dock få fälla ihop vagnen ute i korridoren för att få in den i hytten, men jag tror inte man behöver det på Cinderella. Sedan kan man skjuta in vagnen under det lilla bordet som är under spegeln mittemot badrummet (om man har en vanligt A-, B- eller C-hytt.) Om ni absolut inte vill ha vagnen i hytten kan ni antagligen ställa in den i bagagerummet, men då har ni inte tillgång till den under resan. Sist vi åkte med Cinderella hade vi lyxhytt, men även där fick vi fälla ihop vagnen för att den inte skulle vara i vägen (gick dock att rulla in i hytten).
Har ni hård- eller mjuklift i vagnen? I så fall behöver ni inte låna någon babysäng, för då kan ju babyn sova i liften. Den säng man får låna är en hopfällbar resesäng. Man ställer den mellan de två vanliga bäddarna. Men med en så liten baby är det nästran enklare om den sover i liften, eftersom man skonar sin egen rygg då...
Bärsele kan vara jättebra att ha med ombord om man inte vill tillbringa halva resan väntandes på hissen... Annars funkar det bra att ta med vagnen överallt. Man känner sig absolut inte i vägen eller så, utan man är välkommen med barnvagn överallt. Personalen är extremt hjälpsam och trevlig. De brukar alltid försöka lösa det till det bästa i restauranger och så.
Vad gäller bilskydd i bussen: Bilskyddet går bara att spänna fast ordentligt om det finns ett trepunktsbälte och det finns det inte i bussar. Så det är ingen vits att ta med bilskyddet bara för det. Tyvärr är det så att små barn inte reser lika säkert i bussar som vuxna.
Mer funderingar? Fråga! Jag rekommenderar varmt att kryssa med bebis! Och ju mindre de är, desto enklare! Det finns knappast något sätt att resa som är så barnvänligt som färja!