• Imsdals

    London Oktober 2017 TIPS?

    Hej, första resan till London från kalla Norrland!

    Vi är en familj på 4 personer som skall åka till London den 25Okt-31Oki 2017.
    Vi kommer att bo i en Lgh i Fitzrovia nära Oxford Street.

    Vi behöver tips på vad man kan göra i London under dessa dagar!
    Resan ska gå ut på att vara tillsammans, upptäcka, äta gott och shoppa billigt.

    - Vi kommer att landa i Gatwick, vilken transfer är enklast därifrån?

    -Finns några Marknader i London som är spec för Okt?

    -Vilka leksaksaffärer finns för de lite äldre barnen? vi har en flicka på 10år i resesällskapet.

    -Vad ska man tänka på som turist i London? 

    -Finns det något speciellt just i Fitzrovia som man inte får missa? samt är det ett bra ställe att bo på?

    -Vi gillar udda saker, och att fynda. Inga dyra märkes affärer.
    MEN ALLA TIPS MOTTAGES GÄRNA ANG LONDON.
    Tack! :)
    london oktober 2017 familj resa tips råd
  • Svar på tråden London Oktober 2017 TIPS?
  • Zinken

    Jag vet inte vad du menar med udda saker (?) men jag blev kär i Grant museum of zoology i London, det är nog ganska så udda men som sagt udda kan ju betyda olika saker. De har en fin samling av arter som skelett, uppstoppade och i burkar, hela och delar inkl hjärnor det är gratis att gå in.

    Shoppa billigt så rekomenderar jag Primark. De har kläder, skor, väskor, priser runt HM och neråt.

    Det du främst ska tänka på som turist från Sverige är att titta åt rätt håll när du går över gatan haha, men det står nästan alltid på vägen framför en åt vilket håll du ska titta.

  • Imsdals

    Tusen tack för svar! uppskattas verkligen :)
    Vad tror du om läget där vi valt att bo? vad finns det i Fitzrovia tex?
    Det är så svårt när man aldrig varit där förut men vill så gärna veta allt. :)


    london fitzrovia resa oktober 2017 tips
  • Duckan

    Kan tipsa om två restauranger som vi har uppskattat: Bocca di Lupo och Cheyne Walk Brasserie.

    Har inte varit i London med barn så jag vet inte vad som kan passa. Boka ett besök på Harry Potter-muséet om barnet gillar böckerna?
    Hamleys är stort och kanske värt ett besök för 10-åringen.
    För egen del har jag uppskattat de fina parkerna, guidad tur i Towern, Buckingham och att bara strosa runt.
    Primark som nån nämnde låter som ett ställe för er.

  • Anonym (London)

    Enklast är att ta Gatwick Express från flygplatsen och in till Victoria Station, där byter ni till tunnelbana och åker till Oxford Circus eller vilken station som nu ligger närmast där ni ska bo. Bra sajt för att kolla bästa vägen med kollektivtrafik: tfl.gov.uk Finns även som app till telefonen.

    Borough Market vid London Bridge är öppet året om, det är mest mat, kryddor, frukt, grönt osv men väldigt trevligt. Full marknad ons-lör, söndag stängt och bara vissa "butiker" öppna mån-tis. boroughmarket.org.uk
    Camden market brukar ungar gilla också, ja vuxna också förstås. www.camdenmarket.com

    Hamley´s på Regent St är en enorm leksaksaffär, jag rekommenderar att ni hänger på låset när dom öppnar för att slippa trängas.

    Som någon annan skrev, kom ihåg att titta åt rätt håll när du går över gatan. Annars är London enkelt, säkert och turistvänligt. För att få en överblick av staden kan man köpa biljetter till en hop-on/hop-off buss och göra första dagen. 

    Fitzrovia vet jag inte så mycket om tyvärr.

    Udda saker vet jag inte, svårt att veta vad ni tycker är udda. Gillar ni Harry Potter finns museet att besöka. Man måste dock boka biljetter i förväg och det kan vara försent om ni åker nu i oktober: www.wbstudiotour.co.uk Mer Harry Potter finns som "Harry Potter" walks, googla. Sedan finns MinaLima, en butik med all HP-design osv. store.minalima.com

  • Stårschan
    Imsdals skrev 2017-10-16 10:30:36 följande:

    Tusen tack för svar! uppskattas verkligen :)
    Vad tror du om läget där vi valt att bo? vad finns det i Fitzrovia tex?
    Det är så svårt när man aldrig varit där förut men vill så gärna veta allt. :)


    Fitzrovia ligger ju bra till med promenadavstånd till exempelvis British Museum (gratis), Madame Tussauds (turistfälla som man gott kan undvika), Sherlock Holmes-museet på 221B Baker Street, Sir John Soanes museum (gratis, öppen bostad med otroligt quirky samling. Här bodde en man  som var med och grundade British Museum, och han samlade på ALLT), Forbidden Planet - en bokhandel inriktad på SciFi, Fantasy och populärkultur, med massor av merchandise.

