• Anonymstudent

Nationalekonomi mikro indifferenskurva budgetlinje

Hej är det någon som kan ge mig några ledtrådar på hur man ska tänka på nedstående uppg (bilder)? Kommer inte någon vart med mitt klotter... Ska man titta på var A-linjen och budgetlinjen korsar varandra? 

• Svar på tråden Nationalekonomi mikro indifferenskurva budgetlinje
  • Anonymstudent
    Tow2Mater skrev 2017-10-13 18:19:58 följande:

Ser inte fragorna, men den heldragna linjen galler; B/2 - A - A - B.

Hej, tack så mycket för hjälpen. Första frågan lyder "Med utgångspunkt från figur 11.3, finn Sveriges optimala storlek på ett militärt försvar (militära varor)."

Om jag utgår från den heldragna linjen som du nämnde
    , är det då B militära varor som är Sveriges optimala storlek på ett militärt försvar (militära varor)? B/2 militära varor representerar den streckade linjen och uppstår under ockupation, A militära varor = minst A militära varor som behövs för att avskräcka fienden från att anfalla. Man vill hellre ha B militära varor än A militära varor därför att B är större än A och ger ett bättre skydd mot anfall? 
  • Tow2Mater

For lange sen jag laset detta, men B later val rimligt. Efterfragan pa civila varor minskar ju mer efterfragan pa militara varor okar.

• Anonymstudent
    Tow2Mater skrev 2017-10-13 18:48:53 följande:

For lange sen jag laset detta, men B later val rimligt. Efterfragan pa civila varor minskar ju mer efterfragan pa militara varor okar.

Tack, uppskattar din hjälp! Japp, jag är med på det där om att efterfrågan på civila varor minskar ju mer efterfrågan på militära varor ökar. Jag vet inte om jag är hundra på figuren, om jag förstår allt det den visar så ska se om jag kommer på några frågor för att ser om jag har förstått det... (Fråga 1) Jag hänger nog inte med att det finns både heldragna och streckade linjer...

(Fråga 2) Om man utgår från de heldragna linjerna så ökar efterfrågan på civila varor under ockupation och minskar under fredstid? Och efterfrågan på militära ökar under fredstid men minskar under ockupation

Svar på tråden Nationalekonomi mikro indifferenskurva budgetlinje