• Anonym (Less)

Misslyckad uppkörning

Misslyckades på uppkörningen idag och känner mig så less. Har kört privat flera gånger i veckan i flera månader och några lektioner på skola.

Ge mig solskenshistorier ni som först fått underkänt på körprovet så jag kan peppa mig till att fortsätta.

• Svar på tråden Misslyckad uppkörning
  • Monchichier

Jag tror att jag satte uppkörningen på fjärde försöket.

när jag sedan tog mc-kort satte jag det på första

• Anonym (Less)
    Monchichier skrev 2017-10-12 19:30:21 följande:

Jag tror att jag satte uppkörningen på fjärde försöket.

när jag sedan tog mc-kort satte jag det på första

Jag hoppas verkligen inte det krävs 4 försök för mig! Kostar både tid och pengar och jag måste även göra om teorin då..
  • Violinisttre

Förstår verkligen att du är besviken, men det är många som inte klarar det på första försöket.
    Min första uppkörning var katastrofal, har antagligen aldrig kört så dåligt i mitt liv eftersom jag var så nervös. Andra gången gick bra, men jag blev kuggad för att kontrollanten var ett rövhål. Men på tredje försöket så gick det äntligen!
    Du kommer att klara det galant! Försök att inte känna dig för uppgiven, utan använd det som pepp istället så ska du se att du snart har körkortet! :) 

• Monchichier
    Fjjdkkfkkfkkfkkfkkfkkdkd skrev 2017-10-12 19:47:32 följande:

Om man behöver fyra försök känns det som att det vore bäst för alla om vederbörande åkte buss istället.

Det kan jag hålla med om! Men det visar ändå på hur "lätt" det är att få körkort om man har tur och inte är med om så många oförberedda händelser.

Jag gick från att aldrig suttit bakom en ratt till körkort på tre månader. Var definitivt inte säker i trafiken, men vad skulle jag ha gjort? Jobbet krävde att jag skulle ta det. Utan körkort, utan jobb. Och efter en sommar där jag körde många 1000 mil i jobbet blev jag mycket bättre. Och som sagt, mc-kortet satt på första, utan speciellt mycket träning, några år senare.
  • IdaMex

Jag gjorde fyra uppkörningar. Det handlade inte om att jag inte kunde köra, utan nerver och tabbar som alla gör i trafiken. Om man har blivit ditskickad av körskolan så har de ju gjort bedömningen att man är färdig och de mjölkar ju gärna ur en på så många lektioner som möjligt. Skillnaden på den jag klarade från de andra, var att jag då körde jääättelugnt och överdrivet försiktigt. 30 km/h på 50-vägar till exempel. Och hon som godkände mig var samma tjej som kuggade mig tre dagar tidigare och jag körde ingenting där emellan.

Man gjorde ett test där en person med körkort sedan tio år gick till körskolan för en provkörning och deras bedömning var att personen behövde 15 lektioner för att få sitt körkort...

Anser du själv att du kan köra? Boka en ny tid och kör igen bara. Blunda för pengarna, tänk att det måste bara göras. Det kommer vara så värt det.

Tvivlar du på din körförmåga skulle du kanske ta några lektioner på körskolan.

Stort lycka till!

• Anonym (G)

Nerver kan ställa till det ordentligt

• Anonym (123)
    Pff...då ska du testa att köra upp för A-kort. B-kort är en barnlek i jämförelse.

Tog tre försök för mig, alla i spöregn.
  • Anonym (Less)
    Violinisttre skrev 2017-10-12 19:51:27 följande:

Förstår verkligen att du är besviken, men det är många som inte klarar det på första försöket.

Min första uppkörning var katastrofal, har antagligen aldrig kört så dåligt i mitt liv eftersom jag var så nervös. Andra gången gick bra, men jag blev kuggad för att kontrollanten var ett rövhål. Men på tredje försöket så gick det äntligen!

Du kommer att klara det galant! Försök att inte känna dig för uppgiven, utan använd det som pepp istället så ska du se att du snart har körkortet! :) 

Jag hoppas verkligen det går vägen nästa gång. De har blivit mycket svårare att få körkort nu. De dömmer hårdare. Hälften blir godkända där jag ska köra upp. Fick boka ny tid i en annan stad för att klara mig innan teorin går ut. I min stad fanns inte tid förrän i mars nästa år. Helt sjukt. Så nu blir det att övningsköra på skola i den staden, samma privat.

