• hansu80

kryssning med bebis?

Heh..vilka frågor det dyker upp när man ska resa med barn för första gången. Man är ju van vid att bara tänka på sig själv.
    Aja..ska ha bebis i maj är det tänkt.. Svärisarna mina har bokat in en Riga-kryssning med Cinderella till i juli för oss och svägerskorna och sig själva.
    Ja..som sagt, har ju noll koll på vad vi ska tänka på...tidigt kanske, men lite tips kan jag väl få redan nu? =)

Pass måste vi ha, det vet jag. Antar att vi ska ha bilskydd också,eftersom vi åker buss till hamnen? Å så barnvagn att ha i Riga, och så bärsele ifall vi inte orkar gå med vagn på båten?
    Men,hur funkar det med vagn i hytten? Får vi plats själv då? *s* eller kan man ställa vagnen i nåt förråd och låna barnsäng från viking?
    Ja, blöjor och kläder är en självklarhet förstås..*S* men, mer då? känns som om det blir himla mycket att bära på.
    Som ni ser har jag noll koll...help?

• Svar på tråden kryssning med bebis?
  • Michanna

vad jag förstod skulle ni åka med vikingline ??
    prata med dom hur det kan lösa sig bäst med en sådan liten en..
    skillnad på hytt och hytt ju...
    ( och för det mesta går en barnvagn in ja.. )
    Måste ni åka buss till hamnen ?? eller ta tåget ? egna bilen ?
    Låter trevligt med en kryssning.
    Och det är inte för tidigt ändå.. Väl ombord så ta det bara lungt..
    Ska du amma ? isådanafall har du maten klar. Annars ta med en flaskvärmare.samt mat till den lille...

• Amorella

Åh, vi i vårt hushåll är färjenördar ! Vår baby har åkt med ett tiotal olika färjor! Cinderella till Riga tror jag blir supermysigt!

Vad ska ni ha för hytt och vad har ni för vagn? Man får ALLTID in vagnen i hytten på ett eller annat sätt. Vi har åkt i minimala B-hytter på en del färjor (bl.a. Regina Baltica) och aldrig haft problem med det. Ibland kan man dock få fälla ihop vagnen ute i korridoren för att få in den i hytten, men jag tror inte man behöver det på Cinderella. Sedan kan man skjuta in vagnen under det lilla bordet som är under spegeln mittemot badrummet (om man har en vanligt A-, B- eller C-hytt.) Om ni absolut inte vill ha vagnen i hytten kan ni antagligen ställa in den i bagagerummet, men då har ni inte tillgång till den under resan. Sist vi åkte med Cinderella hade vi lyxhytt, men även där fick vi fälla ihop vagnen för att den inte skulle vara i vägen (gick dock att rulla in i hytten).

Har ni hård- eller mjuklift i vagnen? I så fall behöver ni inte låna någon babysäng, för då kan ju babyn sova i liften. Den säng man får låna är en hopfällbar resesäng. Man ställer den mellan de två vanliga bäddarna. Men med en så liten baby är det nästran enklare om den sover i liften, eftersom man skonar sin egen rygg då...

Bärsele kan vara jättebra att ha med ombord om man inte vill tillbringa halva resan väntandes på hissen... Annars funkar det bra att ta med vagnen överallt. Man känner sig absolut inte i vägen eller så, utan man är välkommen med barnvagn överallt. Personalen är extremt hjälpsam och trevlig. De brukar alltid försöka lösa det till det bästa i restauranger och så.

Vad gäller bilskydd i bussen: Bilskyddet går bara att spänna fast ordentligt om det finns ett trepunktsbälte och det finns det inte i bussar. Så det är ingen vits att ta med bilskyddet bara för det. Tyvärr är det så att små barn inte reser lika säkert i bussar som vuxna.

Mer funderingar? Fråga! Jag rekommenderar varmt att kryssa med bebis! Och ju mindre de är, desto enklare! Det finns knappast något sätt att resa som är så barnvänligt som färja!

• hansu80

Vi ska åka buss till färjan enligt svärisarna.. det är inte så lång resa visserligen från södertälje till sthlm..men hur gör vi med bebben, har honom/henne i knät?
    Har ingen aning om vilken hytt vi ska ha..det enda vi i princip fått veta är datum och att allt bjuder de på förutom maten i Riga..*S*
    Men, antar att det är B-hytt.
    Vi har mjuklift i vagnen.. fick tänka till lite där... har inte vant mig vid tanken på att vi har barnvagn än.. *s*
    Skönt att höra att personalen är hjälpsam och att man kan ta in barnvagn överallt. Blir ju lättare med smörgåsbord och allt om man slipper ha en liten i bärsele när man ska äta..*S*

Tack så jättemycket för svaren, känns himla skönt att veta att det finns föräldrar på den här sidan som hjälper med tips.. för det dyker ju lätt upp frågor man inte ens har tänkt på..*S*

• Amorella

Har ni mjuklift och babyn sover bra i den, skulle jag nog inte tagit en babysäng till hytten. Det blir bara onödigt trångt. Vi hade vår mjuklift som resesäng tills vår baby var ett halvår.

Och vagnen kan ni självklart ta in i restaurangerna! De är SÅÅ vana vid det! Se bara till att babyn är inbokad som en liten matgäst. Då får ni en ledig stol där ni I VÄRSTA FALL kan ställa vagnen (kortsidan mot bordet). Men i de flesta fall brukar man kunna ställa vagnen vid sidan av bordet på något sätt. Fast det brukar kunna vara rätt mycket folk på Rigakryssningarna. Sedan är det ju bra att ni är många - om babyn vill vara i någons famn hela middagen så kan man ju turas om.

Ett tips! Ta med en massa vanliga små plastpåsar, typ 2-liters fryspåsar, att emballera bajsblöjor i. Annars luktar det hemskt lätt bajs i hela hytten efter två dagars kryssning! Sedan kan man be om en extra städning i Riga då de tömmer papperskorgen. Det ska också finnas något riktigt skötrum ombord.

När vi åker buss med vår baby har vi henne i knäet.

• hansu80

*fniss* hade inte ens tänkt på det där med blöjor som luktar... jösses..
    kanonbra tips iaf.

Ja..har insett att vi inte kommer ha problem med bebisbärare..vårt problem kommer snarare bli att vi antagligen kommer få svårt att så en skymt av bebisen själv.. första barnbarnet och syskonbarnet liksom..*S*

Svar på tråden kryssning med bebis?