• jenny84939

Jobba på förskola - aldrig bytt blöja

Jag trivs inte alls på mitt nuvarande jobb och känner att det börjar knäcka mig fullständigt, mår riktigt dåligt. Jag har bara gymnasieutbildning (24 år) Jag vet inte vad jag vill i livet, väldigt vilsen och mår väldigt dåligt över detta men jag funderar på att anmäla mig till vikariepoolen för förskola. Jag känner inte riktigt att jag hade klarat av att vara vikarie för en lärare, det känns tufft? Om en är osäker på sig själv och blyg.

Men jag har ingen erfarenhet och har aldrig ens bytt en blöja och jag måste ju komma in där som en i personalen, de är ju inte tid att lära upp en. Det hade känts jobbigt att komma dit och säga att en inte har någon erfarenhet. Jag ser framför mig hur de skulle sucka och tänka att jag lika gärna kan gå. Eller är jag fel ute? Det känns som att jag kommer vara väldigt osäker till en början och att alla kommer döma mig. 

Någon som har jobbat som vikarie i förskola eller skola och kan berätta hur det var/är? Speciellt om en saknade erfarenhet och var osäker. Avråder ni?

• Svar på tråden Jobba på förskola - aldrig bytt blöja
  • nnnnnnnn

jobbar inte på fsk men du kan ju alltid kolla på lite filmer om hur man gör tex denna:

• blomman 2

På min förskola, och de flesta andra förskolorna,låter vi aldrig en vikarie byta blöja på barnen. Skulle du få ett långtidsvikariat så skulle du när barnen är trygga med dig få byta blöja. De flesta hjälper till att visa hur ett blöjbyte går till,det fixar sig ska du se.

• Aniiee

jobba i storbarnsgrupp....

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Starlights

Du kan väl söka vikariat på fritids då? Är ju inte samma sak som att vara lärare, dvs. du behöver kanske inte hålla egna lektioner på samma sätt. Och på fritids är ju barnen äldre = inga blöjbyten. 

• Guldbarb

Kör på, det är en fantastisk erfarenhet!

När jag började hade jag aldrig bytt en blöja, jag hade erfarenhet av barn i ca 7 års åldern sedan tidigare så skillnaden är rätt stor. Det du ska se till att göra är att finnas på barnens nivå och låt barnen komma till dig (om inte personalen ger dig specifika uppgifter). Sätt dig på golvet och exempelvis bygg med klossar om barnen verkar blyga, bjud in dom utan att tvinga dom fram till dig och presentera dig. Se barnen som kompetenta individer som kan saker, du kommer märka snabbt hur häftigt det är att jobba med barn och de olika individer du kommer möta och hur mycket de klarar med lite stöd. Presentera dig för personal, barn och föräldrar (efter första dagen känns det lite tjatigt med hur många gånger man sagt sitt namn men bättre med en gång för mycket än en gång för lite!).

Ofta får inte en vikarie byta blöja första dagen, var ärlig mot personalen om att du aldrig gjort det så de kan visa dig när det blir dags. Det är inte så svårt. Se till att du alltid har barnets tillåtelse till att byta blöja, hjälpa på toan och sådana intima situationer. Visar ett barn att den inte är bekväm med att du byter blöja och barnet knappt har träffat dig så ska du självklart acceptera barnets vilja och förklara det för personalen. Detta kan ibland leda till suckar men det är en viktig sak att ha med sig i bakhuvudet.

Din plats som vikarie blir att underlätta för den ordinarie personalen så att de kan fortsätta den pedagogiska verksamheten, fråga om det finns något specifikt de behöver hjälp med eller behöver ha att du gör (exempelvis städa under borden efter maten) annars är du så mycket som möjligt där barnen är.

Har du några frågor kan jag gärna försöka svara :) Jag har varit vikarie på några förskolor (fått långtidsvikariat så har inte hoppat runt på sådär jättemånga men har erfarenheter av hur det kan funka på några olika i allafall) och studerar numera till förskollärare.

• jenny84939

Ja alltså, nu när jag ser på videon känns det ju väldigt enkelt men jag tänker det ändå som något svårt, man vill ju inte göra fel. Jag vet inte hur mycket man kan välja var man jobbar, om en bara kan välja fritids? Grejen är bara att jag tror att jag trivs bättre med yngre barn än de äldre. (6 år+). Men jag vet ju inte eftersom att jag inte har någon erfarenhet av att umgås med barn alls, men om jag känner mig själv rätt skulle jag tycka det var roligare med yngre barnen...

Jag skulle kunna tänka mig att följa med endast 1 barn och hjälpa till som extra stöd (elevassistent) men på det jag hittat verkat det mer som elevassistenter är en extra lärare, som hjälper alla. Det finns nog inte heller så många sådana jobb att en bara kan vara vikarie som elevassistent. 

• jenny84939
    Guldbarb skrev 2017-10-19 20:36:00 följande:

Kör på, det är en fantastisk erfarenhet!

När jag började hade jag aldrig bytt en blöja, jag hade erfarenhet av barn i ca 7 års åldern sedan tidigare så skillnaden är rätt stor. Det du ska se till att göra är att finnas på barnens nivå och låt barnen komma till dig (om inte personalen ger dig specifika uppgifter). Sätt dig på golvet och exempelvis bygg med klossar om barnen verkar blyga, bjud in dom utan att tvinga dom fram till dig och presentera dig. Se barnen som kompetenta individer som kan saker, du kommer märka snabbt hur häftigt det är att jobba med barn och de olika individer du kommer möta och hur mycket de klarar med lite stöd. Presentera dig för personal, barn och föräldrar (efter första dagen känns det lite tjatigt med hur många gånger man sagt sitt namn men bättre med en gång för mycket än en gång för lite!).

