• Astrid123

Gravid för första gången. LIVRÄDD

Hej allesammans!

I veckan fick jag reda på att jag är gravid. Detta är såklart ett väldigt positivt och glatt resultat för oss då vi velat bli gravida.

Däremot trodde jag aldrig att de skulle gå såhär fort... varit utan p-piller i några få månader och har sedan ung ålder haft en viss skräck och fobi för graviditet. Jag trodde att det skulle ta betydligt längre tid innan de skulle bli något så jag skulle få bli mer bekväm i tanken att bära ett bära inuti mig, vilket just nu är förj*vla läskigt...

Men trots tanken av en människa som växer i mig så har jag på bara några dagar blivit riktigt fäst vid den här lilla milimeterklumpen i min mage.... Min allra största skräck i livet är att mista folk. Har vart med om mkt och att missta någon är inte något jag är bra på. Inte för någon kanske är det men jag gräver ner mig totalt. Jag är en överkänslig person som analyserar allt och ser alltid det värsta i allt...

Jag är nu i 5e veckan och går på lördag in i vecka 6 och är totalt livrädd att något ska hända den här lilla varelsen något. Jag känner efter hela tiden och är livrädd så fort magen känna vid. Kollar i trosan och på papper hela tiden efter blod. Vad ska jag göra för att lugna mig!!?? Min BM är underbar och fick tid dagen efter jag visat positivt hos henne och sätt dör i 2 timmar. Har träffat henne tidigare när vi beslutade att sluta med p-piller i förebyggande syfte så de vet om hur jag fungerar den dag jag blev gravid.... Men just nu skulle jag kunna ringa henne hela tiden känner jag.... Totalt livrädd för minsta rörelse. Väntar även tid hos psykolog från gyn och ska tillbaka till min BM om 1.5 vecka...

Vad kan jag göra för att jag o bebis ska må så bra som möjligt!? Denna lilla skapelse ska klara sig! Den bara måste klara sig!!!

Hur snart kan man kolla ultraljud? Vet att man brukar göra rutin vid v 18-19.. Jag vill bara in o kolla nu att det finns något där. Och att den mår bra!!!

Hej o hå så långt meddelande och kanske smått oklart... kände bara att jag måste få lyfta mig lite.

Mottaget gärna tips på vad jag ska göra för att lugna ner mig.

• Svar på tråden Gravid för första gången. LIVRÄDD
  • Wolfie13
    Astrid123 skrev 2017-10-19 22:31:18 följande:

Hej allesammans!

I veckan fick jag reda på att jag är gravid. Detta är såklart ett väldigt positivt och glatt resultat för oss då vi velat bli gravida.

Däremot trodde jag aldrig att de skulle gå såhär fort... varit utan p-piller i några få månader och har sedan ung ålder haft en viss skräck och fobi för graviditet. Jag trodde att det skulle ta betydligt längre tid innan de skulle bli något så jag skulle få bli mer bekväm i tanken att bära ett bära inuti mig, vilket just nu är förj*vla läskigt...

Men trots tanken av en människa som växer i mig så har jag på bara några dagar blivit riktigt fäst vid den här lilla milimeterklumpen i min mage.... Min allra största skräck i livet är att mista folk. Har vart med om mkt och att missta någon är inte något jag är bra på. Inte för någon kanske är det men jag gräver ner mig totalt. Jag är en överkänslig person som analyserar allt och ser alltid det värsta i allt...

Jag är nu i 5e veckan och går på lördag in i vecka 6 och är totalt livrädd att något ska hända den här lilla varelsen något. Jag känner efter hela tiden och är livrädd så fort magen känna vid. Kollar i trosan och på papper hela tiden efter blod. Vad ska jag göra för att lugna mig!!?? Min BM är underbar och fick tid dagen efter jag visat positivt hos henne och sätt dör i 2 timmar. Har träffat henne tidigare när vi beslutade att sluta med p-piller i förebyggande syfte så de vet om hur jag fungerar den dag jag blev gravid.... Men just nu skulle jag kunna ringa henne hela tiden känner jag.... Totalt livrädd för minsta rörelse. Väntar även tid hos psykolog från gyn och ska tillbaka till min BM om 1.5 vecka...

