• Anonym (Kund)

Nästan alltid kontroll vid självscanning

Använder självscanning för att bla spara tid men nästan VARJE GÅNG  (överdriver inte) är det kontroll. Det dröjer innan jag kommer iväg då det inte alltid är personal i närheten. Förstår inte varför de ska kontrollera så mycket?
    Har inte missat varor en enda gång och brukar handla ganska mycket. Har provat olika butiker och det är så vid alla Willys i den här staden. Min partner besöker ofta citygross och där är det samma för honom. Båda börjar bli irriterade. Oftast hinner många i "vanliga" kön komma ut innan vi hinner komma i väg.
    Någon som är med om samma?

• Svar på tråden Nästan alltid kontroll vid självscanning
  • kusbölehelvete

Vi brukade handla med självscanning på Willys, skedde inte särskilt ofta, utan blev när vi verkligen skulle storhandla och fylla på i skafferi och frys.

Varje gång fick vi avstämning och varje gång så hade vi inte missat något utan allt stämde, vi påtalade det för personalen tillsist och efter det har vi ej fått avstämning.

• Aniiee

Nej. Ni har förmodligen en blandning av otur och illojalitet där.

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (M)
    Anonym (Kund) skrev 2017-10-12 19:55:29 följande:

Använder självscanning för att bla spara tid men nästan VARJE GÅNG  (överdriver inte) är det kontroll. Det dröjer innan jag kommer iväg då det inte alltid är personal i närheten. Förstår inte varför de ska kontrollera så mycket?

Har inte missat varor en enda gång och brukar handla ganska mycket. Har provat olika butiker och det är så vid alla Willys i den här staden. Min partner besöker ofta citygross och där är det samma för honom. Båda börjar bli irriterade. Oftast hinner många i "vanliga" kön komma ut innan vi hinner komma i väg.

Någon som är med om samma?

Först och främst, självskanningsystemen använder sig av en rankning. När du går med som självskannare så hamnar du automatiskt strax under mitten ungefär. För varje gång du har en felfri kontroll så stiger du i rankning, för varje gång du har en kontroll med anmärkning så sänks du. Ju högre upp i rankning du är desto färre kontroller får du och ju längre ner desto fler kontroller. När avstämningarna sker är helt randomiserat oavsett rankning, så man kan ha otur och få ett par/flera stycken avstämningar tätt inpå för att det sedan dröjer ett tag, eller så kan man få de väldigt utspritt. Att du ofta fått avstämning kan alltså bero på att du antingen inte klarar avstämningarna utan anmärkning (ofta eller då och då iallafall) och därmed står still eller går ner i rankning, eller ren otur. Eller en kombination.

Sedan är det en annan del. Varje butiks självscanning är individuell, alltså om du självscannar i en Willys butik och sedan provar en ny så scannar du i två olila system och två olika rankningsprofiler. Därav kommer du få föer avstämningar överlag än om du håller dig till en butik. Och om du och din make har separata kort så har ni även två olika självscanningsprofiler, alltså kommer ni båda få ungefär lika många avstämningar överlag än om ni har en profil.
  • Anonym (M)

Eller, jag tar tillbaka en sak. Vet inte om Willys har gjort som ICA har gjort, att du bara behöver gå med på självscanning i en butik och sedan är med i alla. Förut var det inte så med någon självscanning i någon butik, utan man behövde ett nytt avtal och därmed ny profil i varje butik. Ica ändrade det för några år sedan, och willys kan ju säkert också ha så. Så den delen får du kanske bortse från.

• IsadoraW1

Jag handlar på Ica och får kontroll ca var 10-15e gång bara. Fick det ultimata beviset för att det är slumpaktigt i somras när jag bara handlat en glass och en bukett blommor, det var världens snabbaste kontroll :)

• Anonym (.)

I början fick jag mycket kontroller. Men efter 15 -20 prickfria kontroller killar de i princip aldrig mig. Kanske var 15 gång, och då kär de oftast en partiell kontroll, kollar av att man skannat dem.

Sparar massor av tid jämfört med att stå i vanlig kassa.

• EnGladPingvin

Jag handlar på ICA och i början fick jag ofta kontroll, men nu väldigt sällan och det är då även bara delkontroll (de kollar bara några varor). Storgillar självscanning, men hela grejen försvinner ju om det är kontroll var och varannan gång.

• Anonym (Stevia)

Jag självscannade på ICA ett tag, men tröttnade då jag fick avstämning varje gång jag handlade. Eftersom jag skulle invänta personal, och sedan ändå lägga upp alla varorna på bandet, så kändes det inte som att det var värt det. Det stämde varje gång jag blev kollad.

• Carambolan

Jag får nästan aldrig.

• Fordorion6

Hej

Det här är HELT SJUKT. Va med min son och skulle handla på Willys. Jag använde självscanning. Jag blippade allt,jag kollade så att ALLT blev rätt,och att alla rabatter blev avdragna. Jag Sätter i handenheten och kollar slutsumman som står på 793 kr. Min son var sur för att jag handlade för så mycket,eftersom han ville ha ett spel som jag sa nej till, eftersom han hade fyllt år några dagar tidigare. Jag fick en avstämmning,och hon blippade en sylt som låg längst upp som inte hade blivit blippad sa hon,fast jag VISSTE att jag precis hade gjort det. Jag fick en helavstämning och fick lägga upp allt i en kassa. När hon dragit allt så såg jag att summan var rätt,och hon sa att allt stämde. Men sen gav hon mig kvittot och vi märkte att det bara var 4 varor av 36 som var rätt scannade. Jag blev helt chockad och sa att det inte kan stämma,jag VET att jag blippat allt sa jag.

Nä tydligen inte sa hon och gick. Jag väntade på att hon skulle komma tillbaka med chefen eller nåt,nä ingen kom. Jag for hem och kollade igenom kvittot. Jag tänkte fara tillbaka och få prata med chefen för det var något som inte stämde. Jag gick in i duschen,och när jag kom ut så hade dom ringt 2 ggr. Jag såg att dom pratat in på telefonsvararen så jag tänkte att jag lyssnar av först och ringer upp sen. Då hör jag en tjej som säger otrevligt... Vi har kollat igenom din handenhet och vi tycker att det är väldigt misstänkt när du bara scannat 4 varor, JAG bestämmer här och nu att vi kommer ta din rätt att självscanna mer och att du inte får handla här i våran butik. Och skulle du behöva handla på någon annan Willys butik så får du ta vanliga kassan... Jag ringde upp helt chockad. Då berättade hon att handkontrollen inte hade varit använd på 40 minuter,vi var där högst 25 min,hur går det ihop. Och jag VET att jag scannade allt,och att det var rätt summa när vi gjorde helavstämningen.

Märkligt sa hon bara. Jag förstår att det finns folk som gör så här medvetet sa jag,men nu vet jag att något är fel. Hon sa att hon skulle ringa och kolla med dom som har hand om datan av handkontrollerna. Hon ringde upp efter 3 dagar och sa att det INTE var fel på handkontrollen??? Men att hon skulle låta mig få försätta använda självscanningen ändå. Finns det någon som varit med om liknade?? jag tänker gå vidare med det här ,för jag vet att jag gjort rätt.

Svar på tråden Nästan alltid kontroll vid självscanning