• Anonym (??)

Uppskjuter p-piller klimakteriet /menopaus?

Jag har en dum fråga. Eftersom det är känt att kvinnors fruktsamhetstid till viss del beror på att alla har ett begränsat antal ägg under sin livstid och att hur länge dessa räcker styr när klimakteriet inträder, undrar jag vad som påverkar detta.

Kan p-piller - som förhindrar ägglossning (=och äggproduktion?) skjuta upp slöseriet med ägg, och i sin tur göra att klimakteriet inträffar tidigare?

Eller finns äggen redan där, bara det att hormonet från p-pillret gör att det inte mognar?

• Svar på tråden Uppskjuter p-piller klimakteriet /menopaus?
  • äsch

Äggen finns där från födseln. Även om man äter p-piller så sker en kontinuerlig celldöd. En kvinna föds med ca 400 000 ägg, men när hon får sin första mens har en rätt stor del av dem redan dött. Även under tiden hon är fertil så dör en massa ägg. Om man tänker att en kvinna har mens i ca 30 år, varje månad så blir det bara runt 400 av de 400 000 äggen hon föddes med som skulle kunna bli barn ändå.

• Anonym (??)
    äsch skrev 2017-10-19 12:20:22 följande:

Äggen finns där från födseln. Även om man äter p-piller så sker en kontinuerlig celldöd. En kvinna föds med ca 400 000 ägg, men när hon får sin första mens har en rätt stor del av dem redan dött. Även under tiden hon är fertil så dör en massa ägg. Om man tänker att en kvinna har mens i ca 30 år, varje månad så blir det bara runt 400 av de 400 000 äggen hon föddes med som skulle kunna bli barn ändå.

men jag har hört att p piller samt andra preventivmedel kan fördröja klimakteriet då det tar bort ägglossningen. Även på informationsbladen om p-piller står det så numera. Eller det kanske påverkar fast jätte lite ?
  • EpicNurse
    Anonym (??) skrev 2017-10-19 12:25:06 följande:

men jag har hört att p piller samt andra preventivmedel kan fördröja klimakteriet då det tar bort ägglossningen. Även på informationsbladen om p-piller står det så numera. Eller det kanske påverkar fast jätte lite ?

Ja det förhindrar ägglossningen, men försenar inte klimakteriet. Inte nämnvärt i alla fall. Ett par månader kanske. Antar att man måste skriva så för det typ inte går att forska på det eftersom mn inte vet vad som hade hänt om kvinnan haft/inte haft p-piller. Det är ju extremt individuellt. Man kan ha 2 eller 200.000 ägg i äggstockarna när man kommer i klimakteriet. Dom dör eller tillbakabildas.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (??)
    EpicNurse skrev 2017-10-19 12:40:35 följande:

Ja det förhindrar ägglossningen, men försenar inte klimakteriet. Inte nämnvärt i alla fall. Ett par månader kanske. Antar att man måste skriva så för det typ inte går att forska på det eftersom mn inte vet vad som hade hänt om kvinnan haft/inte haft p-piller. Det är ju extremt individuellt. Man kan ha 2 eller 200.000 ägg i äggstockarna när man kommer i klimakteriet. Dom dör eller tillbakabildas.

är det ärftligt när man hamnar i klimakteriet samt hur länge man kan få barn ? För alla kvinnor i min närmsta släkt har gått på p-piller länge innan dom skaffade barn och fått barn sent (närmare 40 ) är rädd att jag inte har samma förmåga då jag aldrig gått på p piller . Funderat på detta länge
  • äsch
    Anonym (??) skrev 2017-10-19 12:58:29 följande:
    är det ärftligt när man hamnar i klimakteriet samt hur länge man kan få barn ? För alla kvinnor i min närmsta släkt har gått på p-piller länge innan dom skaffade barn och fått barn sent (närmare 40 ) är rädd att jag inte har samma förmåga då jag aldrig gått på p piller . Funderat på detta länge
    Det finns säkert någon som kan det här bättre än jag, men jag tror att det till viss del är genetiskt ärftligt när du kommer in i klimakteriet. Det finns ju individuella skillnader också. Att de har kommit in i klimakteriet sent för att de har ätit p-piller är nog ganska osannolikt. Folk kommer ju in i klimakteriet även under tiden de äter p-piller. Men du ska nog aldrig ta för givet att bara för att det var så för en del kvinnor i din släkt så blir det samma för dig, för det kan du aldrig veta.
  • Anonym (Klimot)

För min del var det ärftligt att jag kom in i klimakteriet för tidigt då det finns på min mors sida.
    Det hade inget med antal år jag åt p-piller att göra.

• Anonym (??)
    Anonym (Klimot) skrev 2017-10-19 14:09:32 följande:

För min del var det ärftligt att jag kom in i klimakteriet för tidigt då det finns på min mors sida.

Det hade inget med antal år jag åt p-piller att göra.

Hur gammal var du när du gick in i klimakteriet o hur länge åt du p piller?
  • Anonym (Klimot)

32 år. Ätit p-piller till och från i ca 10 år ungefär, dvs spannet mellan 20-30 års ålder.

• Anonym (??)
    Anonym (Klimot) skrev 2017-10-19 14:32:08 följande:

32 år. Ätit p-piller till och från i ca 10 år ungefär, dvs spannet mellan 20-30 års ålder.

oj vad tidigt. Hur gammal va du när du fick mens ?
  • EpicNurse

Ja det är ärftligt till viss del!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (??)
    EpicNurse skrev 2017-10-19 14:49:21 följande:

Ja det är ärftligt till viss del!

vad mer kan påverka tidigt klimakterium?
  • Anonym (Klimot)

Lite över 14 år var jag, så inte så tidigt.

• Haskel
    Anonym (??) skrev 2017-10-19 14:58:27 följande:

vad mer kan påverka tidigt klimakterium?

Skador, sjukdomar, genetisk mångfald, "missbildningar", miljögifter, och allmänt leverne.
  • Anonym (??)
    Haskel skrev 2017-10-19 15:17:55 följande:

Skador, sjukdomar, genetisk mångfald, "missbildningar", miljögifter, och allmänt leverne.

vadå för sjukdomar ? Vad menas med genetisk mångfald?
Svar på tråden Uppskjuter p-piller klimakteriet /menopaus?