• Caarolinecaarlsson

    Letrozol, NaturalCycels, ägglossning.

    Hej!

    Har lite tankar o funderingar jag gärna vill ha hjälp med.

    Jag har använt Natural Cycles i ca 2 månader nu.

    Och började min första kur med letrozol nyss, 5-9.

    Jag plusade på ägglossningstest nu i lördags (14/10), men inte fått någon förhöjd temperatur efter de.

    Är det så att man måste få förhöjd temp? Eller har jag inte fått nån ägglossning trots letrozol?

  • Svar på tråden Letrozol, NaturalCycels, ägglossning.
  • Anonym (göta)

    Hej!Jag har tyvärr inget svar på din fråga utan en fråga till dig . jag ska snart ta min första kur med letzo o har många tankar om äl. på vilken cykelsdag fick du äl?

  • Mllm

    Hej! Hur gick det för dig? Precis samma sak har nu hänt för mig. Tog min första kur letrozol, fick positivt äl-test och kände av äl-värk. Natural Cycles hittar dock ingen ägglossning och tempen har inte stigit. frustrerande att inte veta ifall man haft ägglossning eller inte!

  • Anonym (?)
    Caarolinecaarlsson skrev 2017-10-17 06:50:03 följande:

    Hej!

    Har lite tankar o funderingar jag gärna vill ha hjälp med.

    Jag har använt Natural Cycles i ca 2 månader nu.

    Och började min första kur med letrozol nyss, 5-9.

    Jag plusade på ägglossningstest nu i lördags (14/10), men inte fått någon förhöjd temperatur efter de.

    Är det så att man måste få förhöjd temp? Eller har jag inte fått nån ägglossning trots letrozol?


    Kan man köpa letrozol receptfritt någonstans?
  • Caarolinecaarlsson
    Mllm skrev 2017-10-30 12:54:14 följande:

    Hej! Hur gick det för dig? Precis samma sak har nu hänt för mig. Tog min första kur letrozol, fick positivt äl-test och kände av äl-värk. Natural Cycles hittar dock ingen ägglossning och tempen har inte stigit. frustrerande att inte veta ifall man haft ägglossning eller inte!


    De sjukaste är att jag är på cd 35, och har haft älkänningar i helgen, och positiva äl-test i tre dagar.

    Va nämligen i tisdags förra veckan hos läkaren och då gjorde vi gyn undersökning bara för o se så inget såg konstigt ut eller hänt.

    Oså va de en äggblåsa som va 14,5. Men han sa aldrig att den kommer växa osv så håll koll på ägglossningen nu, eftersom att jag ändå va på cd 31 då, då trodde han la att de höll på att växa tillbaka,

    Så skrev jag här på Fl, och då sa en tjej till mig att kolla med äl test om typ 3-4 dagar, för den kan växa 2mm om dagen o släpper när den är runt 20mm.

    Och mycke riktigt så hade jag ju äl känningar osv.

    Så är ju helt galet att fått typ älkänningar o positiva test två gånger nuu på en månad.. men så himla jobbigt för cykeln blir ju så jävla lång :( och vet inte än om jag fått ägglossning för ingen höjning denna gången häller!!

    Så kroppen spelar mig verkligen ett spratt alltså

    Men vart är du o cykeln nudå? Väntar på mens eller? :)

    Jag vet inte om man verkligen ska förlita sig så på NC med "rejäl" höjning får att veta att man fått de eller inte, min kropp kanske inte alls funkar så?

    Eller så stegrar de bara med 0.20, o de kan de ju pendla mellan under månadens alla andra dagar med liksom.
  • Mllm
    Caarolinecaarlsson skrev 2017-10-30 21:06:46 följande:

    De sjukaste är att jag är på cd 35, och har haft älkänningar i helgen, och positiva äl-test i tre dagar.

    Va nämligen i tisdags förra veckan hos läkaren och då gjorde vi gyn undersökning bara för o se så inget såg konstigt ut eller hänt.

