• Anonym (Trötter)

Konstant trött och utmattad

Jag talar sällan aldrig om för min omgivning om hur jag mår. Jag håller tyst oftast, ibland kan jag nämna men får då höra att det är normalt.

Jag vet att det inte är normalt.

Jag har sen barnsben alltid varit extremt trött! Jag behöver mer än 8 timmars sömn och även vila på dagen. Jag blir oftast så trött efter en runda på stan eller träning att jag måste sova 1-2 timmar för att orka resten av dagen. Ändå somnar jag i soffan oftast även på kvällar innan säng.

Min sambo säger att jag är en trött människa.. att jag bara sover. Men jag orkar verkligen inte!! Jag är så trött så jag inte kan hålla ögonen öppna och jag blir yr. Jag gråter av trötthet.

Mina föräldrar säger att det är normalt för jag var sån sen barn. Jag minns även tonårstiden, jag sov så mycket!! Jag tränade mycket förut, men det tog så på mina krafter och efter varje träning så blev jag nästan alltid sjuk! Kände alltid att halsont kom och extrem trötthet så fick ta en vilodag. Sen försvann halsont ovh jag kund träna 2 dagar sen var den tillbaka.

Men på mitt ena jobb nu går det bra, jag är i ständig rörelse och alltid på språng så jag hinner inte bli trött. Men efter 3 dagars arbete så känner jag sån trötthet och får sjukdomssymptom och utmattningssymptom.

det värsta jag minns är ett jobb jag hade, jag var så trött på jobbet att jag gömde mig i en lokal och låtsades göra något men satte mig och sov 1 timma varje dag!, jag klarade inte av att vara vaken. Jag försökte allt men lyckades inte. På mitt ena nuvarande jobb är jag bara på några timmar, det är väldigt lugnt men jag kan knappt hålla mig vaken. Det gör mig arg för det är jobbigt att vara så trött och orkeslös. Jag mår dåligt av det! Jag klarar inte en vardag som andra gör. Jag vet att ska jag bli bortbjuden en kväll så måste jag vila innan för att orka om jag varit uppe tidigt .

Jag vill ha orken som alla andra. Mitt humör är väldigt svängigt och jag blir grinig.

Idag vakna jag 10.00 och nu är jag så trött att jag måste vila. Jag orkar inte!!!

Läkaren har jag varit hos men det hittar inget fel :(.

• Svar på tråden Konstant trött och utmattad
  • Anonym (Också trött)

Jag vet precis hur du har det. Är alltid trött och orkeslös!

• Anonym (T)

Vilka prover tog hos läkaren?

• Anna74a

Jag har också känt mig trött större delen av mitt liv, för ca en månad sedan drog jag ned på gluten och kolhydrater och känner mig mycket piggare.
    Kanske kan man vara känslig mot sånt även fast man inte är helt glutenintolerant.
    Man kan ju alltid testa sig fram.
    Kram

• Anonym (Konstant? Eller perioder?)

Kolla upp och läs på lite om lupus

• Anonym (Trötter)
    Anna74a skrev 2017-10-19 12:50:29 följande:

Jag har också känt mig trött större delen av mitt liv, för ca en månad sedan drog jag ned på gluten och kolhydrater och känner mig mycket piggare.

Kanske kan man vara känslig mot sånt även fast man inte är helt glutenintolerant.

Man kan ju alltid testa sig fram.

Kram

Skönt att det funka för dig. Jag har testat i 2 års tid med ändrade kostvanor men blev nästan värre. Kolhydrater och fett och socker drog jag in på sakta men säkert men blev tröttare. Åt mer grönt och mer protein men fungerade inte.

Bra att det fungerade för dig, jobbigt att vara trött
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (T) skrev 2017-10-19 12:47:24 följande:

Vilka prover tog hos läkaren?