Tycker det är svårt det jag blev underkänd på, uppsikt längre fram bl.a. och planera farten i korsningar och rondeller så jag kör miljövänligt. Har inte haft problem med de bilar jag övningskört med och jag försökte att inte stanna vid väjningsplikt om det inte var nödvändigt då körskolan tjatat om det men då tyckte han jag var för snabb där det kunde bli farligt och för långsam där det är fri sikt. Suck!

Min man har också blivit kuggad flera gånger som privatist nu men för några år sen när han boka via körskolan blev han godkänd.
  • sextiotalist

Jag kuggade på min första uppkörning, klarade den andra och det var på den tiden de flesta klarade uppkörningen. Mina syskon klarade på sin första uppkörning, lite retligt var det allt.

• Anonym (Trafiklärare)

Om du kört på trafikskola, vad säger de? Är du klar i deras mått? Har du bokat prov via skolan? De som inte är klara enligt trafikskola och bokar privata prov brukar få underkänt. Gå till skolan och bli klar så får du göra prov via skolan. Då är det mycket större chans att du klara dig.

• Anonym (Less)
    Anonym (Trafiklärare) skrev 2017-10-13 20:34:12 följande:

Om du kört på trafikskola, vad säger de? Är du klar i deras mått? Har du bokat prov via skolan? De som inte är klara enligt trafikskola och bokar privata prov brukar få underkänt. Gå till skolan och bli klar så får du göra prov via skolan. Då är det mycket större chans att du klara dig.

Jag tog några lektioner på skolan och frågade om de trodde det inte skulle gå vägen eftersom jag brast på vissa delar. De tyckte inte jag skulle avboka utan öva på det vi gått igenom privat. Det mesta hade jag hunnit öva bort innan uppkörningen. Har iaf bokat 6 lektioner(12 dubbla) nu innan nästa uppkörning men har bokat körningen privat.
  • Anonym (Trafiklärare)
    Anonym (Less) skrev 2017-10-14 08:27:47 följande:

Jag tog några lektioner på skolan och frågade om de trodde det inte skulle gå vägen eftersom jag brast på vissa delar. De tyckte inte jag skulle avboka utan öva på det vi gått igenom privat. Det mesta hade jag hunnit öva bort innan uppkörningen. Har iaf bokat 6 lektioner(12 dubbla) nu innan nästa uppkörning men har bokat körningen privat.

Bra att du bokat ett gäng lektioner så du har tid att jobba med det du behöver träna på
  • Anonym (Trafiklärare)
    IdaMex skrev 2017-10-12 20:18:04 följande:

Jag gjorde fyra uppkörningar. Det handlade inte om att jag inte kunde köra, utan nerver och tabbar som alla gör i trafiken. Om man har blivit ditskickad av körskolan så har de ju gjort bedömningen att man är färdig och de mjölkar ju gärna ur en på så många lektioner som möjligt. Skillnaden på den jag klarade från de andra, var att jag då körde jääättelugnt och överdrivet försiktigt. 30 km/h på 50-vägar till exempel. Och hon som godkände mig var samma tjej som kuggade mig tre dagar tidigare och jag körde ingenting där emellan.

Man gjorde ett test där en person med körkort sedan tio år gick till körskolan för en provkörning och deras bedömning var att personen behövde 15 lektioner för att få sitt körkort...

Anser du själv att du kan köra? Boka en ny tid och kör igen bara. Blunda för pengarna, tänk att det måste bara göras. Det kommer vara så värt det.

Tvivlar du på din körförmåga skulle du kanske ta några lektioner på körskolan.

Stort lycka till!

Om du gått på en trafikskola som mjölkar ur så mycket som möjligt så har du gått på en dålig skola. Hos oss lägger vi aldrig på för att tjäna mer pengar. Vi lägger det antal lektioner som eleven uppskattas behöva. Vi har ett antal elever som vi planerat till prov och som ändå bokar in 1-2-3 extra lektioner för att de vill det själva för att få så mycket hjälp och rutin som möjligt
Svar på tråden Misslyckad uppkörning