Mamma123456 skrev 2017-10-14 15:00:04 följande:
Jag kan inte hitta vart jag kan köpa det , inte i Sverige iallafall hade någon kunnat hjälpa mig och hitta där man kan köpa det? Är alla grape water likadana?
Alla är olika och de kan tyvärr innehålla lite vad som helst: socker, kryddor, oljor,
alkohol (upp till 9% i vissa!) eller olika kemikalier. Det är inte heller säkert att alla dessa står listade i innehållsförteckningen. Anledningen att du inte kan hitta det i Sverige är att det är olagligt att marknadsföra substanser till spädbarn här, som inte är godkända av läkemedelsverket.
När det gäller kolik så hjälper alla hitills testade substanser ungefär lika bra - ungefär en tredjedel av föräldrarna brukar uppleva en positiv effekt, en tredjedel en negativ effekt och en tredjedel märker ingen effekt alls
(undantaget är en del lugnande mediciner som har en positiv effekt på många fler barn, men dessa orsakar istället andningsstopp och därför används de inte). Det handlar med andra ord om en placeboeffekt (samt en "noceboeffekt", som det kallas när man upplever att substansen gör tillståndet värre), och anledningen till att denna är så stor vid kolik är att svårighetsgraden av koliken varierar naturligt från vecka till vecka.
Således stämmer det att många föräldrar
upplever att gripe water gjort deras barns kolik bättre. Däremot finns det inga som helst belägg för att det skulle ha någon effekt utöver placeboeffekten.
Några vetenskapliga texter om Gripe Water, om någon är intresserad:
Roberts, Donna M.; Ostapchuk, Michael; O'Brien, James G. (August 15, 2004). "Infantile Colic". American Family Physician. 70 (4): 735?40. PMID 15338787.
Adhisivam, B. (2012). "Is Gripe Water Baby-Friendly?". Journal of Pharmacology & Pharmacotherapeutics. 3 (2): 207?08. PMC 3356971 PMID 22629105.
Illingworth, C.; Timmins, J. (1990). "Gripe Water: What Is It? Why Is It Given?". Health Visitor. 63 (11): 378. PMID 2266018.
Blumenthal, Ivan (April 2000). "The Gripe Water Story". Journal of the Royal Society of Medicine. 93 (4): 172?74. PMC 1297971? PMID 10844880