    Oså va de en äggblåsa som va 14,5. Men han sa aldrig att den kommer växa osv så håll koll på ägglossningen nu, eftersom att jag ändå va på cd 31 då, då trodde han la att de höll på att växa tillbaka,

    Så skrev jag här på Fl, och då sa en tjej till mig att kolla med äl test om typ 3-4 dagar, för den kan växa 2mm om dagen o släpper när den är runt 20mm.

    Och mycke riktigt så hade jag ju äl känningar osv.

    Så är ju helt galet att fått typ älkänningar o positiva test två gånger nuu på en månad.. men så himla jobbigt för cykeln blir ju så jävla lång :( och vet inte än om jag fått ägglossning för ingen höjning denna gången häller!!

    Så kroppen spelar mig verkligen ett spratt alltså

    Men vart är du o cykeln nudå? Väntar på mens eller? :)

    Jag vet inte om man verkligen ska förlita sig så på NC med "rejäl" höjning får att veta att man fått de eller inte, min kropp kanske inte alls funkar så?

    Eller så stegrar de bara med 0.20, o de kan de ju pendla mellan under månadens alla andra dagar med liksom.


    Ja alltså långa cykler är ju så jobbiga! Mina har legat på över 70 dagar så därför fick jag utskrivet letrozol.

    Kändes verkligen som om jag hade ägglossning så det känns trist nu att inte veta ifall ägget släppte eller inte. Låg temperatur har jag så gissar att det inte släppte. Nu vet jag ju inte alls hur kroppen kommer att reagera vidare. Ska jag vänta på att en ägglossning ännu skall ske eller ska jag vänta in mensen? Bim nästa vecka ifall det släppte ett ägg men...

    låter ju i alla fall positivt för dig om du har ägglossning nu! Hoppas ägget släpper för dig och att ni lyckas denna gång! Håll mig gärna uppdaterad med hur det går.
  • Caarolinecaarlsson
    Mllm skrev 2017-10-30 21:55:31 följande:

    Ja alltså långa cykler är ju så jobbiga! Mina har legat på över 70 dagar så därför fick jag utskrivet letrozol.

    Kändes verkligen som om jag hade ägglossning så det känns trist nu att inte veta ifall ägget släppte eller inte. Låg temperatur har jag så gissar att det inte släppte. Nu vet jag ju inte alls hur kroppen kommer att reagera vidare. Ska jag vänta på att en ägglossning ännu skall ske eller ska jag vänta in mensen? Bim nästa vecka ifall det släppte ett ägg men...

    låter ju i alla fall positivt för dig om du har ägglossning nu! Hoppas ägget släpper för dig och att ni lyckas denna gång! Håll mig gärna uppdaterad med hur det går.


    Ja sånt är ju värdelöst!! Då går ju tiden ganska så jätte fort om man planerar barn.

    Åh så trist eller! Samtidigt är de så himla jobbigt o "leta" efter tecken, man vill ju bara att allt ska flyta på!

    Jag ska iallafall invänta mens. Kommer ingen mens så ska jag ta provera, sen dubbeldos av letrozol.

    Har du fått utskrivet provera? Tänkter att de skulle ju va bra o ha ifallomatt inte ägglossning sker så behöver man ju inte gå o vänta på mens i år o dar!

    Vänta tills nästa vecka, händer ingenting och du har negativt gravtest så skulle jag ta provera eller be att få se utskrivet isåfall :)

    Sen har jag hört att letrozol typ "tar" varannan gång, så dubbeldos kanske hjälper?

    Hoppas de! Har förhöjd temp, men NC har inte satt ut nån ägglossning så, känner att jag förlitar mig inte för mycke på NC än alltså, de har bara krånglat för mig hittills.

    Jaa men jag följer gärna dig med! Hur allt går :)

    Vi sitter väl typ i samma sits så kan va kul o veta hur allt går :D
  • Mllm

    Provera har jag inte fått nej. Fick bara tre omgångar med dubbeldos av letrozol. Ska ta en tablett två ggr om dagen dag 5-9 i cykeln. Ifall det inte blivit någon graviditet på dessa tre doser skulle jag ta kontakt med min gynekolog igen.

    Kroppen beter sig jättekonstigt nu. Vet faktiskt inte alls vad jag ska förvänta mig. Tempen var dessutom ovanligt låg imorse.

    Har du barn sen innan?

