• Äldre 16 Oct 12:05
    2491 visningar
    2 svar
    2
    2491

    Berätta om förlovning

    (Försökte fatta mig kort, gick sådär). 


     


    Jag och min sambo förlovade oss i somras efter några års förhållande. Vi bor på en annan ort än all annan släkt och har därför inte berättat för någon ännu förutom några vänner i vår närhet. Det är för att vi gärna vill göra det i person och inte via telefon (vilket såklart är upp till var och en hur man vill göra). Nu till helgen är första gången vi ska träffa min del av släkten och då skulle det kunna vara tillfälle att berätta. Men, syftet med att vi ens åker dit är för att min syster fyller år. Ingen speciell ålder (alltså inget superjubileum), och det ska tilläggas att min syster är en sladdis så jag är i 20-årsåldern och hon har inte fyllt 15 än (vill inte outa för mycket). 


     


    Vi kommer att komma dit på fredagen, och eftersom mina föräldrar är skilda kommer vi att ha ett mindre firande för henne på lördagen med ena föräldern. Vi kommer sedan själva att träffa den andra föräldern en snabbis på söndagen, men ej som ett firande. 


     


    Frågan är egentligen om det är okej att berätta på t ex fredagen för den föräldern som vi ska fira med på lördagen? Jag känner att det verkligen är min systers firande och då vill inte jag komma och ?ta över?. Men det börjar kännas konstigt att ha varit förlovade i tre månader men inte berättat, och nästa chans blir till jul (och det är beroende på om vi ens får ledigt). För även om vi berättar på fredagen kommer resten av släkten på lördagen, och då kommer det ju att komma fram. 


     


    Kan också tillägga att jag inte tror att min syster skulle ta illa vid sig, utan hon är den mest generösa och finaste människan jag känner så hon känner allt som oftast bara glädje för andra. Men för mig handlar det väl om vad som anses ?okej?.  


     


    Så kort är frågan: Är det okej att berätta för släkten fast syftet med att vi samlas är för att fira min syster? 

  • Svar på tråden Berätta om förlovning
  • Anonym (Fråga­)
    Äldre 16 Oct 13:05
    #1

    Fråga din syster :)

  • Stårsc­han
    Äldre 16 Oct 13:32
    #2

    Självklart! Särskilt med tanke på att ni inte träffas så ofta. Jag förstår egentligen inte varför du inte har ringt och berättat för mamma tidigare. Visst, det är en stor sak, men inte så stor att den måste smusslas med. Ju längre släkten hålls ovetande, desto surare kan de bli. Eller så tycker de inte att ni tar förlovningen på allvar, när ni inte ens berättar för den närmaste familjen.

    Det finns faktiskt utrymme BÅDE för "Grattis på födelsedagen" OCH "Nämen har ni förlovat er - vad roligt!" på en och samma dag. Det får väl finnas en gräns för hur mycket "i centrum" man kan förvänta sig att stå.

Svar på tråden Berätta om förlovning