Ofta får inte en vikarie byta blöja första dagen, var ärlig mot personalen om att du aldrig gjort det så de kan visa dig när det blir dags. Det är inte så svårt. Se till att du alltid har barnets tillåtelse till att byta blöja, hjälpa på toan och sådana intima situationer. Visar ett barn att den inte är bekväm med att du byter blöja och barnet knappt har träffat dig så ska du självklart acceptera barnets vilja och förklara det för personalen. Detta kan ibland leda till suckar men det är en viktig sak att ha med sig i bakhuvudet.

Din plats som vikarie blir att underlätta för den ordinarie personalen så att de kan fortsätta den pedagogiska verksamheten, fråga om det finns något specifikt de behöver hjälp med eller behöver ha att du gör (exempelvis städa under borden efter maten) annars är du så mycket som möjligt där barnen är.

Har du några frågor kan jag gärna försöka svara :) Jag har varit vikarie på några förskolor (fått långtidsvikariat så har inte hoppat runt på sådär jättemånga men har erfarenheter av hur det kan funka på några olika i allafall) och studerar numera till förskollärare.

Tack för att du delar med dig! Det känns skönt att det inte endast är de med erfarenhet som börjar. Jag har bara fått för mig att personalen förväntar sig att en har erfarenhet när man börjar, även som vikarie. 
  • Tilja

Erfarenhet är verkligen sekundär prioritet när jag får en vikarie. Det allra viktigaste är att vikarien är arbetsvillig, tar egna initiativ, frågar om den inte vet vad den ska göra eller vad som förväntas från den och försöker se vad som behöver göras.

Det värsta en vikarie kan göra är att bara sitta i soffan och glo, sätta sig vid bordet och vänta på att den ordinarie personalen ska duka och fixa fram maten eller själv somna på vilan med barnen. Sådana vikarier är man hellre utan (och ja, de är ganska vanliga tyvärr).

Berätta direkt att det är din första dag på förskola och be personalen att berätta för dig hur du kan hjälpa till. När du hamnar i en situation där du inte vet vad som behöver göras eller om du inte vet hur du ska göra - fråga. Fråga hellre "för mycket" eller flera gånger om samma sak än att bara sätta dig och inte göra någonting.

• Skogshallon

Jag arbetar som förskollärare och vad jag "förväntar" mig av en vikarie är inte att denne ska kunna byta blöja, för det sköter vi ordinarie personal, men däremot förväntar jag mig en vikarie som tycker om barn och engagerar sig i dem. Att du ger barnen ditt fokus och att du vågar fråga om vad du kan eller förväntas göra under dagen.

Våga testa på! Jag började som vikarie och fastnade för yrket och arbetar nu som förskollärare. ?

• Kuljobb

Det är jättelätt att byta blöja, oroa dig inte för det! Jag blev inkastad som vikarie i förskolan som 20-åring och bytte min första blöja där, var aldrig några problem. Tyckte att det enda som var svårt som vikarie var att lära sig alla namn på barnen - jag hade tur och var oftast på samma förskola och hoppade inte jättemycket mellan avdelningarna, men det tar ju ett litet tag på varje nytt ställe innan man lär känna barnen och de ordinarie lärarna. Men har man bara hyfsat normal social kompetens är det inga problem. Absolut det bästa extrajobb jag haft :)

• Kuljobb

Kan tillägga att jag även var med i vikariepoolen ett tag som 25-åring och de ställen jag kom till tog alltid hänsyn till att jag var ny.

Det mest negativa med jobbet är att man kan bli inringd när som helst, vart som helst - ofta tidigt, tidigt på morgonen och kanske någonstans där man aldrig varit, vilket är kämpigt i början. Men det är ju i allas intresse att man är ofta på samma avdelning, så med tiden brukar det bli mindre hoppigt och mer planerat, man kan få veta mer i förtid var man ska vara etc.

Lycka till!

• Anonya

Några har kommenterat att du kanske ska jobba på fritids. Det är ändå sällan någon jobbar bara på fritids eftersom det då blir så korta arbetsdagar. Fritidspedagogerna är därför vanligen med under skoldagen också. De hjälper till i klassen, men har ofta pass då de har hand tex om halva barngruppen själva och leder lekar, har bildundervisning osv. Vill man inte jobba med undervisning är fritidspedagog inte rätt. 

Assistent för ett barn är intressant, men mycket svårt att hoppa in som. Det gäller ju alltid barn med någon sorts specialbehov, vare sig det gäller att barnet sitter i rullstol, har synnedsättning, epilepsi eller något annat fysiskt behov eller behov av stöd i rutiner, relationer, arbete och "beteende". Det är ofta mycket svårt att hoppa in,  för "sunt bondförstånd" hjälper ofta inte. Ett barn lugnar tex ner sig av lätt beröring då det börjar vara utagerande, medan det för ett annat är ett säkert sätt att utlösa ett utbrott. En person kan också vara stöd för olika elever i olika klasser under dagen och veckan. 

Svar på tråden Jobba på förskola - aldrig bytt blöja