    Jag har själv en 5-åring och med honom blev jag gravid på första försöket efter p-piller stopp. Nu har jag dock en ny sambo som inte har några barn sen tidigare så oron finns ju där att det kanske är hos honom "felet" sitter.

  • Caarolinecaarlsson
    Mllm skrev 2017-10-31 15:35:49 följande:

    Provera har jag inte fått nej. Fick bara tre omgångar med dubbeldos av letrozol. Ska ta en tablett två ggr om dagen dag 5-9 i cykeln. Ifall det inte blivit någon graviditet på dessa tre doser skulle jag ta kontakt med min gynekolog igen.

    Kroppen beter sig jättekonstigt nu. Vet faktiskt inte alls vad jag ska förvänta mig. Tempen var dessutom ovanligt låg imorse.

    Har du barn sen innan?

    Jag har själv en 5-åring och med honom blev jag gravid på första försöket efter p-piller stopp. Nu har jag dock en ny sambo som inte har några barn sen tidigare så oron finns ju där att det kanske är hos honom "felet" sitter.


    Okej men va konstigt att du inte fick de med! Tänker mer för får man ingen ägglossning med hjälp av letrozol så kommer ju inte mensen på jättelänge, och då förlängs ju allt!

    Hoppas mensen kommer snart då så de bara är o börja om igen :)

    Jaha okej, då förstår jag :)

    Nä jag har inget barn. Men blev gravid för två årsen, undertiden jag käka p-piller. Men fick göra abort då inte allt stämde i livet.
  • Mllm

    Hej igen! Hur går det för dig?

    Själv blir jag galen på denna väntan. Ingen ägglossning ännu på CD 19. Tokblankt Äl-test.

    Frustrerande att inte veta vad jag skal vänta in. Kommer jag ännu att få en ägglossning eller ska jag vänta på mensen? Letrozol skulle ju korta ner min otroligt långa cykel men kommer den bara att bli ännu längre nu?

  • Caarolinecaarlsson
    Mllm skrev 2017-11-03 12:00:19 följande:

    Hej igen! Hur går det för dig?

    Själv blir jag galen på denna väntan. Ingen ägglossning ännu på CD 19. Tokblankt Äl-test.

    Frustrerande att inte veta vad jag skal vänta in. Kommer jag ännu att få en ägglossning eller ska jag vänta på mensen? Letrozol skulle ju korta ner min otroligt långa cykel men kommer den bara att bli ännu längre nu?


    Hej! Jag har äntligen fått äl, på cd 33.. enligt NC ska jag haft de för 6 dagarsen, och har faktiskt fått höjd temp med, så denna gången litar jag mer på de! Men väldigt sent..

    O ska ha mens nästa helg, så är också bara i vänta processen. Värdelöst!

    Ja fy, sitta o vänta hela tiden är ju super trist!

    Tycker du ska ta kontakt med din läkare igen och ifrågasätta, för de är ju väldigt korkat o bara ge sig letrozol om ägglossning inte ens kommer, då blir ju inte menscykeln kortare direkt,

    Sen kan man ju inte förvänta sig att se ska ske två gånger i månaden som de blev för mig nu, de är nog inte så vanligt.

    Så om allt ska börja funka normalt måste ju mensen komma så man får nya försök liksom.

    Jag hade ringt läkaren igen!
  • Mllm

    Idag fick jag bekräftat att ägglossning skett i på cykeldag 23! Senaste cykeln var ju över 70 dar så denna blir ju ändå betydligt kortare, gissar på ca 40 dar.

    Har inte fått positivt på ngt äl-test så var inte riktigt beredd på att få äl nu så tyvärr hade vi inte sex under de två mest fertila dagarna. Får ju i alla fall börja på ny kur sen då mensen kommer så hoppas det fungerar bättre då.

  • Lillatjejen1992

    Inne på första letrozole kuren nu. Cd 15 fick jag positivt ältest, cd 16 gjordes vul och endast en 9mm äggblåsa fanns, alltså ingen ägglossning i sikte som testen påstod. Cd 21 gjordes nytt vul och blåsan var då 22mm och har haft känningar igår och idag.

