• Anonym (bränslet)

Varför kvinnors sexualitet behöver en Badboy!

Enligt den omtalade relationsrådgivaren och psykologen Esther Perel som har skrivit flera böcker i ämnet,(senast på Skavlan) och dagligen arbetar med skilsmässor och otrohet är kvinnans sexualitet helt och hållet narcissistisk. Den är centraliserad kring behovet av att bli åtrådd och begärd. En kvinna måste få känna sig oemotståndlig för sin partner och bli erövrad och förförd om och om igen. Det kan förklara varför en kvinna som hamnar i monogama relationer och långvariga äktenskap med trygghet och slentrian oftare bryter upp och tappar lusten för sin man. Efter en tid med barn, vardag och rutiner dör hennes åtrå och ersätts av omvårdnaden för barn och familj och ansvar. Trygghet och vardag är förödande för kvinnors lust.

De hinner inte längre nära sin kvinnlighet, sin fysiska begärlighet, vilka är byggstenarna för hela den kvinnliga åtrån. Hon känner sig inte längre sexig för mannen och efter en tid slutar han slutar se på henne med de där längtansfulla kåta ögonen som han hade i början av relationen när hans största prioritet var att vinna hennes hjärta och kropp. Hon behöver få känna sig som den vackraste kvinnan han någonsin satt ögonen på. Hon vill att han ska lusta efter henne, ingen annan! Inte bara med sitt slentrianmässiga närhetsbehov och lusten att få orgasm. Hon behöver känna att det är just hon som väcker den och hon vill se det i hans beteende, hans blickar, med fysisk iver i sängkammaren. Hon vill bli tagen och hanterad. Detta misslyckas majoriteten av alla män med och kvinnor sitter och beklagar sig hos sina väninnor över hur deras män tar dem för givna och hellre spenderar tid med polarna eller på fotbollsträningen. Män slutar göra sig till för sina kvinnor så fort de känner att de erövrat dem. De vill bara vara trygga och bli älskade för den de är.  De förstår inte hur viktigt det är för en kvinna att känna sig sexig och konstant åtråvärd i en relation. Kvinnor börjar ganska snabbt längta efter att bli sedda igen med nya ögon, bli begärlig på nytt om inte hennes man lyckas få henne att känna det.

Därför är det stor sannolikhet att en kvinna faller för en självsäker, populär man som kan förföra kvinnor och visa det tydigt genom uppvaktning än en trygg och snäll man med bra gener som behandlar henne jämlikt och tar hänsyn och väntar in hennes lust. En sådan man är perfekt  att skapa familj med och en trygg uppväxt för barnen men han triggar inte hennes lust och längtan och är alldeles för ospännande och förutsägbar för att kvinnans sexualitet ska få bränsle.

Hennes teorier är de som bäst förklarar hur kvinnans lust fungerar som jag hittills hittat. Även boken som nämns i länken.

judgybitch.com/2014/03/07/is-womens-sexuality-profoundly-narcissistic-that-would-explain-a-lot/

Var tror ni Familjelivare om detta?

• Svar på tråden Varför kvinnors sexualitet behöver en Badboy!
  • Tecum

Nja, det förklarar varför kvinnor så lätt tröttnar på sin man. Men om kvinnor vill "känna sig oemotståndlig för sin partner" vara speciella, åtrådda och att han bara ska se henne, då skulle de aldrig tända på bad boys! För bad boys gör tvärtom, för honom är hon bara en i raden, väldigt utbytbar, han styr relationen och har ofta andra kvinnor samtidigt. Så det håller inte hela vägen.

Jag tror tvärtom att det är osäkerheten och det oberäkneliga hos bad boys som lockar. Plus hans dominans och närvaro just när det gäller, men också att han bara kan gå och strunta i vad hon vill och känner. Hon kan aldrig ta honom för given, hon kan aldrig lita på hans trohet och måste hela tiden var på tårna för at than inte ska tröttna. Vilket han ändå gör...

