• mersi89

akut tandvärk normalt?

Fick väldigt väldigt ont igår vid 09.00, kunde inte ens röra vid tanden med tungan de liksom vibrera upp i hjärnan kändes det som.

Fick akut tid 15.30 hos jour mottagningen och där konstatera hon att den behöver rotfyllas men gjorde en akut åtgärd, hon rensa nere i hålet och de lukta som faaan.. skit äckligt.

När hon gav mig bedövningen så fick jag fruktansvärt ont att ja börja grina, ja  har fött tvillingar vaginalt utan bedövning så jag tål smärta tro mig..

Jag hade verkligen jätte ont av sprutan och nu idag är ja EXTREMT svullen och "hård"  på hela kinden. Det gör fortfarande ont och jag undrar är detta normalt? :( 

• Svar på tråden akut tandvärk normalt?
  • mersi89
    Tow2Mater skrev 2017-10-14 20:58:34 följande:

nej inte normalt

På riktigt ?:(
  • Anonym (Tdl)

Är du svullen och hård i munbotten? Är du allmänpåverkad med feber?

Svullen ned mot halsen? Kan du gapa?

• Anonym (g)

Fick du antibiotika? Låter som att du kanske har fått en infektion. Ring 1177 och fråga dom först och främst, om inte de har något vettigt svar så ring tandläkaren.

• idkwhattocallmyself

ska också rotfylla om någon månad och är extremt tandläkare rädd, försökte rotfylla förra veckan men fick en panikattack så de behövda avbryta och ska tillbaka om två månader och drogas

iallafall så rensade de ur min tand i våras och de stank som in i helvette och jag hade extremt ont precis efter utrensningen även fast jag hade bedövning och hade ont i hela käken några dagar efter vilket jag tror berodde på att jag spänt mig eftersom att jag haft så ont, men det gick över när jag inte hade ont i tanden längre !

• Anonym (Tdl)
    idkwhattocallmyself skrev 2017-10-14 21:18:21 följande:

ska också rotfylla om någon månad och är extremt tandläkare rädd, försökte rotfylla förra veckan men fick en panikattack så de behövda avbryta och ska tillbaka om två månader och drogas

iallafall så rensade de ur min tand i våras och de stank som in i helvette och jag hade extremt ont precis efter utrensningen även fast jag hade bedövning och hade ont i hela käken några dagar efter vilket jag tror berodde på att jag spänt mig eftersom att jag haft så ont, men det gick över när jag inte hade ont i tanden längre !

Att ha ont/vara öm i muskler och leder efter en rotbehandling är inget konstigt med tanke på hur länge man måste gapa och spänna käken.

Det är inte samma sak som att svullna upp extremt mycket i kinden.. Det kan tyda på tex cellulitis som kan leda till Ludwigs angina/flegmone och bör absolut tas på allvar.
  • mersi89
    Anonym (Tdl) skrev 2017-10-14 21:15:09 följande:

Är du svullen och hård i munbotten? Är du allmänpåverkad med feber?

Svullen ned mot halsen? Kan du gapa?

Jag e svullen och hård på kinden ända upp till under ögat. Nej ja e bara lite låg pga smärtan. Min man krama mig förut o tryckte lite gjorde jätte ont..;( ingen feber iaf kan gapa men inte fullt öppet. Tror inte ja e svullen mot hals
  • Anonym (Tdl)
    mersi89 skrev 2017-10-14 21:49:38 följande:

Jag e svullen och hård på kinden ända upp till under ögat. Nej ja e bara lite låg pga smärtan. Min man krama mig förut o tryckte lite gjorde jätte ont..;( ingen feber iaf kan gapa men inte fullt öppet. Tror inte ja e svullen mot hals

Ring jouren i morgonbitti.
  • Anonym (Hoho)

Jag som skall föda min första snart är lättad över att smärtan är värre än förlossning! Har rotfyllt en tand som fått en spricka efter (en liten som jag inte kände). Fick samma symptom som dig och det visade sig att det hade kommit in bakterier i tanden. Gå till tandläkaren igen och få antibiotika.