    Enligt min läkare är ägglossningstesterna inte att lita på vid letrozole behandling utan att vul är ett måste. Sett flera här på fl som blir hemskickade med letrozole och inte får kolla äggblåsorna på vul. Konstigt att det är så olika.


    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Lillatjejen1992
    Anonym (?) skrev 2017-10-30 13:16:53 följande:

    Kan man köpa letrozol receptfritt någonstans?


    Svar nej. Endast receptbelagt och finns anledning till det :)
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Anonym (Marie__)
    Caarolinecaarlsson skrev 2017-10-31 06:53:06 följande:

    Ja sånt är ju värdelöst!! Då går ju tiden ganska så jätte fort om man planerar barn.

    Åh så trist eller! Samtidigt är de så himla jobbigt o "leta" efter tecken, man vill ju bara att allt ska flyta på!

    Jag ska iallafall invänta mens. Kommer ingen mens så ska jag ta provera, sen dubbeldos av letrozol.

    Har du fått utskrivet provera? Tänkter att de skulle ju va bra o ha ifallomatt inte ägglossning sker så behöver man ju inte gå o vänta på mens i år o dar!

    Vänta tills nästa vecka, händer ingenting och du har negativt gravtest så skulle jag ta provera eller be att få se utskrivet isåfall :)

    Sen har jag hört att letrozol typ "tar" varannan gång, så dubbeldos kanske hjälper?

    Hoppas de! Har förhöjd temp, men NC har inte satt ut nån ägglossning så, känner att jag förlitar mig inte för mycke på NC än alltså, de har bara krånglat för mig hittills.

    Jaa men jag följer gärna dig med! Hur allt går :)

    Vi sitter väl typ i samma sits så kan va kul o veta hur allt går :D


    Hur går det för er? Vad menar du med att Letrozol "tar" varannan gång? Blir det bara ägglossning varannan gång!? Det låter ju inte alls bra. Ska börja första kuren denna cykel nämligen, så är lite nyfiken? :) Varför tar man inte dubbel dos direkt om det är så stor risk att det inte blir ägglossning? Någon som vet hur effektivt det är egentligen, får lite olika indikationer (allt från värdelöst till superbra)!?
  • Mllm
    Anonym (Marie__) skrev 2017-11-22 22:10:22 följande:

    Hur går det för er? Vad menar du med att Letrozol "tar" varannan gång? Blir det bara ägglossning varannan gång!? Det låter ju inte alls bra. Ska börja första kuren denna cykel nämligen, så är lite nyfiken? :) Varför tar man inte dubbel dos direkt om det är så stor risk att det inte blir ägglossning? Någon som vet hur effektivt det är egentligen, får lite olika indikationer (allt från värdelöst till superbra)!?


    Jag tog min första kur (dubbelkur) i oktober. Enligt läkaren skulle ägglossningen komma ganska snabbt, typ dag 3 eller 4 på kuren. Fick positiva äl-test men ingen äl. Sen på dag 24 fick jag plötsligt äl. Testade positivt i måndags! Helt otroligt! Tog sig på första försöket med letrozol. Håller tummarna för dig.
  • Mllm
    Anonym (Marie__) skrev 2017-11-22 22:10:22 följande:

    Hur går det för er? Vad menar du med att Letrozol "tar" varannan gång? Blir det bara ägglossning varannan gång!? Det låter ju inte alls bra. Ska börja första kuren denna cykel nämligen, så är lite nyfiken? :) Varför tar man inte dubbel dos direkt om det är så stor risk att det inte blir ägglossning? Någon som vet hur effektivt det är egentligen, får lite olika indikationer (allt från värdelöst till superbra)!?


    Blev kanske lite otydligt men jag testade alltså positivt på graviditetstest i måndags :)
  • Anonym (Marie__)
    Mllm skrev 2017-11-23 19:48:25 följande:

    Blev kanske lite otydligt men jag testade alltså positivt på graviditetstest i måndags :)


    Men Så fantastiskt!! Grattis!! :) Så härligt att höra om att det går bra. Är så lätt att bara se och höra om det negativa. Nu blev jag extra peppad. :)
Svar på tråden Letrozol, NaturalCycels, ägglossning.