• Videung7634

Skälig hyra?

Ska hyra ut min lägenhet (bostadsrätt) i sex månader. Hur sätter man en rimlig hyra? Vill förstås få ut så mycket som möjligt men inte ta överpris.

Finns inte jättemycket för privat uthyrning i samma område så svårt att jämföra.

Lägenheten är nybyggd = superfräsch, 50kvm och delvis möblerad (soffa, bord, säng, garderober, tv). Kallhyra på knappt 3000.

Nån som har tips på hur man räknar?

• Svar på tråden Skälig hyra?
  • viseversa

Sen att ta mer än vad den egentliga hyran ligger på samt lite extra för slitage ÄR överpris.

• ostpaj

Åh, jag läste om det där för inte så länge sen då vi funderade på att hyra ut min mammas bostadsrätt ett tag. Det finns att googla fram rätt summa. Du får ta ut hyra för avgiften osv, det du betalar i månaden. El och sånt. Sen fick man ta ut en viss (låg) procent utöver, för slitage. Sen måste br-föreningen godkänna uthyrningen.

• Anonym (var ärlig!)

Tycker inte du skall tjäna ett skit på det, hyr ut den till det priset du betalar själv, men var noga med att skriva ett ordentligt 2:a handskontrakt, så att alla försäkringar gäller, i fall den nya hyresgästen skulle fördärva något.

• ostpaj

Fast lite extra går man ta ut. Jag TROR att det är 4% av avgiften. Det får du lägga på.

• carpediem86

ostpaj skrev en bra länk. Annars kan du alltid kolla på en liknande hyresrätt i närheten och ta det som månadshyra för uthyrningen. 

Alternativt om du vill tjäna så mycket som möjligt är att du själv väljer pris helt beroende på marknadens/vad du tror att du kan få. En nackdel är att du får mindre antal personer att välja på, samt att jag tror att de kan kräva tillbaka överstigande del av hyran i efterhand om du hyr ut till ett för dyrt pris.

PS, tänk på att det alltid är risker med att hyra ut. Jag väljer att göra det när jag är borta, men flera i min närhet väljer att inte göra det och spara in pengar på andra sätt istället.

• Klumpedumpen

"Hur mycket får man lägga på när man hyr ut en lägenhet möblerad?

Den som hyr ut sin lägenhet helt eller delvis möblerad har rätt att göra ett påslag på hyran, men det finns ingen uttrycklig lagregel som anger hur mycket man får lägga på.

Hyresnämnden har ofta godtagit ett hyrespåslag på cirka 10-15 procent för en fullt möblerad lägenhet, men det är viktigt att komma ihåg att nämnden bedömer detta från fall till fall. Det är alltså fullt möjligt att utfallet blir ett annat i det enskilda ärendet.

Utöver möbler ingår ibland även till exempel fri hushållsel och en p-plats som förstahandshyresgästen hyr eller arrenderar separat. Upplåtaren har då rätt att lägga på en summa som motsvarar de faktiska kostnaderna."

Från: www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Hyran/Hyresratt/

• Videung7634
    viseversa skrev 2017-10-15 08:22:30 följande:

Sen att ta mer än vad den egentliga hyran ligger på samt lite extra för slitage ÄR överpris.

Frågan är ju vad som är slitage. Men som nån skrev 10-15%, låter rimligt.
  • Videung7634
    Anonym (var ärlig!) skrev 2017-10-15 10:22:17 följande:

Tycker inte du skall tjäna ett skit på det, hyr ut den till det priset du betalar själv, men var noga med att skriva ett ordentligt 2:a handskontrakt, så att alla försäkringar gäller, i fall den nya hyresgästen skulle fördärva något.

Jo men elen varierar ju. Samt slitagekostnader på både möbler, vitvaror etc. Har inte tänkt tjäna på det som en extra inkomst men man vill ju inte gå back. T ex om soffan blir förstörd av kaffefläck, slarv med skärbräda i köket eller vad som helst som kan hända.
Svar på tråden Skälig hyra?