• Anonym (V & B)

Är det här märket så himla speciellt?

En jag känner har Villeroy och Boch porslin och tycker att det är så speciellt och att ingen annan har så dyrt porslin verkar hon tro. Så nu frågar jag er om det är ett så himla speciellt och dyrt märke eller inte? Hon har visserligen många tallrikar, uppläggningsfat, kaffekoppar och skålar etc så hennes servis är stor men jag undrar mest om hur du uppfattar märket och om du eller någon du känner har det? (Tänker främst om du har en hel servis och inte bara något fat eller skål.)

• Svar på tråden Är det här märket så himla speciellt?
  • Stårschan

Är hon 14 eller nyrik klassresenär eftersom hon ids trycka ner sånt strunt i halsen på sina vänner? Osmakligt att vilja framhäva att något är dyrt och därmed "fint".

• Anonym (V & B)
    Stårschan skrev 2017-10-17 16:06:06 följande:
    Är hon 14 eller nyrik klassresenär eftersom hon ids trycka ner sånt strunt i halsen på sina vänner? Osmakligt att vilja framhäva att något är dyrt och därmed "fint".
    Hon är varken 14 eller nyrik men dessvärre besatt av märken och vad saker kostar. Allt ska mätas i pengar vad man än pratar om. Obestämd

• Anonym (nja)

Smaken är ju olika, det finns ju fina serviser och om din vän dessutom lagar god mat och har ett smakfullt hem så passar det bra med stilrent porslin.
    Personligen skulle jag inte lägga några större summor på sådant.

• Efraim Barkbit

Nej det är inte särskilt dyrt eller exklusivt. Kan köpas i de flesta butiker typ Cervera. Ca halva priset mot Royal Copenhagen.

• Carambolan

Är det arvetgods från 1800-talet skulle jag kanske bli impad, men är det nåt de köpt på Cervera nyligen känns det som vilket medelsvenssonporslin som helst

• Anonym (V & B)
    Anonym (nja) skrev 2017-10-17 16:11:11 följande:
    Smaken är ju olika, det finns ju fina serviser och om din vän dessutom lagar god mat och har ett smakfullt hem så passar det bra med stilrent porslin.
    Personligen skulle jag inte lägga några större summor på sådant.
     Hennes hem är fint och porslinet passar hemmet så det är inte det jag är ute efter med min fråga utan jag undrar mer om gemene man anser att det är ett dyrt porslin eller om det är i en prisklass som många (med stabil ekonomi) köper porslin i eller inte? 
  • Anonym (V & B)
    LFF skrev 2017-10-17 16:22:42 följande:
    Gör din egen bedömning om du tycker det är märkvärdigt:

royaldesign.se/Villeroy_Boch.aspx#1

Själva har vi dessa från Rörstrand:

royaldesign.se/Search.aspx?s=sundborn#1
    Jag vet hur jag uppfattar märket men undrar hur alla andra uppfattar det så därför frågar jag. Jag uppfattar det som att dom flesta som har en stabil ekonomi och karriär (lite över snittet kanske) kan köpa märket och för mig som inte är ett proffs på porslin är det lika "fint" som Rörstrand t ex. Det är säkert inget som städerskor, förskolelärare och folk som lever på existensminimum köper men inte heller lyx på hög nivå.
  • Påven Johanna II
    Anonym (V & B) skrev 2017-10-17 16:17:21 följande:
     Hennes hem är fint och porslinet passar hemmet så det är inte det jag är ute efter med min fråga utan jag undrar mer om gemene man anser att det är ett dyrt porslin eller om det är i en prisklass som många (med stabil ekonomi) köper porslin i eller inte? 
    Det är, skulle jag i i alla fall tippa på, en prisklass som väldigt många kan ha råd med. Sedan är det väl många som ändå inte köper den, utan äter på stengods från IKEA och liknande. Matporslin har väl råkat ut för en sjunkande popularitet på senare år även om det kanske håller på att vända nu när inredningsintresserade lägger ut matbilder som de strösslar snittblommor över på instagram.

Själv fick jag en väldigt stor servis från Hermes av min mamma nu när jag fyllde år senast. Den kan jag tänka mig är dyrare (den var heller inget jag hade önskat mig, det var mer en sak mamma tyckte att jag behövde ).
  • BuoBä

Bättre vardagsporslin skulle jag klassa det som. Den som köper det tänker jag är nån som gillar känslan av att ta fram och äta på fina tallrikar. Eller så är det ett par som vill slänga ut sitt hopkok av mina och dina tallrikar, och önskar sig servicedelar i bröllopspresent.

Svar på tråden Är det här märket så himla speciellt?