Vad kan jag göra för att jag o bebis ska må så bra som möjligt!? Denna lilla skapelse ska klara sig! Den bara måste klara sig!!!

Hur snart kan man kolla ultraljud? Vet att man brukar göra rutin vid v 18-19.. Jag vill bara in o kolla nu att det finns något där. Och att den mår bra!!!

Hej o hå så långt meddelande och kanske smått oklart... kände bara att jag måste få lyfta mig lite.

Mottaget gärna tips på vad jag ska göra för att lugna ner mig.

Grattis! Försök slappna av, det gjorde jag efter de positiva testen hos barnmorskan.

Ät folsyra som skyddar fostret från en hel del komplikationer, men den infon har du säkert redan fått! Undvik rå mat, allt som är rejält upphettat går bra då bakterier dött då.

Har själv två små, och lilla bebisen ligger här bredvid och sussar trots kopiöst med oro, till ingen nytta <3 du kommer med stor sannolikhet få uppleva en kärlek du inte trodde fanns, bara börja glädjas redan nu :)
  • Namelesss

Haha du e ju underbar vänta bara tills du får barnet du kommer bli en grym mamma! När barnet rör sig så e det bara bra desseutom det visar att barnet mår bra. Klappa barnet på magen ..eller ja xD lycka till då!

/15 åring som älskar barn!!

• Astrid123

Åååh tack snälla ni för svar.

Ser att jag var nog lite trött igår då de är en del ord som är knasiga o så men tror ändå budskapet med min oro gått fram. Hehe!

Folsyra äter jag sedan jag var hos barnmorskan för ca 1.5 månad sen... Försöker plugga på o läsa vad det är för nat jag får o inte får äta... Har ännu inget illamående eller direkta "bieffekter" av min graviditet, men de kommer väl om någon vecka eller så vad jag förstått det som.

Magen klappar jag på för fullt och pratar redan mycket med bebis och räknar med den i allt. Jag har nu insett att jag har 2 stycken röster i hushållet och sambon bara 1, vilket känns bra ???????????? Haha!

Hoppas jag också får ligga om ett år och mysa med min lilla bebis bredvid mig. Låter så underbart ???????????? Stort grattis till dina 2 också!

• HannaA11

Grattis till graviditeten! Jag förstår att du är orolig, jag väntar också mitt första barn och det var mycket oro första veckorna (känner igen mig i det här att kolla efter blod). Du undrade om ultraljud och ibland kan man få göra ett vul (vaginalt ultraljud) ganska tidigt, men det göra oftast för att datera graviditeten eller kolla om man misstänker att något är fel, ex blödning. Man kan även göra kub och då ingår ett ultraljud - det görs ofta runt v 12-14, det vanligaste är dock att man gör rutinultraljudet i v 18-19.

Jag har gjort tre ultraljud hittills: vul i v 11, kub i v 13 och nu i måndags gjorde vi rutinultraljudet.

• Bollaloll

Så jobbigt att känna sig så orolig. Jag vet hur det känns.

Fast jag har bara misslyckade graviditeter bakom mig så är jag nu gravid och ska föda när som helst.

När eller om man får missfall så är det ju kroppens sätt att göra sig av med något som inte blivit rätt. Dvs fel på det lilla embryot. Hur skitjobbigt det än är så vore det ju ännu hemskare om kroppen reagerade senare. Du blev ju dessutom gravid väldigt fort så chansen till ny graviditet låter ju strålande för dig.

Skönt att höra att du redan nu gillar och får hjälp av din bm. De är guld värda! Du har säkert redan gjort det men jag har tyckt att en graviditetsapp på telefonen har varit bra också. Att vecka för vecka läsa vad som händer i kroppen, både min och bebisens.

Jag hade en helt illamåendefri graviditet. Ändå ville jag må dåligt i början för att känna mig mer gravid. Alla mina kompisar som kräkts och inte fått behålla mat bara skrattade åt mig och tyckte jag var knasig. Så lite knäpp blir man ju och det får man vara. Lycka till!!

Svar på tråden Gravid för första gången. LIVRÄDD