Minns inte alla tester det tagit. Berättade mina symtom och sen tog de en massa tester men inget avvikande såg det i testerna. Får gå tillbaka och be dom ta alla möjliga tester. Vet inte om man är känslig mot mjölkprotein och gluten och det kan vara en orsak ?
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Konstant? Eller perioder?) skrev 2017-10-19 12:51:09 följande:

Kolla upp och läs på lite om lupus

Konstant men ibland lite mildare så man orkar. Idag har jag varit uppe sen 10.00 och har "städat", de jag orka var disken och torrmoppa. Nu börjar jag bli måttligt trött. Hinkar i mig kaffe dagligen men det fungerar inte på mig.
  • Anonym (Konstant? Eller perioder?)

sv.m.wikipedia.org/wiki/Systemisk_lupus_erythematosus

Ofta börjar sjukdomen med ledsmärtor, artrit, förstorade lymfkörtlar, njurpåverkan, muskelsmärtor, kronisk trötthet, olustkänsla och feber. Det är också vanligt att sjukdomen inleds i samband med en graviditet. Symptomet beror på vilket organ eller annan vävnad som drabbats. Njurar, hjärta (perikardit), lunga (pleurit), centrala nervsystemet och blodkärl är organ som kan vara angripna. Hud, leder, muskler och benmärg kan också vara angripna. Sjukdomen är i perioder värre och i perioder bättre. Raynauds fenomen kan även vara ett symptom för patienter i vissa fall. Sjukdomen förekommer också tillsammans med Sjögrens syndrom.

Det kanske mest socialt störande symptomet är fatigue, vilket är ett subjektivt obehagligt symptom som gränsar mellan trötthet och utmattning. Det förhindrar personen från att fungera med normal kapacitet. Besväret kan ta sig olika uttryck. En del patienter upplever nästan ingen trötthet, medan andra kan ha problem att kliva upp ur sängen. Det verkar också ibland akut vilket tvingar personen att vila ut. Detta kan medföra att man inte kan delta i det sociala livet på lika villkor som en frisk person. Funktionshindret är osynligt vilket gör det hela än värre och personen kan tyckas lat. Det är en mental trötthet, som verkar utanför det som är normal fysisk trötthet.[18]

• Anonym (KanskeB12)

Känner också igen mig. Det visade sig att jag hade rejäl b12-brist. Om du ska ta test på dina värden så be dem specifikt kolla b12. Mitt var så lågt att jag fick ta det intravenöst i några veckor. Nu tar jag det som en vanlig vitamin och får göra det resten av livet då min kropp inte kan tillgodogöra sig det via maten. Blev stor skillnad när mina värden var normala igen.

www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Blodbrist-pa-grund-av-for-lite-vitamin-B12/

• Ajdidodii

Tycker att det låter som ME/CFS, speciellt med tanke på att tröttheten inte går att vila bort och att du får sjukdomssymptom vid ansträngning.

• Anonym (Wildrat)

Har du kollat sköldkörteln och ämnesomsättningen? Jag känner också igen symptomen och jag har hypotyreos.

När det gäller kosten så kan du ju inte dra ner på kolhydrater och fett samtidigt. Det är ju dessa som är kroppens drivmedel så det är inte konstigt att du inte blev piggare. Drar du ner på kolhydraterna så måste du öka på fettet så du fortsätter få i dig tillräckligt med energi.

Protein bygger kroppen, fett bygger kroppen och ger energi, kolhydrater tillför bara energi.

• Anonym (Sara)

Låter precis som om du har en tyst infektion i kroppen. Typ borrelia som blivit kronisk. Kolla runt och fråga i facebookgrupper om borrelia så kanske du hittar svar.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Konstant? Eller perioder?) skrev 2017-10-19 13:06:37 följande:

sv.m.wikipedia.org/wiki/Systemisk_lupus_erythematosus

Ofta börjar sjukdomen med ledsmärtor, artrit, förstorade lymfkörtlar, njurpåverkan, muskelsmärtor, kronisk trötthet, olustkänsla och feber. Det är också vanligt att sjukdomen inleds i samband med en graviditet. Symptomet beror på vilket organ eller annan vävnad som drabbats. Njurar, hjärta (perikardit), lunga (pleurit), centrala nervsystemet och blodkärl är organ som kan vara angripna. Hud, leder, muskler och benmärg kan också vara angripna. Sjukdomen är i perioder värre och i perioder bättre. Raynauds fenomen kan även vara ett symptom för patienter i vissa fall. Sjukdomen förekommer också tillsammans med Sjögrens syndrom.