    En liten tripp till ChinaTown brukar inte vara helt fel. Bra restauranger och spännande atmosfär.
  • Imsdals
    Är superglad för era svar verkligen! kom gärna med mer :)

    En annan tanke/fundering som jag har är det ekonomiska.

    -Boendet skall ha en deposition i cash tex.
    -Sedan vill man såklart ha kontanter när man kommer fram såklart så man kan handla osv när man har med sig småbarn.

    - Skall man ta ut pengar i Sverige eller i England (london) Har hört att ibland är det billigare att ta ut kontanter när man befinner sig på resan istället för att ta ut färdigt alla kontanter via forex i sverige.

    - Vilka ATM maskiner ska man hålla utkik efter och kan man känna sig trygg med?

    -Banken tyckte det är bra att man betalar med kort (men då är det ju en avgift? varje gång.)

    Hur gör ni?

     VAD REKOMENDERAR NI GENERELLT? .
    Pratade med Swedbank om hur det funkar (i London) med uttag osv. Fick till svars att man kan ta ut 15000kr på en 7dagars period men att man alltid kan handla med kortet oavsett sålänge det finns pengar dvs.Dom tar 1,5% på valutapåslaget som används/tas ut
    (Sedan pratade jag med Forex som sade att dom tar 1% på växlingspåslaget och ingen avgift ifall man är medlem (Vilket jag är) men mitt kort är inte aktiverat och jag tror inte att jag kommer hinna lösa det innan den 25okt.) Jag nämner detta så ni vet att jag har funderat på tanken ang forex, men ev kanske inte hinner lösa det.
    ekonomi england london resa oktober forex swedbank uttag betala säkert kontanter familj tips
  • Stårschan

    Jag brukar alltid ta ut lite kontanter på Forex på Arlanda. Det är kanske inte det bästa ur ekonomisk synvinkel (för ärligt talat är det inte så stor skillnad på varianterna att jag bryr mig om att jämföra - lika lite som jag kollar i plånboken om jag ska välja den billigaste maträtten när jag väl sitter på en restaurang), men det gör att man har något att fördriva tiden med en stund på flygplatsen.

  • Anonym (London)
    Imsdals skrev 2017-10-17 08:25:04 följande:
    Är superglad för era svar verkligen! kom gärna med mer :)

    En annan tanke/fundering som jag har är det ekonomiska.

    -Boendet skall ha en deposition i cash tex.
    -Sedan vill man såklart ha kontanter när man kommer fram såklart så man kan handla osv när man har med sig småbarn.

    - Skall man ta ut pengar i Sverige eller i England (london) Har hört att ibland är det billigare att ta ut kontanter när man befinner sig på resan istället för att ta ut färdigt alla kontanter via forex i sverige.

    - Vilka ATM maskiner ska man hålla utkik efter och kan man känna sig trygg med?

    -Banken tyckte det är bra att man betalar med kort (men då är det ju en avgift? varje gång.)

    Hur gör ni?

     VAD REKOMENDERAR NI GENERELLT? .
    Pratade med Swedbank om hur det funkar (i London) med uttag osv. Fick till svars att man kan ta ut 15000kr på en 7dagars period men att man alltid kan handla med kortet oavsett sålänge det finns pengar dvs.Dom tar 1,5% på valutapåslaget som används/tas ut
    (Sedan pratade jag med Forex som sade att dom tar 1% på växlingspåslaget och ingen avgift ifall man är medlem (Vilket jag är) men mitt kort är inte aktiverat och jag tror inte att jag kommer hinna lösa det innan den 25okt.) Jag nämner detta så ni vet att jag har funderat på tanken ang forex, men ev kanske inte hinner lösa det.
    Jag tror du tänker lite för mycket. Det är inte annorlunda än att åka till en storstad i Sverige. Använd vilken bankmat som helst, alla är bra. Växla har jag aldrig gjort, alla tar ju kort och orka räkna med påslag och avgifter. Det är en del av resekostnaden.

    Ska du växla så gör det på Arlanda/Landvetter/Vardunuåkerfrån, det räcker med 30-40 pund för småköp, alla tar som sagt kort.
Svar på tråden London Oktober 2017 TIPS?