• Anonym (less)

partner med dålig attityd

Min partner kan ibland få humörsvängningar och får då väldigt dålig attityd.
    kan typ ge ifrån sig så överdrivna kommentarer vilket i sin tur gör mig så irriterad och jag "sänker mig " till samma nivå till slut och så blir det ett tjafs och dålig stämning.

Undrar hur jag kan vända detta, och kanske "lära" både mig själv och min partner att inte ta till en otrevlig ton och attityd.

Någon som känner igen sig eller problematiken.?  hur man kan lösa det?

Säg till exempel att hen tar disken och slänger ur sig "du diskar fan aldrig".
    en kommentar som är väldigt överdriven och så klart inte sann
    Har prövat att bemöta det på olika sätt, men hen fortsätter argumentera på barnsligt/irriterande/otrevligt sätt
    Så står vi där och klagar på varandras brister när det kommer till vem som städar/inte städar mest

Leder ofta till en känsla att det förstör mitt humör och så också min (vår) dag/kväll .

• Svar på tråden partner med dålig attityd
  • Anonym (Slippa)

Tråkigt.Markera klart och tydligt att du inte accepterar sånt.Fråga ochså om han mår dåligt och be honom söka hjälp.Jag hade inte orkat leva med sån.

• Skata

Jag känner igen problematiken men har inget bra tips på hur man bryter det när det är igång. Håller din partner med om att det här beteendet är problematiskt? Jag tänker att det enklaste sättet att komma till rätta med det kanske är att partnern gör en ansträngning för att inte uttrycka sig på det sättet. En annan variant kanske kan vara att du försöker ignorera uttalandet just när det kommer och att ni, om ni behöver, tar diskussionen när den värsta irritationen har lagt sig. Förutsatt då att din partner inte kör med samma stil alltid...

• Anonym (less)
    Skata skrev 2017-10-19 19:47:34 följande:

Jag känner igen problematiken men har inget bra tips på hur man bryter det när det är igång. Håller din partner med om att det här beteendet är problematiskt? Jag tänker att det enklaste sättet att komma till rätta med det kanske är att partnern gör en ansträngning för att inte uttrycka sig på det sättet. En annan variant kanske kan vara att du försöker ignorera uttalandet just när det kommer och att ni, om ni behöver, tar diskussionen när den värsta irritationen har lagt sig. Förutsatt då att din partner inte kör med samma stil alltid...

Nja jag är nog mer känslig för vilket tonläge någon använder 
    och min partners familj är man mer skrikig på varandra, som barn stökigt/bråkigt och föräldrar som skriker att de ska va lugna/tysta/sluta.. så hen försvarar det lite med att det är en vana eller inte tycker själv att hen skriker ibland när jag påpekar att jag inte accepterar att någon pratar  till mig på det sättet

vi har inte barn och jag vill verkligen inte ha barn om vi inte ska kunna kommunicera med varandra med respekt, alltid! oavsett humör eller situation.
  • Anonym (wadiwad)

hen? bor du ihop med en höna får du räkna med att dräller och skitar ned överallt

• Anonym (Rätt skall vara rätt)
    Anonym (less) skrev 2017-10-19 19:34:10 följande:

Säg till exempel att hen tar disken och slänger ur sig "du diskar fan aldrig".
    en kommentar som är väldigt överdriven och så klart inte sann

Det är ju fel att Hen klagar på att du aldrig diskar.
    Hen borde istället säga att hen har huvudvärk på kvällen
  • Anonym (Beentheredonethat)

Jag kan känna igen mig, och min hustru.

För mig personligen så handlar det "alltid" om att de är något "annat" som vi inte har rett ut eller pratat ut om. Dvs, tappar jag humöret över "disken" så är det inte "disken" som är själv grundproblemet, utan nästan alltid är det något större och djupare som gnager och skaver.

Sen kan förvisso "disken" vara det som triggar den dåliga attityden och att det "rinner över".

Detta beteende kan även min hustru uppvisa skall tilläggas, dvs det är inte ett ensidigt beteende i vår relation.

Hur undvika? Tja ett tips är givetvis att inte låta "skitsaker" ligga kvar att skava och gnaga, utan att ta upp det i tid. Prata om saker man upplever som orättvisa, eller när man känner att man börjar skeva iväg med vad som är viktigt, ofta vardagssysslor (städa, tvätta, handla, laga mat, aktiviteter, barnen, "egen tid").

• Anonym (G)
    Anonym (Slippa) skrev 2017-10-19 19:45:23 följande:
    Tråkigt.Markera klart och tydligt att du inte accepterar sånt.Fråga ochså om han mår dåligt och be honom söka hjälp.Jag hade inte orkat leva med sån.
    Håller med
  • Anonym (Hen hen hen hen)
    Anonym (wadiwad) skrev 2017-10-19 22:22:24 följande:

hen? bor du ihop med en höna får du räkna med att dräller och skitar ned överallt

Hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen

Vad drygt att kommentera och leka språkpolis när du inte ens läst SAOL 14. Eller tyckte du att alla ska gå efter DINA åsikter :O

Hen hen hen hen hen hen hen
Svar på tråden partner med dålig attityd