• Anonym (Allmänt hyfs)

Skrapar ni ur duschen om ni är gäster? Hur mycket är allmänt hyfs att städa efter sig?

En person som jag umgås mycket med skrapar inte bort vattnet ur duschen efter sig när han är hemma hos mig. Det får jag göra för jag vill inte ha fula torkfläckar och med tiden blir det väldigt sunkigt i duschen om man bara låter det självtorka.
    När jag är hos honom skrapar jag inte heller efter mig, men där finns ingen gummiskrapa eller svamp eller nåt att torka med. När jag är hos folk som har gummiskrapa så använder jag den efter jag har duschat.

Spiller jag ut något så försöker jag i alla fall torka, men då kanske vissa värdar helst vill göra det själva.

Vad tycker ni, är det upp till gästen eller ska man som värd stå för all städning efter gästen?
    Man tar ju inte heller fram dammsugaren och tar bort om man drar in grus eller fäller hår i lägenheten. Men använder man duschen kanske det är skillnad?

Hur gör ni och är det ohyfsat eller helt ok att värden ska stå för städningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-12 20:10
    Tydligen efter att ha läst svaren så är det mer vanligt att man skrapar golvet från vattnet men inte både väggar och golv... men om ni ser en skrapa utan långt skaft varför skulle den inte användas till väggar och glas.... om den vore avsedd endast för golv så skulle den väl ha ett långt skaft så man kan stå upp och skrapa eller??

Och alla spydiga kommentarer undanbedes. Att vissa av er inte kan ta att en del är annorlunda jag har inte sett ner på mina gäster eller folk som inte skrapar om ni trodde det... tänk att städning kan vara så förolämpande för vissa...

• Svar på tråden Skrapar ni ur duschen om ni är gäster? Hur mycket är allmänt hyfs att städa efter sig?
  • Alvina

Nä, duschen låter jag vara som det är utan att skrapa bort vattnet. Gör inte det här hemma heller och har aldrig tänkt på att man borde göra det.

Spiller jag eller skräpar ner någonstans torkar jag däremot upp det.

• Anonym (Maja)

Vad menar du med att "skrapa ur duschen"? Om du menar att väggarna på duschkabinen ska skrapas av så tror jag inte att det är särskilt vanligt att man gör det. Däremot brukar man väl ta hand om vatten som skvätt utanför och som andra annars riskerar att kliva i.

• Anonym (yyyyy)

Har du försökt säga "Kan du skrapa bort vattnet från golvet efter dig?".

• taquine

Vad menar du med fula torkfläckar? Jag har klinkers i mina badrum och inte varit med om det. Och nej, mina gäster behöver inte städa efter sig.Det fixar jag bäst själv.
    Naturligtvis om de skulle spilla eller dyl. torkar dom väl upp, tillhör väl vanligt folkvett.

Goodness me
  • Anonym (?)

Aldrig hört talas om att man gör det? Om det kommer en massa vatten på golvet så är det ju mer givet att torka bort det, om det finns något att torka med.

• Anonym (Absolut)

Finns gummiskrapa så självklart skrapar man golvet efter sig. När du presenterar duschen för en gäst så säg till att "var snäll skrapa ner vattnet i avloppet när du är klar". Så svårt kan det väl inte vara?

Sen handlar det lite om vad man själv är van vid. Har man själv bara duschat i badkar innan och inte begriper hur en dusch funkar, så är det inte så lätt. Så utbilda dina gäster.

• Anonym (Allmänt hyfs)
    taquine skrev 2017-10-12 14:53:54 följande:

Vad menar du med fula torkfläckar? Jag har klinkers i mina badrum och inte varit med om det. Och nej, mina gäster behöver inte städa efter sig.Det fixar jag bäst själv.
    Naturligtvis om de skulle spilla eller dyl. torkar dom väl upp, tillhör väl vanligt folkvett.

På glasväggen blir det märken av droppar när det har torkat av kalket som är i vattnet. Likaså på blandaren, rör och aluminiumprofiler. På kakel och klinkers syns det inte lika mycket nej, det är mest på de blanka materialen.
  • Anonym (h)

Jag bor i ett område med extremt kalkigt vatten och nej jag ids faktiskt inte torka ur duschen.. att det blir torkfläckar ser såklart trist ut men det skurar jag bort då och då. Däremot tycker jag det är trevligt om man torkar upp på golvet, inte för att det blir fläckar men för att man inte vill trampa i pölar.

• Anonym (Allmänt hyfs)

Jag vill hålla rent och fräscht i duschen. Torkar man torrt varje gång så minskar risken för att det hinner bli tillväxt också. Och beläggningar och annan gegga.

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Allmänt hyfs) skrev 2017-10-12 15:03:40 följande:

På glasväggen blir det märken av droppar när det har torkat av kalket som är i vattnet. Likaså på blandaren, rör och aluminiumprofiler. På kakel och klinkers syns det inte lika mycket nej, det är mest på de blanka materialen.

Trodde först du menade golvet, det känns självklart att man skrapar! Något annat, nej? Skulle aldrig ha kommit på tanken själv att börja torka av väggar hos nån annan :D
Svar på tråden Skrapar ni ur duschen om ni är gäster? Hur mycket är allmänt hyfs att städa efter sig?