• Carabellis kusp
    Anonym (Hoho) skrev 2017-10-15 06:00:57 följande:

Jag som skall föda min första snart är lättad över att smärtan är värre än förlossning! Har rotfyllt en tand som fått en spricka efter (en liten som jag inte kände). Fick samma symptom som dig och det visade sig att det hade kommit in bakterier i tanden. Gå till tandläkaren igen och få antibiotika.

Man behöver normalt sett inte antibiotika, utan rensa tanden och sedan rotfylla den.
  • Anonym (Hoho)
    Carabellis kusp skrev 2017-10-15 06:12:30 följande:

Man behöver normalt sett inte antibiotika, utan rensa tanden och sedan rotfylla den.

Inte om det är en inflammation eller infektion.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Hoho) skrev 2017-10-15 06:23:19 följande:

Om det är en inflammation hjälper antibiotika inte alls eftersom antibiotika dödar bakterier som inte ingår i inflammation som är ett kroppseget svar på vävnadskada.

Död nerv i en rotkanal leder till att bakterier ansamlas och orsakar ett läckage av bakterier ut i käkbenet. Om rotkanalen rensas och rotfylls kan kroppens immunförsvar ta hand om och eliminera dessa bakterier. Endast vid stor svullnad med risk förspridning och/eller nedsatt allmäntillstånd ska en fullt frisk person ha antibiotika.
  • Anonym (Tdl)
    Anonym (Hoho) skrev 2017-10-15 06:23:19 följande:

Jo, antibiotika hjälper inte mot bakterier lokalt i tanden utan det krävs att man mekaniskt rensar och spolar ur tanden för att få bukt med infektionen i tanden.

Har däremot infektionen spridit sig systemiskt i kroppen så krävs det antibiotika.

(Carabellis är tandläkare, så det är ganska lönlöst för dig att argumentera emot henne ang endodonti ;))

Sedan ska jag lära dig en sak du kommer ha nytta av!

Infektion: Någon microorganism (svamp, bakterier, virus, prozoner osv) tagit sig in i kroppen och patologiskt (sjukligt) koloniserat den. (Den kan även vara opportunistisk där bakerier från den egna floran blir för många och tar över)

Inflammation: Kroppens försvar/svar mot skador (bränn/kemiska/mekaniska) eller intrång med de fem kardinaltecknen rubor (rodnad), tumor (svullnad), dolor (smärta), calor (lokal värmeökning) och functio laesa (nedsatt funktion). Här aldrig antibiotika utan tex NSAID för att minska symptomen.

Är en infektion lokal behandlas den med dränage, i tandens fall öppnas och rensas. Är det en lokal abcess någon annanstans så öppnas den och töms på var.

Är en bakteriell infektion systemisk så används antibiotika i de fall det är indicerat.
  • Anonym (Tdl)

Jag kanske skulle förklara varför antibiotikan inte hjälper också.. Antibiotika sprids med blodet. När infektionen sitter i tanden så är tanden nekrotisk, död, vilket innebär att det inte finns någon kärlförsörjning och antibiotikan kan inte ta sig dit.

Du fick antibiotika för att minska risken för spridning till ytterligare vävnader som är kärlförsörjda. Hoppas jag gett dig ett svar så att du förstår. Fråga annars :)

• Carabellis kusp
    Anonym (Tdl) skrev 2017-10-15 07:37:38 följande:

Jag kanske skulle förklara varför antibiotikan inte hjälper också.. Antibiotika sprids med blodet. När infektionen sitter i tanden så är tanden nekrotisk, död, vilket innebär att det inte finns någon kärlförsörjning och antibiotikan kan inte ta sig dit.

Du fick antibiotika för att minska risken för spridning till ytterligare vävnader som är kärlförsörjda. Hoppas jag gett dig ett svar så att du förstår. Fråga annars :)

Och när man förs haft en smärtsam infektion med svullnad som blivit bättre av antibiotika så är det bara problemet i käkbenet man kommit åt, men rotkanalen kommer fortfarande vara fylld med död vävnad och bakterier, så förr eller senare får man åter besvär, även om antibiotikan ger en tillfällig lindring.
Svar på tråden akut tandvärk normalt?