• Anonym (bränslet)
    Tecum skrev 2017-10-13 21:26:52 följande:

Nja, det förklarar varför kvinnor så lätt tröttnar på sin man. Men om kvinnor vill "känna sig oemotståndlig för sin partner" vara speciella, åtrådda och att han bara ska se henne, då skulle de aldrig tända på bad boys! För bad boys gör tvärtom, för honom är hon bara en i raden, väldigt utbytbar, han styr relationen och har ofta andra kvinnor samtidigt. Så det håller inte hela vägen.

Jag tror tvärtom att det är osäkerheten och det oberäkneliga hos bad boys som lockar. Plus hans dominans och närvaro just när det gäller, men också att han bara kan gå och strunta i vad hon vill och känner. Hon kan aldrig ta honom för given, hon kan aldrig lita på hans trohet och måste hela tiden var på tårna för at than inte ska tröttna. Vilket han ändå gör...

Ja exakt. Men kvinnor skulle inte vilja vara i en relation med en Badboy av just den anledningen du skriver men de attraheras av honom initialt eftersom de alltid vet exakt hur de ska få en kvinna på fall genom att spela på de stereotypa uppvaktningsritualerna som göder kvinnans narcissim och väcker hennes känsla av att vara just "den enda och sexigaste" i det ögonblicket. Jag har själv tröttnat i på mina män efter ett tag fört att de tagit mig för given, slappat till sig, misskött sina kroppar, varit trissta och förutsägbara i sängen. Flörtandet och uppvaktandet har helt upphört vilket är det viktigaste för kvinnors lust och det du skriver, att inte veta exakt vad som kan komma. Spänning!!!...vilket män inte alls verkar gå igång på förutom nya porrfilmer att runka till ungefär eller lite löneförhöjning eller att pressa sig själv ytterligare i löpspåret så att de får känna sig duktiga.

Men när det kommer till relationer och kärlek har jag nog aldrig träffat en levande man som haft själva kvinnan och kärleken som huvudintresse på samma sätt som mannen är kvinnans, därav diskrepansen och varför kvinnor slutar åtrå sina män. Mannen har ju redan lämnat henne metalt även om hans kropp ligger bredvid henne varje natt och betalar halva räkningarna. Men var är motivationen. ansträngningen, omvårdnaden om det som gjorde att de blev ett par???
  • dream on

Blir lite förvirrad av ditt inlägg. Texten du länkar till relaterar överhuvudtaget inte till Perels arbeten, eller? Jag kom till en recension och kommentar till Daniel Bergners bok "What do women want?"

Jag har sett videon du länkar till,Ted-talks och ovannämnda Skavlan-inslag men förstår dem inte på samma sätt som dig. Perel säger visserligen att kvinnans sexualitet är narcissistisk och att sexualiteten -för båda könen!- måste innehålla ett visst mått spänning och frihet för att åtrå ska uppstå men hon pratar också om hur par kan bygga på det tillsammans. Det där med bad boys läser du in själv kanske? Hon pratar om hur både man och kvinna måste frigöra sig från sina traditionella roller "in order to let go". Att kvinnan kan fokusera på sig, sin njutning och att vara åtrådd skapar lust men då måste hon släppa rollen som vårdande och omhändertagande. På samma sätt måste mannen släppa sin roll som beskyddare när han ska kunna släppa loss men han blir istället kåt av att veta att hon njuter men måste försäkra sig om att han inte skadar henne.

Det jag tyckte var intressant var det hon sa om otrohet - att folk inte nödvändigtvis är det för att de är missnöjda med sin partner eller vill ha någon annan utan för att de vill hitta sig själva då de har tappat bort sig i rollerna de blivit tilldelade. Tror det kan ligga en hel del i det. I det sammanhanget är kanske en bad boy ( vad nu det egentligen är) är någon slags språngbräda ut i okändheten.

I slithered here from Eden just to sit outside your door
Svar på tråden Varför kvinnors sexualitet behöver en Badboy!