• Lizziieee

    När försvinner hårda knölar efter bröstinflammstion?

    Jag fick hög feber och mkt ont i ena bröstet i onsdags. På amningsmottagningen sa de att det var ikke bakteriell bröstinflammation och fick hjälp tömma bröstet lite (det kom knappt inget innan sen inflammationen, inte ens med pump). Nu har jag kämpat och försökt amma så ofta som möjligt och handpumpa, och nu är febern nästan borta, men bröstet är

    hårt på utsidan mot armhålan med endel knölar. Det är större än det friska bröstet och fortfrande rött och även om jag ej har feber knappt så är allmäntillståndet lågt.

    Jag har läst om bröstböld och är så rädd det ska utvecklas till det. Borde inte det röda och förhårdnaden försvinna snart, eller är det vanligt att de är kvar ett tag efter att febern gått ner? Eller borde man oroa sig?:/

  • Svar på tråden När försvinner hårda knölar efter bröstinflammstion?
  • Lynxsa

    Åkte på mjölkstockning för 5v sedan. Blev inflammerat så antibiotika 10 dagar. Bröstet var knöligt, hårt och rött flera dagar efter febern släppte. Tydligen kunde det vara så, Ringde och hörde mig för.

    Ring och lyssna med amningsmottagningen

  • EpicNurse
    Lizziieee skrev 2017-10-15 20:36:38 följande:

    Tack för snabbt svar! :) Men är det vanligt att det hårda tar mer tid på sig att försvinna?:/


    Mnjae, vid rätt behandling ska det inte fortsätta vara rött/hårt/ömt. Det kan ju ha gått från mjölkstockning till en faktiskt infektion i bröstet. I så fall behövs behandling med antibiotika.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • syntharen

    Ta kontakt med gynakuten om du har en sån var du bor. Jag fick feber när min son var ca 10 dagar, och ringde gjnakuten som sa att jag skulle komma direkt. Där såg dom att ena bröstet var rött så då tog dom odling på bröstmjölken, jag hade även ett jättehögt infektionsvärde och fick dropp. Sedan gjorde en läkare ett ultraljud på bröstet för att kolla så att det inte var nån böld. (Jag har nog aldrig blivit så väl mottagen på gynakuten här i Malmö, det var iofs en lördag så det var inte många patienter där) Jag fick antibiotika och blev bra rätt snabbt. Men bröstet var lite hårt och knöligt i några veckor efter antibiotikan.

    Jag tycker verkligen du ska kolla upp det, be om odling av mjölken, be om ett cpr.

  • Lizziieee

    Tack så mycket för alla svar! Jag ringde amningsmottagningen och de ville att jag skulle komma in för bedömning och eventuellt göra ett ultraljud på bröstet. Hoppas att det inte är ngt!:)

Svar på tråden När försvinner hårda knölar efter bröstinflammstion?