Gravid för första gången. LIVRÄDD
Hej allesammans!
I veckan fick jag reda på att jag är gravid. Detta är såklart ett väldigt positivt och glatt resultat för oss då vi velat bli gravida.
Däremot trodde jag aldrig att de skulle gå såhär fort... varit utan p-piller i några få månader och har sedan ung ålder haft en viss skräck och fobi för graviditet. Jag trodde att det skulle ta betydligt längre tid innan de skulle bli något så jag skulle få bli mer bekväm i tanken att bära ett bära inuti mig, vilket just nu är förj*vla läskigt...
Men trots tanken av en människa som växer i mig så har jag på bara några dagar blivit riktigt fäst vid den här lilla milimeterklumpen i min mage.... Min allra största skräck i livet är att mista folk. Har vart med om mkt och att missta någon är inte något jag är bra på. Inte för någon kanske är det men jag gräver ner mig totalt. Jag är en överkänslig person som analyserar allt och ser alltid det värsta i allt...
Jag är nu i 5e veckan och går på lördag in i vecka 6 och är totalt livrädd att något ska hända den här lilla varelsen något. Jag känner efter hela tiden och är livrädd så fort magen känna vid. Kollar i trosan och på papper hela tiden efter blod. Vad ska jag göra för att lugna mig!!?? Min BM är underbar och fick tid dagen efter jag visat positivt hos henne och sätt dör i 2 timmar. Har träffat henne tidigare när vi beslutade att sluta med p-piller i förebyggande syfte så de vet om hur jag fungerar den dag jag blev gravid.... Men just nu skulle jag kunna ringa henne hela tiden känner jag.... Totalt livrädd för minsta rörelse. Väntar även tid hos psykolog från gyn och ska tillbaka till min BM om 1.5 vecka...
Vad kan jag göra för att jag o bebis ska må så bra som möjligt!? Denna lilla skapelse ska klara sig! Den bara måste klara sig!!!
Hur snart kan man kolla ultraljud? Vet att man brukar göra rutin vid v 18-19.. Jag vill bara in o kolla nu att det finns något där. Och att den mår bra!!!
Hej o hå så långt meddelande och kanske smått oklart... kände bara att jag måste få lyfta mig lite.
Mottaget gärna tips på vad jag ska göra för att lugna ner mig.