• Luugii5

När anser du att man är ”gammal”?

Ja, jag ställer denna fråga något öppet; när anser du att man är gammal?

Är man gammal vid 30, 40, 50, 60, 70 eller kanske något annat? Vad avgör?

• Svar på tråden När anser du att man är ”gammal”?
  • Anonym (Beror väl på)

Beror väl på vem man jämför med. Jag jämför alltid med mig själv, t.ex när jag va 15 tyckte jag att jag att 20 var jätte gammalt, men när jag var 20 tyckte jag att jag var jätte ung men att 30 va gammalt , nu är jag 23 o tycker fortfarande att jag är ung och att även 30 är ungt. Så det beror ju helt o hållet på hur gammal man själv är.

• Pentra

Vi åldras, men vi hinner aldrig bli gamla innan vi dör... ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (så gammal som man behandlas)

Jag är 51 och känner mig inte det minsta gammal, men tvingas inse mina begränsningar på de flesta plan eftersom samhället sätter dem, t ex i arbetslivet där man inte har samma förutsättningar. Sen sätter det fysiska åldrandet en hel del andra begränsingar både hälsomässigrt, sexuellt och utseendmässigt, som jag aldrig kunnat föreställa sig som yngre lite beroende på kön och genetik.

Men jag känner mig inte alls lika gammal som jag förmodligen ser ut. När jag tittar på andra i min egen ålder blir jag ytterst förvånad. De känns som föräldrarnas vänner ungefär. Åldrande är märkligt, Begreppet "gammal" sätts liksom utifrån snarare än inifrån. Jag tror man känner sig bara som sig själv hela livet men måste anpassa sig till kroppens åldrande och omgivningens upplevelser av en.
    Gammal är jag nog först när mitt medvetande ger upp:)

• Less is more

Vi människor lever ett kort andetag här i universum och på jorden. Omkring 80 blir man äldre i mina ögon. Innan dess tycker jag man kan leva på. Min mor och svärmor är 70+ och jobbar.

• Ollibolli

Beror på vad man pratar om tycker jag.
    Jag är 35 och gammal i vissa avseenden men ung i andra. Gammal i vissas ögon, ung i andras. Ibland känner jag mig ung, ibland lite mindre ung.
    Beror på vilken situation man befinner sig i tror jag.
    Finns ingen siffra på det. Alla är inte gamla när de är 80, med tanke på hur många som lever tills de är 100.
    Och FÖR gammal för ngt är du ju inte förrän du är död.

• Anonym (Är 38)

Jag tycker man är gammal när man är 70-80 nånting kanske.

• EmberEyes

Jag har börjat kalla mig själv för gammal (40+) för jag har upptäckt att jag allt oftare säger saker som "när jag var ung" eller "när jag var i din ålder". Skäms Ska kanske tillägga att många av de jag jobbar med eller träffar via hobbies är 10-20 år yngre än mig.

Svar på tråden När anser du att man är ”gammal”?