Det kanske mest socialt störande symptomet är fatigue, vilket är ett subjektivt obehagligt symptom som gränsar mellan trötthet och utmattning. Det förhindrar personen från att fungera med normal kapacitet. Besväret kan ta sig olika uttryck. En del patienter upplever nästan ingen trötthet, medan andra kan ha problem att kliva upp ur sängen. Det verkar också ibland akut vilket tvingar personen att vila ut. Detta kan medföra att man inte kan delta i det sociala livet på lika villkor som en frisk person. Funktionshindret är osynligt vilket gör det hela än värre och personen kan tyckas lat. Det är en mental trötthet, som verkar utanför det som är normal fysisk trötthet.[18]

Alla de här sjukdomarna har gemensamt att de orsakas av fästingburna infektioner.
  • Anonym (Lika)

Jag är precis lika dan! Blir extremt trött och utmattad av att göra minsta lilla. Många gånger sjukskriver jag mig från jobbet för jag är så trött att jag mår illa och bara gråter.
    Jag somnar om jag sätter mig ner för att läsa (jag pluggar och kurslitteraturen är ofta väldigt sövande). Jag vilar så ofta jag får chansen och folk kanske uppfattar mig som lat men jag är verkligen helt slut!
    Har tagit alla prover men läkarna hittar inget.

• Anonym (veggie)

Jag vet precis hur hemskt det är, för jag har också haft det så hela mitt liv! Testat allt som finns att testa. Haft en såå kass livskvalitet egentligen. Tills för knappt två år sen, då jag blev vegan. Då var jag 37, och redan efter nån knapp månad kändes det som att jag fått ett nytt, nån annans liv!! Jag äter nyttig vegansk kost (som jag först tyckte var ganska äckligt undre flera månader men nu gillar). Jättemycket frukt, grönsaker, fullkorn, tofu, linser, bönor, nötter, avocado, nån färdig sojaprodukt då och då. Dricker sojamjölk, havremjölk. Och nåt onyttigt nån gång ibland, men fortf veganskt.

Är inte hyperpigg, men alltså, i jämförelse är det som en dröm!! Trodde ALDRIG att jag skulle kunna må såhär. Komma hem från jobb och kunna VÄLJA om jag vill softa eller träna, om jag vill ta en kvällspromenad, engagera mig i nåt på min fritid etc etc!

Tog dock tid för smaklökarna att ändras, men det var såå otroligt värt det!

• Anonym (Trötter)

Vad hemskt att många känner samma :(.

Att konstant vara så trött och utmattad tar på psyket och kroppen.

Jag har blivit markant glömsk på sistone och det skrämmer mig. Men antagligen stressen.

Egentligen har jag inget stressigt liv, det är jag som sätter press och ser alla ?måsten?.

Jag ska kolla upp mig på VC, min mamma har fel på sin sköldkörtel men jag hoppas inte jag har det!

Jag har ett hjärtfel som är litet. Men enligt läkaren spelar ingen roll

• Zaxika

Sköldkörtel sjukdom är väldigt ärftligt och speciellt vanligt bland kvinnor.

Be om att få veta ditt Tsh värde, många läkare tycker det är acceptabelt att ha under 4, men många förespråkar ett lägre Tsh än så.

• Anonym (U)

Jag var som du o det var sköldkörteln. Min hade i princip lagt av helt när jag äntligen sökte för det. Jag ville inte vara till besvär:/

Svar på tråden Konstant trött och utmattad